• prezl

sovtider?!

vad är normal sovtider för en 3,5-åring? vad behöver de för att klara sig?
    nu när sommarn snart är här med ljuset å allt har sömnen helt spårat ur hos oss
    hur är det för er?
    vad kan man göra för å få ungen til sängen? å sen somna

• Svar på tråden sovtider?!
  • Whitetrash86

Beror ju på när barnet behöver komma upp om dagen. Dottern lägger sig runt 21,00 somnar ca 30 min senare men då kliver vi inte upp fören runt 07,45. Så det blir ju 10-11 timmars sömn för henne.

• Skogis

Försök ha rutiner. Gör rummet mörkt, så det inte är ljust där inne mer än att det är någon nattlampa på om han vill det. Bara att vara envis skulle jag tro. Går han upp så är det bara att gå in med honom till sängen igen, säga god natt och att det är dags att sova. Så har i alla fall jag gjort, och det har fungerat här. 

Våra rutiner vid sänggående:
    *Macka
    *Bolibompa
    *Borsta tänderna
    *Saga
    *Lägga i sängen, stoppa om, säga god natt osv.  

• milli79

Vår 3,5åring lägger sig ca 20 el 20.30 och somnar kanske efter 30min. Han sover till ca 07 på morgonen. 

Håller med om att det blivit svårare med läggning nu när det är så ljust ute men vi brukar läsa böcker innan och så lyssnar han på musik när han ska sova. Kanske kan ni testa ha någon cd saga på i rummet när han ska sova det borde ju locka honom att lägga sig?!

• Margaux

Nu är min son lite mindre, 3 år. Men vi ser på Disney Junior och där slutar sändningen kl 19. Då är det bad och efter det youghurt och sedan tandborstning och i säng ca 20.30. Då går han upp mellan 07.30-8.00.
    Sover han mindre än det blir det mycket gnäll..... Han sover i våningsäng med gardiner och rullgardin. Så när han väl hamnat i säng är ljuset inget problem.

• prezl

tack alla, ska testa lite nytt av det ni skriver imorogn
    nu somnade hon precis ...
    hon blir liksom inte trött på kvälalrna...bara jag som blir det ;)

• prezl

ps
    vi har mörka rullgardiner, men hon säger "det är inte kväll" det är ju just ute ser hon i de andra rummen... 

• Margaux
    prezl skrev 2013-04-28 21:39:57 följande:
    ps
    vi har mörka rullgardiner, men hon säger "det är inte kväll" det är ju just ute ser hon i de andra rummen... 
    Så säger min son också..... Just därför har vi på Disney Junior, för kl. 7 går alla hans idoler och lägger sig i sängen, så avslutar de varje dag. Det fungerar rätt bra! Det kommer ju inte direkt bli mindre ljust så du får nog bara förklara för fröken att klockan är mycket även om det är ljust....
Svar på tråden sovtider?!