Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Myapocalypse

Eksem på 7 månaders?

Dessa utslag har kommit i början av veckan på min son. Ser det ut som eksem? Det buktar ut något och är torrt samt att sonen är väldigt gnällig. Vi har provat att smörja med mjukgörande kräm, kroppspuder och alsollösning+kroppspuder (tanten på Apoteket som sa att vi kunde prova). Ingenting har hjälpt. Han har redan komjölksproteinallergi och så rött som det brukar va när man inte håller torrt är det inte då han haft det innan och detta ser och känns inte alls som det. Han har små små rodnader, en mellan magen och bröstet och ett nära armvecket (inte i). Fick dock reda på idag att sonens pappa hade problem när han va liten med eksem när han åt röda saker (tomat, röda godisar etc) men har inga problem med det idag. Har ringt Bvc som ska ringa upp imorgon bitti men undrar mest om nån haft ett barn med liknande utslag ichbom Bvc kommer göra nånting eller ens be oss komma så dom kan titta på det? Ursäkta för den dåliga bilden men hoppas ni kan hjälpa mig ändå!

• Svar på tråden Eksem på 7 månaders?
  • Becka8909

Hej :) jag har en son på 7 månader som haft liknande eksem, han är också komjölkallergisk och känslig vid ägg, men hans eksem började tidigt, har dem funnits länge? dem blev iaf värre vid värme och ägg , först skulle vi smörja med miniderm, hjälpte inte, tillslut tittade en läkare och hon skrev ut olika kortison salvor, en för dem inflamerade eksemen och en för dem lite mindre allvarliga, smörje i ca 2 veckor och allt är borta:) sen skulle vi smörja med lcobase(riktigt fet kräm) vid varje blöjbyte varje dag och detta gör vi fortfarande och eksemen är som sagt borta:)

• Myapocalypse

Smörjer ni nu i förebyggande syfte alltså? :) Nej dessa har kommit i veckan så det är nytt

• Becka8909

& en sak till, innan vi fick hjälp med utslagen så var också sonen gnällig o det är ju inte så konstigt eftersom det kliar så på dem :) men be en läkare titta så kommer ni nog få hjälp och förklarat vad det är:)

• Becka8909

ja läkaren förklade så att vissa har känsligare hy och därför är det bra om vi smörjer och håller huden mjuk:) sen skulle vi inte bada han för ofta då detta också torkar ut huden för mkt:)

• Myapocalypse

Okej, ska be om detta! Han är just nu jättekinkig och ledsen om vartannat så bättre blir det ju inte.

Känns så konstigt bara att det isåfall kommer nu iom att han aldrig reagerat på nått tvättmedel, krämer eller annat innan.

• Myapocalypse

Tittade i huvet på honom och ser att det är knottror i pannan och främre delen av huvet. Hudfärgade.

• utlandssvenskan
    Myapocalypse skrev 2013-04-28 15:36:17 följande:
    Tittade i huvet på honom och ser att det är knottror i pannan och främre delen av huvet. Hudfärgade.

Myapocalypse skrev 2013-04-28 15:36:17 följande:

Så hade min son som är ägg och mjölkproteinallrgisk. Det försvann med kortison samt att jag (som ammade) uteslöt allt som innehöll ägg och mjölkprotein. Han tålde inte heller "vanlig" mjölkfri ersättning utan vi fick gå över på nutramogen AA som inte är gjord på mjölk. Se till att få rätt kortison och smörjschema för att bli kvitt eksemen.
  • Myapocalypse

Vi ska prova att utesluta all mat som är röd i ett par veckor och Bvc-sköterskan sa att hydrokortison (eller nått sånt) skulle smörjas på morgon och kväll så ska vi se om det blir bättre eller inte

• skogsvitter

Men ägg är ju väldigt vanligt som flera redan skrivit, har ni testat för ägg? Jag tycker att ni absolut ska undvika ägg också om ni inte redan gör det.

• utlandssvenskan

Förresten, hur är det med citrusfrukter? Har ni provat att utesluta det eftersom ni ska prova utesluta röd mat? Det kan också orsaka eksem, ena sonen kan inte äta det för då dyker böjveckseksemen upp direkt, men röd mat går bra.

• Myapocalypse

Skogsvitter: nej vi har inte testat för ägg. De på Bvc tyckte att vi skulle prova och ta bort röd mat först och skulle inte det hjälpa så skulle dom kolla upp detta lite närmre.

Utlandssvenskan: han har bara provat citron i totalt 1 barnsked vid ett tillfälle. Annars har han inte ätit några citrusfrukter

• Lovisa09

Kan ju vara pga "röd" mat, dottern hade mycket utslag runt munnen som kom och gick. Mina små tjejer har haft i armvecket, enl BVC har inte små barn böjveckseksem, ( under året) då är det av andra anledningar, ex allergi. Mina tjejer hade svamp, försvann efter nån veckas svampbehandling.

• Myapocalypse

Jo vi håller på att utesluter all röd mat och magen är i balans än sålänge iallafall :) exemet är dock kvar men det smörjas 2 ggr/dag

Svar på tråden Eksem på 7 månaders?