• Grässtråt

Sambo som reser mycket i arbete

Hej!

Min sambo reser mycket till Asien i sitt arbete, i snitt kanske han är där 2 veckor per månad. Detta
    har fungerat fint, även om jag saknar honom mycket när han är borta. Nu har vi äntligen vårt första
    barn påväg (BF i Juli) och han kommer jobba i Sverige maj-oktober för att kunna stötta och vara
    närvarande den första perioden. Sen kommer han återigen resa i jobbet.

Min fråga är om någon annan har det på liknande sätt i sin familj och hur det fungerar? Speciellt
    med tanke på barn. Hur får ni allt att gå ihop och känns det jobbigt att vara "delvis ensamstående"?

Jag känner mig förberedd på det, men man undrar ju hur det kommer gå i praktiken.

• Svar på tråden Sambo som reser mycket i arbete
  • George 1

Inte avundsjuk !
    Själv rest med 150 övernattningar per år i flera år.
    oftast spricker förhållandet förr eller senare.
    Vaför skall man ha ett förhållande med förutsättningar som detta.
    Det finns säkert många som klarar det men jag tycker det är syniskt. 

• Grässtråt

Nja, jag är faktiskt inte rädd för att det ska spricka, bara undrar hur pass jobbigt det kommer bli.
    Vi har varit tillsammans i 10 år i sommar och haft våra toppar och dalar som alla andra men vi
    är väldigt säkra och trivs gott med varandra.

Min sambo har sagt att om jag skulle tycka att det är alldeles för jobbigt så får jag säga ifrån så
    att han kan resa mindre (han har ganska stort inflytande själv över det) eller byta jobb om det
    skulle komma till det. Men det vill jag inte att det ska behöva göra.

• Elliots mamma

Min man reser jättemycket i sitt jobb och vi har två barn. Jag kan tycka att det är tufft i perioder men oftast tycker jag ändå att det fungerar, man är så van nu liksom :)

• Grässtråt

Härligt att höra att det fungerar :) Hur ofta och hur långa resor gör han? Hur reagerar barnen på det?

• Gladskit

Min man reser inte däremot jobbar han skift så vi har inte alls nån måndag-fredag 9-17-vardag hemma hos oss direkt. Det som kan störa mig är att han kan vara borta i perioder och då vill ju jag gärna ha lite avlastning när han sen är hemma. Absolut inte så att jag släpper mina kassar i hallen och sätter mig i soffan men gärna att han kanske lagar mat nån dag, lägger sonen på kvällen osv så att jag kan få nån kväll då jag bara kan prata bort en timme i telefon med en kompis eller slötitta på skräp-TV. 

Jag kan tänka mig att om han reser så är han ändå inte "ledig" när han kommer hem utan då jobbar han väl som vanligt? Och det kanske ni får prata lite om sen när barnet blir större (om han fortsätter resa). För då har du jobbat och haft hand om allt hemma, kanske vab'at också under tiden han varit borta. Sen kommer han hem och är visserligen i Sverige men ni fortsätter jobba på båda två under hans hemma veckor också, och då måste han kanske dra ner lite på tempot de veckorna så att du får möjlighet till avlastning och lite egen tid nån kväll och så. 

Det är dubbelt det där för samtidigt som man vill umgås med sin man, som varit borta på jobb, så vill man passa på att köra en after work för man vet att nästa vecka kommer det inte gå för då är han borta igen!!  

• Grässtråt

Hej, kul med fler svar!

Jo, kan tänka mig det med avlastning kan kännas tungt ibland, om man inte får det så mycket som
    man behöver. Jag har även reumatiska besvär med bla rygg, så det är jag lite fundersam över hur det
    kommer att gå, när avslastning inte finns att få. Men saker har en tendens att lösa sig.

Jo, precis, när han är tillbaka i Sverige så jobbar han mån-fre, brukar dock få nån/några lediga dagar
    efter att han kommer hem från en resa ibland.

Har även ett annat problem att jag i mitt jobb jobbar skift, blandat dag och kväll, och just nu har vi
    ingen lösning på hur vi ska göra när han reser och jag jobbar kväll. Får se om förutsättningarna är
    desamma när vi kommer dit!

