• Dynamite

Väldigt trött, normalt?

Hej! Jag är inne i v.25, snart v.26, så andra trimestern. Och jag är så trött hela tiden, jobbigt trött. Vart man än läser står det att man blir piggare i andra trimestern, men jag vill bara sova sova sova. Kan sova och ändå vakna upp trött och vela sova mer ändå. Jag tar järntabletter och är ute och går minst tre ggr varje dag. Är det något som är fel? Eller är det normalt att man kan vara såhär trött även i andra trimestern? Det börjar bli jobbigt och börjar bli lite smått orolig. 

• Svar på tråden Väldigt trött, normalt?
  • Ruggugglan

Jo, det är ganska vanligt. Jag är i andra trimestern och måste ha mina 9-10 timmars nattsömn samt vila på dagen för annars är jag som en vandrande zombie. Har varit likadan i mina andra graviditeter också.

Det är ju väldigt olika från graviditet till graviditet. Att säga att något är "normalt" är svårt eftersom det skiljer sig så. Så länge dina värden är bra så behöver du inte oroa dig.

• jashrinah

jag har varit supertrött hela graviditeten , har kunnat sova precis när som hellst och mig har det inte varit nått fel på , men om du är orolig så be bm ta extra prover :) 

• Dynamite

Var och tog blodprover förra veckan och det visade normalt förutom att jag hade lågt utav något så jag måste ta järntabletter. Barnmorskan sa att jag kan vara trött pga det, men jag tar ju tabletterna och känner ändå ingen skillnad.

• Ruggugglan
    Dynamite skrev 2013-04-28 12:58:32 följande:
    Var och tog blodprover förra veckan och det visade normalt förutom att jag hade lågt utav något så jag måste ta järntabletter. Barnmorskan sa att jag kan vara trött pga det, men jag tar ju tabletterna och känner ändå ingen skillnad.
    Avvakta en eller två veckor till. Det kan ta tid innan det ger effekt.
  • Annat78

Järntabletterna tar inte bort tröttheten på så kort tid och det kan vara så att dosen inte räcker

• NLAL

Jag är i v.25 och är också djuriskt trött dygnet runt, spelar ingen roll hur mycket/lite jag sover.. Och alla mina prover som bm tagit har varit helt normala. Så det känns som att man blev lite lurad och trodde man skulle vara pigg vid den här tiden. :p

• Dynamite

Jag har tagit järntabletter ett par veckor nu. Dom rekommenderade att jag skulle börja ta dom redan från v.20

• millmill

jag håller med! jag är i v 25 och mår bra men är så in i norden supertrött hela tiden! vill helst somna vid 20-21 på kvällen men håller ut till 22-tiden, sen vaknar jag mitt i natten för att gå på toa, somnar om och sover till 7 då jag är supertrött. hade i förra veckan järnvärde 116. detta är min fjärde graviditet och jag har haft lågt blodtryck och lågt järnvärde varje gång. går promenader varje dag och tränar en gång i veckan, väger 64 kg, äter bra, men känner mig så tung och trött i kroppen, plus sömnig. tror vissa är väldigt trötta under graviditeten bara, en av alla krämpor som kan drabba en. sov gott!

Svar på tråden Väldigt trött, normalt?