• Anonym (????)

Normalt homocystein enligt en läkare, för högt enligt an annan? Någon som haft folsyra och b12 brist?

Jag tog blodprov för ett tag sedan.

Mitt homocystein låg på 9,8. Enligt den första läkaren jag träffade var detta hyffsat normalt värde. Sen träffade jag en annan läkare efter ett tag, som tyckte att jag låg för högt och att homocystein inte bör överstiga 7,5.  

Jag har haft problem med ångest, depression (trots att jag inte har något att vara deppig över), extrem trötthet, balanssvårigheter, minnesproblem och stickningar i händer och fötter. Vill ju så gärna att mina symtom ska försvinna nu när jag ska börja medicinera med folsyra och b12.     

Någon som har erfarenhet av b12 brist och vad har erat homocystein legat på isådanafall?? Blev ni bra efter behandling?

Blir ju så fundersam när läkare säger olika saker...vad ska man tro.   Vill ju bara må bra! 

• Svar på tråden Normalt homocystein enligt en läkare, för högt enligt an annan? Någon som haft folsyra och b12 brist?
  • Anonym (Jag)

Låg länge runt 9 på homocystinet, och med ett kobolamin på under 200. MMA var väl ok, men det tog inte sista gångerna. Fick ingen behandling men till sist låg Homo på nästan 14 och då var det ok med sprutor. Domningar försvann och jag blev mkt piggare. Tabletter hjälper inte för mig...

• Anonym (????)
    Anonym (Jag) skrev 2013-04-27 23:10:41 följande:
    Låg länge runt 9 på homocystinet, och med ett kobolamin på under 200. MMA var väl ok, men det tog inte sista gångerna. Fick ingen behandling men till sist låg Homo på nästan 14 och då var det ok med sprutor. Domningar försvann och jag blev mkt piggare. Tabletter hjälper inte för mig...

Ja då kanske det är bra att börja medicinera innan det blir ännu värre. Känner ju att det är något galet med min kropp.
  • Anonym (Högt)

Hej. Hur har det gått för dig? Jag har haft många konstiga symtom sedan ett tag och fick till sist resa på att jag har högt homocystein värde. Jag har haft högt redan flera år sedan men ingen som sagt något. Har stickningar, domningar, myrkrypningar som nu känns lite bättre efter folacin och beviplex som jag har ätit i 2 veckor. Men har konstant yrsel, illamående, hjärtklappningar, och konstig känsla i kroppen med en blandning av mjölksyra, rycker till mm. Har sökt läkare men ingen vet. Nu är jag orolig

Svar på tråden Normalt homocystein enligt en läkare, för högt enligt an annan? Någon som haft folsyra och b12 brist?