• Aili

Det där med att amma offentligt, vart går gränsen?

Alltså jag har verkligen inget emot kvinnor som ammar offentligt, jag gjorde det själv för den delen, men det senaste jag såg tar nog priset...

Jag och min man var på Ica Maxi och handlade då vi ser en kvinna som har hängt ut ena bröstet utanpå kläderna, hennes barn sitter i sitsen på kundvagnen och kvinnan går alltså runt i affären och ammar barnet samtidigt som hon handlar. Helt ärligt så har jag aldrig sett något liknande i amningsväg. 

Jag hade aldrig reagerat om hon haft barnet i sjal och ammat samtidigt som hon handlade (då hade jag säkert inte ens noterat att hon ammade) men det här gick liksom inte att undgå att se.  

Hur tänker man när man helt ogenerat hänger ut ena tutten i en mataffär, i princip, till allmän beskådan? Eller det kanske bara är jag som tycker ett sånt beteende är lite stört?

(För kännedom så finns det bänkar och stolar utplacerade i affären så det finns all möjlighet att sätta sig ner en stund för att barnet ska få mat. Barnet var ca 2-3 år)

• Svar på tråden Det där med att amma offentligt, vart går gränsen?
  • keron

Hahah, jag skulle nog tyckt att det såg rätt roligt ut och lett glatt Skrattande För min del så spelar det ingen roll hur mycket mamman blottar av bröstet. Känns helt okej och normalt, så länge det är det ammande bröstet som blottas Tungan ute

• Natulcien

Jag tyckte själv att det var lite jobbigt att amma offentligt, så jag hade ju inte valt att göra så...

Men när jag läser det du skriver...så tänker jag att en 2-3-åring kan ju vara en pärs att ha med när man ska handla, så kanske det var ett sätt för henne att få handla i lugn och ro..? För hade hon satt sig på någon av de bänkar du refererar till så hade hon ju inte fått något handlat under tiden... Hon var nog, helt enkelt, väldigt rationell...?

Jag hade nog hajat till lite eftersom det är ganska ovanligt med så ûber-offentlig amning, men det hade absolut inte stört mig. Helt okej, tycker jag

• Aili
    keron skrev 2013-04-28 20:50:20 följande:
    Hahah, jag skulle nog tyckt att det såg rätt roligt ut och lett glatt Skrattande För min del så spelar det ingen roll hur mycket mamman blottar av bröstet. Känns helt okej och normalt, så länge det är det ammande bröstet som blottas Tungan ute
    Hade varit hysteriskt kul om båda brösten hängde ut Cool
    jashrinah skrev 2013-04-28 20:55:16 följande:
    hahahahhahah jag hade dött av skratt om jag sätt det där ! haha omg xD 
    Vi fnissar fortfarande här hemma Skrattande

Smaken är väl som baken när det gäller hur mycket av bröstet man vill visa men jag vill helt ärligt inte se en hel tutte hängades fritt i mataffären. Tur att huvudet går att vrida åt andra hållet Tungan ute
  • Aili
    Natulcien skrev 2013-04-28 21:00:37 följande:
    Jag tyckte själv att det var lite jobbigt att amma offentligt, så jag hade ju inte valt att göra så...

Men när jag läser det du skriver...så tänker jag att en 2-3-åring kan ju vara en pärs att ha med när man ska handla, så kanske det var ett sätt för henne att få handla i lugn och ro..? För hade hon satt sig på någon av de bänkar du refererar till så hade hon ju inte fått något handlat under tiden... Hon var nog, helt enkelt, väldigt rationell...?

Jag hade nog hajat till lite eftersom det är ganska ovanligt med så ûber-offentlig amning, men det hade absolut inte stört mig. Helt okej, tycker jag
    Hade inte heller valt att göra så men det låter som en rimlig förklaring!  
  • keron
    Aili skrev 2013-04-28 21:00:43 följande:
    Hade varit hysteriskt kul om båda brösten hängde ut Cool
    Vi fnissar fortfarande här hemma Skrattande

Smaken är väl som baken när det gäller hur mycket av bröstet man vill visa men jag vill helt ärligt inte se en hel tutte hängades fritt i mataffären. Tur att huvudet går att vrida åt andra hållet Tungan ute
    Omg, haha! Jag tror inte att hon ens tänkte på hur hon ammade faktiskt. Jag ammar väldigt öppet men hade nog inte valt att göra riktigt som hon (hade försökt dölja bröstet lite mer men det beror ju lite på hur man är klädd för dagen också), men det stör mig absolut inte om andra  vill amma så och det är inget som sticker mig i ögonen Glad
  • keron
    jashrinah skrev 2013-04-28 21:13:09 följande:
    hur stort var barnet ? 
    I 2-3 års åldern, fick jag för mig iaf :)
  • Aili
    keron skrev 2013-04-28 21:09:44 följande:
    Omg, haha! Jag tror inte att hon ens tänkte på hur hon ammade faktiskt. Jag ammar väldigt öppet men hade nog inte valt att göra riktigt som hon (hade försökt dölja bröstet lite mer men det beror ju lite på hur man är klädd för dagen också), men det stör mig absolut inte om andra  vill amma så och det är inget som sticker mig i ögonen Glad
    Nä det är väl inget som stör mig egentligen heller, blev mest förvånad. Är van att man skyler sig lite mer, iaf i en mataffär. Glad Intressant att läsa hur andra ser på saken!
    Värre hade väl varit om en man hade hängt ut sina "ädla delar", amningen fyller ju iaf en funktion Cool
  • Aili
    keron skrev 2013-04-28 21:15:58 följande:
    I 2-3 års åldern, fick jag för mig iaf :)
    Det stämmer!
Svar på tråden Det där med att amma offentligt, vart går gränsen?