• Anonym (pengar att vänta)

har jag som icke kommunalansluten vikarie rätt till den lönehöjningen som kom?

Hej!
    Jag är timvik. inom barnomsorgen (är barnskötare) dock inte ansluten till kommunal utan jag är med i lärarförbundet då jag är studerande till lärare.  kommer jag få del av den lönehöjningen som förhandlats upp ändå? 

• Svar på tråden har jag som icke kommunalansluten vikarie rätt till den lönehöjningen som kom?
  • Trolle40

Jag vet faktiskt inte men det är ju månadslöner som höjs så går du på timmar så är det nog inte så

• NyttNamn

Timlönerna brukar räknas upp vid lönehöjning ja... Sen om det är helt motsvarande höjningarna för anställda med månadslön låter jag vara osagt.. Men en viss höjning lär du ju få iaf..

Äsch! /NN
    NyttNamn skrev 2013-04-28 18:12:44 följande:
    Timlönerna brukar räknas upp vid lönehöjning ja... Sen om det är helt motsvarande höjningarna för anställda med månadslön låter jag vara osagt.. Men en viss höjning lär du ju få iaf..
    jag får la hoppas att det är en del ändå. Dock "synd" att jag väljer att plugga vidare, lär inte skilja många kronor när jag är kalr i månadslön. 
  • Anonym (Bia)

Det beror på hur din arbetsplats ser på det att du är oorganiserad. En del arbetsplatser låter även de oorganiserade rida på fack-vågen och få samma höjning. Fråga på din arbetsplats hur de gör där.

• Anonym (Undrande)

Hur fungerar det med ob inom vården förresten? Är det nationella eller kommunala summor?

• Anonym (Bia)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-04-28 22:54:55 följande:
    Hur fungerar det med ob inom vården förresten? Är det nationella eller kommunala summor?

Det beror ju på om arbetsplatsen är kollektivansluten eller inte.
    Anonym (Bia) skrev 2013-04-28 19:55:16 följande:
    Det beror på hur din arbetsplats ser på det att du är oorganiserad. En del arbetsplatser låter även de oorganiserade rida på fack-vågen och få samma höjning. Fråga på din arbetsplats hur de gör där.

Anonym (Bia) skrev 2013-04-28 19:55:16 följande:

Oorganiserad är jag inte, bara "fel"fack. Får ju säckar ej ut höjning som lärarna skulle ha fått göra året då jag ej är färdig än.
  • Anonym (123)

När jag inte var fackligt ansluten och jobbade inom äldreomsorgen sa chefen att kommunal ser till att alla löner höjs, inte bara för de anslutna. Detta har en rad anledningar och det stämde då i alla fall.

Anonym (123) skrev 2013-04-29 06:33:00 följande:
    När jag inte var fackligt ansluten och jobbade inom äldreomsorgen sa chefen att kommunal ser till att alla löner höjs, inte bara för de anslutna. Detta har en rad anledningar och det stämde då i alla fall.
    får hoppas det gäller även mig då ;) Väntar dock med att ringa chefen förän de fått landa lite i besluten.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Bia) skrev 2013-04-28 23:03:04 följande:

Jo, det är de.
    Lite nyfiken på vad mitt nattob blir :) Och årets timlön. Fast gissar den blir 113. 

Tidsinbokaren sa att det borde påverka min lön också. Så nu får vi hoppas !♥

• Anonym (kommunal)
    Anonym (Bia) skrev 2013-04-28 23:03:04 följande:

Arbetsplatsen är en kommun eftersom avtalet avser kommuanställda. Hur många kommuner tror du står utanför kollektivavtal?
  • Anonym (Bia)
    Anonym (kommunal) skrev 2013-05-01 11:22:42 följande:
    Arbetsplatsen är en kommun eftersom avtalet avser kommuanställda. Hur många kommuner tror du står utanför kollektivavtal?

Nej, det framgår inte av ts att ts arbetar i en kommun. Förskolor finns t ex i privat regi också, och då kan de tillhöra andra avtal än HÖK.
  • Anonym (kommunal)
    Anonym (Bia) skrev 2013-05-01 11:25:55 följande:

Nej, det framgår inte av ts att ts arbetar i en kommun. Förskolor finns t ex i privat regi också, och då kan de tillhöra andra avtal än HÖK.
    Jo det gör det. Hon frågar om hon får ta del av kommunals löneavtal trots att hon inte är medlem.
    Anonym (kommunal) skrev 2013-05-01 11:31:49 följande:
    Jo det gör det. Hon frågar om hon får ta del av kommunals löneavtal trots att hon inte är medlem.
    Ja det är klart jag arbetar i en kommun, riktigt såå blåst är jag inte så jag tror att jag får del av kommunals avtal annars. Det vore ju som att tro att jag kan få lönehöjning när metall höjer sina löner tex ;)
  • Anonym (Bia)
    Anonym (pengar att vänta) skrev 2013-05-01 19:12:34 följande:
    Ja det är klart jag arbetar i en kommun, riktigt såå blåst är jag inte så jag tror att jag får del av kommunals avtal annars. Det vore ju som att tro att jag kan få lönehöjning när metall höjer sina löner tex ;)

Kommunals avtalsområde sträcker sig längre än till bara kommunerna... Så det var inte alls självklart utifrån din ts att du var anställd i en kommun.
Svar på tråden har jag som icke kommunalansluten vikarie rätt till den lönehöjningen som kom?