• PiffigaPedagogen

Rytmik i förskolan, tips 1-2 år!

Hej!

Har precis bytt jobb och fått ansvaret för att utveckla verksamheten för de allra minsta barnen på avdelningen. På avdelningen går det barn i åldern 1-5 år och tanken är att jag ska ta mig an 1-2 (3) åringarna.
    Hade tänkt lägga upp en rytmiksamling och hade en plan för detta, men pga flera av låtarna jag tänkt ha med inte fanns på Spotify har jag nu kört fast!

Vad gör ni på era rytmik tillfällen med de allra minsta, vad använder ni för hjälpmedel?

Kan ni inte bara skriva hur en rytmiksamling kan se ut på er förskola med de minsta barnen och ge mig lite inspiration!

• Svar på tråden Rytmik i förskolan, tips 1-2 år!
  • HEARM

imse vimse spindel i olika utfaranden. glada spindeln, lessna spindeln, bamse-,mini-, pytte-, busespindeln
     i buse spindeln sjunger man ibland normalt och där det passar jätte jättefort. barnen brukar kikna av skratt 

• RöttÄrSött

Använd vilken popig skiva som helst eller den egna rösten. Maracas på ärtor och gamla (små) ketchupflaskor eller toarullar är bra för då kan alla få varsin och poppa loss. Vi brukar ibland varva så man poppar loss i refrängerna och sedan är tyst och stilla emellan (som vuxen är man föredöme och kryper ihop själv, hyssjar busigt och söker lite busig ögonkontakt för att sedan köra igen då refrängen kommer).

Annars använder vi mycket klappar och rörelser då vi sjunger eller ramsar. Vi ha dock anpassat så alla ofta gör samma sak, alla är björnar i Björnen sover t ex. Växla sådana lugna element med vildare så går det inte överstyr (kan man hoppas )

"Huvud, axlar, knä och tå" är uppskattad, "klappa händerna så fort du kan" också. Samt denna:

Regnet droppar, regnet droppar (spring på stället)
    Solen lyser klart (gör en uppgående sol som i imse)
    Regnet droppar, regnet droppar
    Solen lyser klart
    Molnen seglar, molnen seglar (virvla armarna)
    Vinden viner, vinden viner (gunga långsamt fram och tillbaka)
    Solen lyser klart

Miniröris finns det skivor som är bra för små barn

Sedan är de små, det är vi vuxna som gör och barnen gör så gott de kan. Det krävs hundra gånger för vissa att lära sig, två-tre för andra. Huvudsaken är att de har roligt och hänger med, inte att rörelserna bör precis rätt.

• Aileen Allannah

"Här sitter vi och skramlar" medan ungarna spelar diverse rytminstrument (rytmägg är fantastiska!) är en favorit hos både mina egna ungar och på jobbet. Och "Tuppen Ture" är populär, både att sjunga och att få spela till.

Vi kör ofta enkelt med de minsta, en väska med olika figurer som de får dansa till och små sjalar och liknande, korta samlingar med mycket rörelse fungerar bäst tycker jag.

• RöttÄrSött

Ja och de små vill ju göra samma saker gång på gång, det är ingen idé att komma med nya grejor varje gång utan bygg upp en repertoar som ni gör ofta och släng in nya saker då och då.

Det är vi vuxna som ledsnar på sångerna först

Ja Förskolan Plupp på youtube har en del sånger utlagda ("alla barnen hoppar" gillar våra)

• Aileen Allannah
    RöttÄrSött skrev 2013-04-28 21:20:54 följande:
    Ja och de små vill ju göra samma saker gång på gång, det är ingen idé att komma med nya grejor varje gång utan bygg upp en repertoar som ni gör ofta och släng in nya saker då och då.

Det är vi vuxna som ledsnar på sångerna först

Ja Förskolan Plupp på youtube har en del sånger utlagda ("alla barnen hoppar" gillar våra)
    Det finns nån mer... Filmhatten eller nåt sånt där, eller är det samma? På youtube i alla fall!
  • RöttÄrSött

Nä Filmhatten tror jag är en egen, visst är det de som har Sången om färgerna med stödtecken? Den är också bra om man jobbar med tecken, jag har dock skurit ned antalet tecken till färgerna, yrkena, allt och vän.

• Aileen Allannah
    RöttÄrSött skrev 2013-04-28 21:24:51 följande:
    Nä Filmhatten tror jag är en egen, visst är det de som har Sången om färgerna med stödtecken? Den är också bra om man jobbar med tecken, jag har dock skurit ned antalet tecken till färgerna, yrkena, allt och vän.
    Ja, det är den! Vissa låtar av Mora Träsk är också jättebra tycker jag.
  • PiffigaPedagogen

Tack för bra tips! Har tänkt lägga upp en samling på max 15 min som vi kör fram till sommaren... Samma varje gång! Vi har ägg på förskolan, har även tänkt att man som sidoprojekt ska tillverka egna instrument som vi tar med på rytmiken!

• RöttÄrSött

Ja vi har målat våra ketchupflaskor och toarullar, jag tror det är readymix-färger blandat med lim (iaf på plastflaskorna).

Med återvinningsmaterial gör det inget om det går sönder

Svar på tråden Rytmik i förskolan, tips 1-2 år!