• Anonym (Aj aj)

Hur får jag min muskulatur i bäckenet att slappna av?

I många år har jag sökt hjälp för smärtor vid sex och fått alla möjliga dumma förklaringar som svar. Till slut hittade jag en läkare som lyssnade på mig och en riktig utredning startades. Trots div försök har läkarna än så länge misslyckats med att lösa problemet. Anledningen till mina smärtor beror på att mitt bäcken är så spänt och smärtan vid sex sitter i ringmuskelområdet. Vi har alltså helt vanligt sex, men eftersom bäckenet är så spänt så gör även det ont. ibland gör det även ont vid toabesök samt att ringmuskeln allt som oftast krampar i tid och otid. Jag har försökt mjuka upp muskulaturen med hjälp av att stretcha men detta har gjort smärtan ännu värre. Läkarna har gett mig bedövning i nerverna för att hjälpa muskulaturen att slappna av, men utan resultat. Vi som förut i alla fall kunde ha sex även om det gjorde ont, får nu avstå pga smärtan, vilket helt klart påverkar livet. Är det någon som har tips på hur jag får muskulaturen att slappna av eller finns det rent av fler med samma problem som vill bolla idéer?

• Svar på tråden Hur får jag min muskulatur i bäckenet att slappna av?
  • Anonym (1)

Har aldrig hört om det innan, men jag tänker att magnesiumtillskott kanske kan lindra. Det är muskelavslappnande och är bra om man har problem med muskelkramper. Man kan t.ex slippa mensvärk helt om man tar det.

• Hemligkvinna

be att få testa att smörja med testosteronsalva.

vart exakt gör det ont? hela mellangången?   ytligt/allt eller vad?

• Anonym (Aj aj)

Jag vet inte riktigt, det är som om någon hugger mig med knivar vid sex. Ringmuskeln är jättespänd och jag måste sövas för att läkarna ska kunna undersöka tarmen. När jag fått mina bedövningssprutor har de sövt mig för jag skriker halsen av mig bara de snuddar nerven i bäckenet (minns inte namn, men den de bedövar vid förlossning). Jag kan inte ta stolpiller för då krampar ringmuskeln. Fick en rektalsalva som skulle hjälpa ringmuskeln att slappna av, men det gick inte att använda. Försöker jag få in något, stolpiller eller salva etc så måste jag lägga mig, blir skakig, kallsvettig, får kramper.

• Hemligkvinna

det låter ju snarare som att nerverna blivit överkänsliga. kan de inte spruta in botox i nerven då så att den "somnar"

• Anonym (Aj aj)

Okej, inte den blekaste aning, men ska fråga.

• Anonym (Aj aj)

Läst lite om botox nu och låter ju helt klart som något att prova på. Frågan jag ställer mig är dock om det på detta sätt går att hitta en permanent lösning, men är helt klart värt ett försök. Jag ska ringa läkaren på måndag och fråga om vad han tror. Tack för tipset. Fler tips mottas varmt om det finns fler. Orkar inte ha det så här längre.

• Hemligkvinna

nej, det är inte något permanent, men om nerverna får vila kanske de har lättare att komma tillbaka till normalläge sedan. Men säg att du behöver ge dig iväg och få sprutor 2-3ggr per år, så är väl inte det så farligt?

Då får du  väl sövas vid första omgången och sedan ta nästföljande innan du hinner få så ont igen. 

Min man får botox i sina fötter mot svettningar och för honom räcker det att gå iväg en gång per år.   
    Vet att det bla används vid tandpressning mm 

• Anonym (Aj aj)
    Hemligkvinna skrev 2013-04-27 15:57:11 följande:
    nej, det är inte något permanent, men om nerverna får vila kanske de har lättare att komma tillbaka till normalläge sedan. Men säg att du behöver ge dig iväg och få sprutor 2-3ggr per år, så är väl inte det så farligt? Då får du  väl sövas vid första omgången och sedan ta nästföljande innan du hinner få så ont igen.  Min man får botox i sina fötter mot svettningar och för honom räcker det att gå iväg en gång per år.    Vet att det bla används vid tandpressning mm 

Hemligkvinna skrev 2013-04-27 15:57:11 följande:
    nej, det är inte något permanent, men om nerverna får vila kanske de har lättare att komma tillbaka till normalläge sedan. Men säg att du behöver ge dig iväg och få sprutor 2-3ggr per år, så är väl inte det så farligt? Då får du  väl sövas vid första omgången och sedan ta nästföljande innan du hinner få så ont igen.  Min man får botox i sina fötter mot svettningar och för honom räcker det att gå iväg en gång per år.    Vet att det bla används vid tandpressning mm 

Det låter verkligen kanon. Tänk om det kunde vara så enkelt. Fråga kan jag ju i alla fall göra, så håller jag tummarna för att de tycker det är värt ett försök. Tack för tipset! :)
Svar på tråden Hur får jag min muskulatur i bäckenet att slappna av?