• Anonym (trög)

vad innebär föräldrapenningtillägg?

Läste att kommunal har fått igenom föräldrarpenningstillägg från 150 dagar till 180 dagar, vad innebär det?, frågade fk när jag ringde angående en annan sak, och dm visste inte, är det något som bara själva facket har?

• Svar på tråden vad innebär föräldrapenningtillägg?
  • Anonym (M)

Du får fråga facket om detaljerna, men vissa arbetsgivare betalar 10% av lönen i tillägg till föräldrapenningen. Om det nu ändrats från 150 till 180 dagar, är det så många dagar som man kan få det tillägget.

• Anonym (trög)

Är det något som man måste anmäla eller kommer det automatiskt? 

• Trolle40

Det kommer automatiskt första mån man är hemma på längre fp

• Anonym (M)

Det är bäst att prata med arbetsgivaren. I vissa fall gäller det endast om man faktiskt tar ut föräldrapenning medan andra arbetsgivare automatiskt betalar 10% under den första delen av föräldraledigheten. Det kan ju också vara så att just ditt lönekontor inte har så bra koll på reglerna, så för säkerhets skull är det bra att kolla med facket och sedan prata med chefen/lönekontoret.

• Trolle40

Här gäller det bara när man fått barn o går på fp

• Anonym (trög)

Är det att dom betala ut pension eller vad är det för pengar?

• Trolle40

Det är som lön från arbetet

• MajaVira
    Anonym (trög) skrev 2013-04-28 19:43:38 följande:
    Är det att dom betala ut pension eller vad är det för pengar?
    Du får det som lön, fast du är föräldraledig - om du uppfyller villkoren och tar ut föräldrapenning. Om du har månadslön på 20 000 kr och tillägget är 10%, får du alltså 2000 kr per månad upp till max 180 dagar (ca 6 månader).
  • Trolle40

Vi får 10% av månadslönen första månaden efter barnets födelse sen Inge mera

• Anonym (ll)

Det beror på hur ditt avtal ser ut. Jag jobbar statligt och får 10 procent extra från min arbetsgivare för de dagar jag tar ut dagar på SGI-nivå. Jag måste själv skicka in pappren till lönekontoret, det sker inte automatiskt.

Du kan säkert läsa om det nya avtalet på kommunals hemsida om några dagar.

• Anonym (trög)

Var mammaledig för ca 3 årsen och har inte hört talas om detta innan Skäms . Ska vara mammaledig sen i aug.

• Anonym (ll)
    Anonym (trög) skrev 2013-04-28 20:03:44 följande:
    Var mammaledig för ca 3 årsen och har inte hört talas om detta innan Skäms . Ska vara mammaledig sen i aug.
    Då ringer du din löneavdelning i god tid och hör med dem vad tillägget är, hur länge du kan få det och vad som krävs för att du ska få det.
  • aj 378

Jag pratade med kommunal angående detta och det är olika i olika kommuner. Men i den kommunen jag jobbar sa hon att det inte är något arbetsgivaren går ut med utan det måste man ringa och säga till på lönekontoret annars får man inget tillägg. Vi har 10% i 180dagar som vi får i en klumpsumma då man går på mammaledighet.

• Trolle40

Det gäller enbart vid födseln av barnet inte om man senare går på fp , här i alla fall

Svar på tråden vad innebär föräldrapenningtillägg?