• Anonym (Post)

Post som kommer fel

Dem som bodde i våran lägenhet före oss har inte gjort någon adressändring hos ett par företag så vi får 5  brev i månaden som är deras och vi har bott här nu i 3 år. Jag har varit i kontakt med posten men där säger dem bara att det är han som måste göra en ändring, jag har varit i kontakt med företagen som skickar hans räkningar till mig men samma sak där han måste kontakta dem, jag har även kontaktat han flera gånger och han säger bara " ge breven till min mamma". Men ska jag behöva göra det överhuvudtaget? Jag har gjort det nu ett tag när jag ändå har vägarna förbi men jag är innerligt trött på det nu. Jag tycker att han kan själv göra det MEN helst ändra adressen så dem kommer till honom på en gång.

Så nu kommer jag att slänga alla brev han får hit och det har jag sagt till honom.

Vad skulle ni göra?

• Svar på tråden Post som kommer fel
  • mucklas

Skriv 'adressaten okänd' på kuvertet och lägg i närmsta gula låda. Det borde rimligtvis vara samma avsändare om det regelbundet kommer post och då får de veta att adressen är fel.

Du får inte slänga det som inte är ditt.

Often the path to forgiveness is to realize the other person is an imbecile.
  • Anonym (skatteverket)

Du ska kontakta skatteverket och meddela att han inte bor på adressen längre. Har du kännedom om hans nya adress blir det lättare att få igenom ändringen.

• Anonym (inte slänga)

Du ska skicka tillbaka breven till avsändaren. Och posten får inte heller dela ut post till en adress där personen inte har sitt namn på dörren eller inte är skriven. Så posten gör fel som delar ut breven från första början.

• Anonym (skatteverket)
    Anonym (inte slänga) skrev 2013-04-28 10:10:54 följande:
    Du ska skicka tillbaka breven till avsändaren. Och posten får inte heller dela ut post till en adress där personen inte har sitt namn på dörren eller inte är skriven. Så posten gör fel som delar ut breven från första början.
    Personen kan vara skriven på adressen fortfarande också.
  • Anonym (Post)

Jag har skrivit adress okänd men det hjälper inte. Vet ej var han bor eftersom det bor flera med samma namn och efternamn här i stan.

Skatteverket visste jag inte att man kunde ringa så då ska jag kontakta dem.

Jag vet att man inte får slänga andras post men när det aldrig blir någon ändring så tröttnar man på att få andras post hem för att den som ska ha dem inte ändrar adress på dem.

• Anonym (inte slänga)
    Anonym (skatteverket) skrev 2013-04-28 10:19:47 följande:
    Personen kan vara skriven på adressen fortfarande också.
    Ja, man det borde väl ts veta om i så fall?
  • Anonym (skatteverket)
    Anonym (inte slänga) skrev 2013-04-28 10:26:19 följande:
    Ja, man det borde väl ts veta om i så fall?
    Varför? Är det brukligt att kontakta skatteverket för att kolla vilka som är skrivna på adressen där man bor? Skulle inte tro det.

Har själv råkat ut för det två gånger under mitt vuxna liv, att tidigare boende inte gjort adressändring.
  • Anonym (inte slänga)
    Anonym (skatteverket) skrev 2013-04-28 10:27:49 följande:
    Varför? Är det brukligt att kontakta skatteverket för att kolla vilka som är skrivna på adressen där man bor? Skulle inte tro det.

Har själv råkat ut för det två gånger under mitt vuxna liv, att tidigare boende inte gjort adressändring.
    Ja, jag kollar alltid om fler är skrivna på min adress. Speciellt om man får massor med brev till någon som inte bor där.

Varför inte kolla ratsit.se (Det tar 5 minuter).
  • Pandamamma79

Ja, testa Skatteverket.
    Hade jag varit dig och det efter alla försök inte blir nån ändring hade jag också börjat slänga all post.
    Har tidigare skickat tillbaka posten till företagen med en anteckning på att personen inte finns på adressen längre. Det har fungerat. De som bott här innan har gjort adressändring men det går inte alltid genom till alla företag.

• miniskrutten

Har varit med om samma sak nyligen. Fick fortfarande post till de som bodde här för två år sedan. Ringde posten som sa att de skulle meddela lokalt postkontor att inte dela ut breven. Fortsatte få post. Satte då brevet på brevlådan tillsammans med en lapp till brevbäraren om att de inte längre bor här. Har inte fått deras post sedan dess.

• Essence

Efter att ha skickat tillbaka post i några månader som tillhörde de som bodde här innan så gick vi tillslut ner till postkontoret och förklarade att vi verkligen inte vill ha deras post längre. Sen dess har vi inte fått det.

Svar på tråden Post som kommer fel