• Anonym (Lite nipprig)

Jobbigt att trappa ner Mirtazapin

Jag har i samråd med min fina doktor beslutat att sätta ut min Mirtazapinbehandling som pågått i ett halvår. Var mot slutet uppe i 45 mg. Nu håller jag på att trappa ner och har i tre dagar tagit bara 30 mg, men har svårt att härda ut utsättningssymtomen. Planen är att jag ska gå ner 15 mg åt gången med 14 dagars mellanrum för att kunna vara medicinfri i juni. Nu på tredje dagen med bara 30 mg är jag speedad och lite agiterad och börjar få huvudvärk. Tänkte försöka härda ut några dagar till och hoppas att det släpper. Doktorn råder mig att gå upp en nivå på dosen om jag inte klarar av utsättningssymtomen, men jag har svårt att definiera vad "stå ut" innebär. Jag mår ju inte bra nu, men jag dör ju inte direkt av ångesten och jag tycker jag har ganska bra sjukdomsinsikt trots att jag blir nipprig. Har 3 veckor till nästa återbesök hos doktorn.  

Har någon råd och erfarenheter från att sluta med Mirtazapin? 

• Svar på tråden Jobbigt att trappa ner Mirtazapin
  • Anonym (c)

Men varför ska du sluta om du mår så dåligt av det? Du har ju bara ätit dom i 6 månader.....

• HaltaLotta

Finns inget annat du kan sätta in under tiden? Som är lättare att trappa ner sen efter mitrazapinet är väck?

• Anonym (Lite nipprig)

Planen har hela tiden varit at Mirtazapin ska avslutas när jag kände mig bättre och att min hjärna "ska ha läkt" nu. Jag blir väldigt sinnesslö och flack (och tjock och känslokall) av behandlingen, men den har också många fördelar och jag är verkligen väldigt tacksam för att preparatet finns. Jag har diagnoserna måttlig depression och grav ångest. Jag kan dock inte tänka mig att stå på mediciner resten av livet eftersom de hämmar min tankeförmåga så och inverkar på mitt arbete. Nu har jag mått ganska bra i ett par månader och har kommit in en bra period med disciplinerad fysisk träning och terapi. Hoppas att det kan hålla ångesten stången. 
    Hoppas huvudvärken släpper ganska snart och att jag slutar känna mig så uppjagad.

Kämpar på! 

• Anonym (Lite nipprig)

Jag har ett gammalt recept på Sobril, men jag vill inte hämta ut dessa. Misstänker att jag har en fallenhet för att bli missbrukare och vill inte utsätta mig för frestelsen. 

• HaltaLotta

Försök stå ut!

Skönt att du är i ett bra flow just nu, så att du känner dig stark! Kämpa på! Lycka till!

• Anonym (Lite nipprig)

Nu har hvudvärken släppt och det går riktigt bra. Härligt att snart vara medicinfri!

Svar på tråden Jobbigt att trappa ner Mirtazapin