• reser

Hej

Min sambo reser någon dag i veckan till grannländerna och har dessutom goda vänner där ena parten reser en vecka/månad samt 1 natt/veckan de övriga veckorna. Erfarenheterna ser ut som följande:

Är alla friska och mår bra fungerar det hyggligt. Man kommer in i rutiner, även om det är tufft bitvis. 

Men när barnen blir sjuka och måste hämtas från dagis och vara hemma är man själv. Då får man vabba alla dagar = ens eget jobb blir lidande plus att det är otroligt tufft att vara vaken och torka spyor hela natten utan att ha någon som löser av en. 

Ju äldre barnen har blivit desto jobbigare är det att ha en sambo som reser. Även barnen saknar daglig kontakt med sin pappa. 

I längden är det inte bra för förhållandet tror jag. Iaf inte för vårt och då har vi ändå varit tillsammans i 15 år varav 9 innan barn. Men nu orkar jag inte mer och sambon håller på och avvecklar resandet.. 

• Smultronpajen88

Min Sambo är just nu "resande", han jobbar på annan ort just nu, åker söndag-fredag kväll. Vi har 2 barn, 2,5 år och 15 månader.

Jag har rutiner på saker och det fungerar bra, men det är tufft att han vara träffar barnen 1-2 ggr / vecka. Det gör ont i mig..

• Plutten2

Min sambo reser ibland och är då borta någon vecka åt gången. Jag tycker att det är ganska jobbigt eftersom vi har flyttat till annan ort och inte har någon form av barnvakt i närheten. Jag blir väldigt låst när han är borta.

Dessutom stänger vårt dagis 17.15 så jag måste lämna jobbet före 17.00 för att hinna dit. I vanliga fall turas vi om att hämta.

Hade jag bott närmre barnvakter hade jag inte haft något problem med det, men det är inte alls lika mycket som din man....

• Grässtråt

Intressant med flera synpunkter.

Jag bor inte heller nära barnvakter då jag flyttat 50 mil från min familj.

Förstår att det inte är lätt utan avlösning när barnen är sjuka. Men jag tänker att det
    finns ju ganska många ensamstående där ute som klarar det. Såklart blir det tufft.

Min sambo reser mestadels till Kina, så det blir ju oftast lite längre resor när han
    är iväg, tar 22 timmar dörr till dörr endast i restid.

Men, den som lever får se.

• Eber

Min man reser massor också... Är jobbigt, speciellt när han är borta mycket, kan bli 2-3v ibland. Har två barn, ett på 5 år ett på 1 år. Var jobbigast i vintras när jag fick ryggskott och inte kunde röra på mig alls :s

• Eber

Nä, det var jobbigt, brorsan fick bära mig 3 tr upp, sen fick hans snälla sambo vabba på minstingen :)

• Tjatiga mamman

Hej,
    Min man är egenföretagare och jobbar i princip alltid. Han reser mycket i jobbet också, och är då borta ca 1-2 veckor i månaden för tillfället. Vi har tre barn, på 13, 11 och 4 år.

I början tyckte jag det var väldigt svårt med saknaden och det faktum att det är svårt att hålla kontakten när där är 9 timmars skillnad ibland. Men nu tycker jag att det är lättare, man vänjer sig liksom. Klart att jag saknar han nu också, men vi har skaffat våra egna rutiner nu. Och ibland kan det vara skönt att få lov att själv styra och ställa med allt ;) 
    Ibland kan man som mamma känna sig lite kvävd när man inte har hjälp med hem och barn. Man är alltid låst.  och jag får ju också ta alla konflikter osv.

Vi har löst det med att jag också får resa iväg ibland och se världen, läsa böcker, andas och bara vara jag.
    Vi alla turas också om och följer med honom på hans jobbresor. Inte varje resa men då o då.... Då får han sällskap och den som följer med får egentid med honom.
    Men ibland är det också tufft för barnen. De saknar sin pappa enormt när han är borta, och varje gång vi gör något roligt tillsammans så kan jag se att de blir först jätte glada sen är där en liten sorg inom dom- det här skulle ju pappa sett. det här hade pappan gillat. osv.

Balansen i familjen är också viktig. För det är så enkelt att det blir tjatiga mamma som ALLTID är här och sen den roliga pappan som man får kämpa lite mer för att få uppmärksamhet från.

Jag hoppas att det går bra för er! :) 

Svar på tråden Sambo som reser mycket i arbete