• nattae

Ätit gammal bearnaisesås

Hjääälp! Idag åt jag färdig, kall bearnaisesås på tub och upptäckte när jag ätit massor av det att den hade gått ut 11/3!! Den har dessutom varit öppnad i kylen! Jag vart jätterädd och började kräkas av själva paniken. Jag är jätteorolig nu! Kan något hända barnet? Den är jualltså över en månad gammal! Jag är gravid i v 32!

• Svar på tråden Ätit gammal bearnaisesås
  • Fru Mamma

Tro mig, hade den vart dålig så hade du märkt det på annat sätt än att läsa bästföre-datumet... Det är iiiiingen fara!

• begrundaren

HOOO! Det värsta som kan hända är att du får "ränneskit"!SkrattandeMen sen när det väl är över, blir det nog bra skall du se.

• La Lola

Jag hade inte oroat mig det minsta.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • nattae

Okej, tacksam för svar! Har även pratat med sjukvårdsrådgivningen och de kunde inte tänka sig att det skulle vara någon fara. Har ändå haft en sömnlös natt med mycket oro, är ju livrädd att få listeriainfektion nu, eller liknande. Jag vet inte alls hur det funkar, bildas listeria i all gammal mat? Jag mår än så länge bra i alla fall, bara jag kunde släppa oron.

• nattae

Äsch, nu ser jag att jag skrivit "på tub" men jag menade på flaska.. det är väl ändå sak samma..

• nattae

Jag kan fortfarande inte släppa oron, jag är så rädd.. sådan ångest.

• La Lola

Är du rädd just för att den är gammal?
    Smittad av listeria via något annat livsmedel har den ju kunnat bli tidigare också.

• nattae

Ja precis.. är det så att listeria bildas i så gott som all gammal mat? Eller har jag fått det om bakfoten? Jag har inte ens kunnat sova. Försöker leta runt på nätet efter svar, men jag känner mig inte klokare alls. Det aom gör mig orolig är såklart att den var öppnad och ganska så gammal. Jag vet inte om listeria brukar bildas i färdiga, kalla såser men jag är ju rädd för att det är så.. :(

• La Lola
    nattae skrev 2013-04-28 19:16:45 följande:
    Ja precis.. är det så att listeria bildas i så gott som all gammal mat? Eller har jag fått det om bakfoten? Jag har inte ens kunnat sova. Försöker leta runt på nätet efter svar, men jag känner mig inte klokare alls. Det aom gör mig orolig är såklart att den var öppnad och ganska så gammal. Jag vet inte om listeria brukar bildas i färdiga, kalla såser men jag är ju rädd för att det är så.. :(
    Läst detta?
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/
  • nattae

Ja, ska jag tolka det hela som att risken är liten för att såsen bildat listeriabakterier? Eller att såsen inte kan göra det av sig själv? Jag har funderat om den räknas som "kall färdigmat".. :S

• La Lola
    nattae skrev 2013-04-28 19:45:24 följande:
    Ja, ska jag tolka det hela som att risken är liten för att såsen bildat listeriabakterier? Eller att såsen inte kan göra det av sig själv? Jag har funderat om den räknas som "kall färdigmat".. :S
    Att risken är liten.
Svar på tråden Ätit gammal bearnaisesås