• Hallon2008

När sova endast en gång på dagen?

Undrar över er andra föräldrars erfarenheter. Min tiomånaders börjar bli fasligt pigg på kvällen och vaknar tidigt på morgonen(läs natten). Samtidigt känns det lite tidigt att gå från två sömnperioder på dagen till endast en. I dagsläget sover barnet ca 1-1,5 timmar på förmiddagen och en halvtimme på eftermiddagen. När bytte era barn från 2 till 1 dagssömner?

• Svar på tråden När sova endast en gång på dagen?
  • tundra

Strax efter 12 mån började de sova 1 gång.
    Men det är ju individuellt.

Innan du tar bort lilla vilan skulle jag prova byta plats på dem. Sova 30 min på morgonen och till lunch sova 1,5 h.

• Hallon2008

Hmm....sova på morgonen blir svårt. Barnet kvittrar och är glad fram till i alla fall elva på förmiddagen, om vi inte aktivt söver i vagn. Tack för era svar i alla fall, det är ju trots allt inte så stor skillnad på tio månader och ett år.

• Slagathor

Nästan på dagen då hon blev 1 år. Från 2 tillfällen á 1-1,5 timma till 1 tillfälle på upp till 2 timmar. Nu är hon 18 mån och sover sen tre-fyra månader tillbaka endast  max 1 timma vid lunch. Annars sover hon dåligt på natten, vaknar tidigt, somnar sent.

Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • kudden12

Min sov inte middag alls nästan,, kanske tills han var 1, men det var inte länge, Max en timme!
    Vi sover på nätterna i stället!

• Pyttismamman

Runt året var båda barnen. Då gick de från att sova 30 minuter på förmiddagen och 30 minuter på eftermiddagen till att sova ca 1,5 timme efter lunch. (från början vaknade de efter 30 minuter men efter någon vecka hade det utökats till 1,5 timme).

• Jkpg Deluxe

Vi testade att mer o mer gå över till ett sovplats om dagen från ca 10 mån med båda barnen...i början sov de såklart ändå 2ggr nån gång ibland så det tog nog några veckor innan det blev konstant! Men de var iaf 10 mån då vi märkte att det var dags att börja med detta..så om ni tror att det är en idé' för er, så ge det 1 provmånad och se vad som händer? Lär bli lite varannan-dag i början, oavsett när ni börjar :)

• Fru Mamma

Dotra fyllde 1 år den 11/4 och i onsdags slutade hon sova sin förmiddagslur. Innan det sov hon 1 timme mellan 8.30-9.30 (ungefär) och 2 timmar runt 13-15. Nu sover hon bara eftermiddagsluren :)

• FlitigaLis

Runt tio månader började vi med en sovstund per dag eftersom vi ville att han skulle komma in i rutinerna de har på dagis i förväg hemma.

• Hallon2008

Hej och tack för alla svar. Vi har provat några dagar nu med endast en sömn och barnet klarar det väldigt bra. Så det var nog dags helt enkelt. Låter som att det är fler som får svårsövda barn med två dagssömner vid den här åldern!

Svar på tråden När sova endast en gång på dagen?