• Anonym (fundersam)

Konstigt råd från 1177, eller..?

Min 8-månaders har haft diarré i en vecka ungefär, och jag började oroa mig för att han var uttorkad, så jag ringde 1177 för råd. Jag fick en del tips på stoppande mat, men hon sa också att jag skulle låta honom sova så mycket det bara går, och om det inte blivit bättre i morgon bitti ska vi åka in med honom. Jag skulle INTE väcka honom för att ge vätskeersättning, utan bara låta honom sova.

Det kändes lite konstigt, om han har lite feber och redan nu kanske är uttorkad, borde jag inte peta i honom lite vätskeersättning under natten då?

• Svar på tråden Konstigt råd från 1177, eller..?
  • Anonym (Nja)

Varför tror du han är uttorkad? Visar han några tecken på det eller är det enbart diarrén som gör att du misstänker detta?

Om han inte är uttorkad så behöver du inte ge vätskeersättning, jag antar att han dricker mjölk och/eller vatten? Så jag tycker inte rådet är så dumt. Hade han varit uttorkad så hade du nog fått rådet att åka till akuten.

Hoppas han kryar på sig!

• eliten

Varför oroar du dej över att han skulle vara uttorkad pga diarré?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Låter inte särskilt konstigt alls, att väcka sovande människor när de är sjuka är något man inte vill göra i onödan. Vaknar han så är det förstås något annat.

Skräckexemplet är föräldrar som väcker sina barn för att ge smärtstillande.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (Nja) skrev 2013-04-27 19:34:28 följande:
    Varför tror du han är uttorkad? Visar han några tecken på det eller är det enbart diarrén som gör att du misstänker detta?

Om han inte är uttorkad så behöver du inte ge vätskeersättning, jag antar att han dricker mjölk och/eller vatten? Så jag tycker inte rådet är så dumt. Hade han varit uttorkad så hade du nog fått rådet att åka till akuten.

Hoppas han kryar på sig!
    Jag har säkert bytt 20 blöjor på honom sen i morse, som vatten, han är slö och reagerar inte som han brukar, har feber och gråter utan tårar, det är det som får mig att fundera...
  • Anonym (fundersam)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-04-27 19:39:14 följande:
    Låter inte särskilt konstigt alls, att väcka sovande människor när de är sjuka är något man inte vill göra i onödan. Vaknar han så är det förstås något annat.

Skräckexemplet är föräldrar som väcker sina barn för att ge smärtstillande.
    Oj, nej det gör jag inte förstås. Sover de så behöver de uppenbarligen inte smärtstillande. Men att få i sig vätska känns som en annan sak.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (fundersam) skrev 2013-04-27 19:40:58 följande:
    Oj, nej det gör jag inte förstås. Sover de så behöver de uppenbarligen inte smärtstillande. Men att få i sig vätska känns som en annan sak.
    Jag är ingen expert men jag kan faktiskt inte se att vätska i ett sådant fall skulle vara viktigare än sömn. Det är viktigt med vätska vid diarré men det är viktigt vid sömn vid sjukdom också.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Nja)

Det är du som är pojkens mamma. Om du märker att han är uttorkad så ska du åka till sjukhuset med honom. Inte lyssna på råd som du tycker är konstiga.

• Anonym (fundersam)
    Stålmamma skrev 2013-04-27 19:43:17 följande:
    Kissar han som han som vanligt?
    Väldigt väldigt svårt att avgöra, i och med att han bajsar konstant och det är som vatten... Jag har inte bytt en blöja med bara kiss i, kan jag säga. Eftersom han ofta lämnar mat så känns det inte som att han får i sig tillräckligt med vätska.
  • FrökenKanSjälv

Jag skulle åka in ikväll. Han är på god väg att bli svårt uttorkad och det är inte säkert att du får i honom tillräckligt med vätska under natten när både du och han sover.

Hur ofta har du gett honom vätska under dagen? Du borde ge en tsk var 3-5 minut.

Svar på tråden Konstigt råd från 1177, eller..?