• scrapparlotta

Ni som varit överviktiga, och som har börjat träna....?

Ja, finns det nån här som varit överviktig....och då menar jag minst 15 kr för mycket, och som inte tränat nåt. Men sen börjat träna och gått ner i vikt och fått fastare och snyggare kropp, hur lång tid tog det för er att märka skillnad på kroppen? Och hur mycket tränade ni då??

Jag vill så gärna bli en person som tränar mycket, och få en fastare kropp och gå ner mina 12 - 15 kg. Men jag är som sagt lite nyfiken på hur snabbt det tog innan ni märkte en bra skillnad....Hur gick ni till väga för att komma igång med träningen? Berätta gärna  

• Svar på tråden Ni som varit överviktiga, och som har börjat träna....?
  • Jamieolivia

Jag gick ned i vikt för 4 år sedan :) ungefär 16 kg...började med att gå mycket. Sedan började jag jogga. Gå och jogga, gå och jogga...till sist kunde jag springa en mil utan att stanna! Stolt!!
    Jag började sedan styrketräna, antingen hemma med hantlar och även på gym. Man kan träna mycket hemma med så kallat HIIT som gör att man förbränner mer energi på kortare tid...

Kolla in denna:
    http://www.youtube.com/user/ZuzkaLight

Hon har korta men jobbiga workouts. Och du, bli INTE UPPRÖRD och ge upp när du gör dessa första gången!!!! Jag höll på att dö kändes det som!! :) Men sakta men säkert så blev jag starkare! Gick ganska snabbt att se resultat på uthållighet och sånt med dessa övningar! DET var roligt!!

KOSTEN är superviktig. I början tänkte jag mest på träningen och körde på...men märkte inte stor skillnad mer än att jag blev uthållig...sedan lade jag om kosten och märkte ännu mer resultat!! 

• EnGladPingvin

Jag har gått ner 11 kg sen  nyår och ska ner minst 7 kg till. Gick från att vara soffpotatis till att nu träna 3-4 dagar i veckan på gymmet och springa 2 dagar. Samtidigt la jag om kosten. Uteslöt allt vad snacks och sötsaker heter samt drog ner på kolhydraterna kraftigt. Det räcker tyvärr inte med att bara träna, kosten är det som påverkar mest.

Jag märkte ganska snabbt skillnad på kroppen. Fick hjälp av en tränare på gymmet att mäta alla kroppsdelar och sen följa upp det efter en månad och det hade försvunnit ett antal cm på varje kroppsdel. Tog även foto på mig själv i underkläder, vilket fick mig att nästan ta till lipen när jag såg dem och lova att aldrig visa dem för någon, men när jag efter två månader tog nya bilder såg jag verkligen skillnad. 

Jag tog inspiration av Martina Haags bok Heja Heja. Den handlar visserligen inte om vikt, utan om att börja springa, men jag gillar hennes tänk. Det ska vara roligt. När jag började träna gjorde jag som hon, dvs jag körde tills jag blev trött och sen slutade jag. Nästa dag la jag på lite. "Kan jag springa i 10 min kan jag springa 11 min". Ökade sedan lite varje dag och märkte snabbt att jag började orka mer. La också upp ett schema för min träning som jag informerade alla i min omgivning om så att jag inte kunde smita undan.

Lycka till! You can do it!

• Olyckan

Jag börjar nu närma mig -20kg sen nyår, och hade då som mål att gå ner ca 1 kg/v. Har funkat riktigt bra och då har jag fokuserat mycket på träning, inte supermycket på kosten, även om det egentligen är det viktigaste för att gå ner i vikt.

Jag skaffade mig ett gymkort och började tassa mig dit 5 dagar/v på kvällarna när det var folktomt, för då kunde jag ta det i min takt och inte känna mig pressad av andra. Körde, eller kör får man väl kanske säga, mycket kondition vart pass och sen styrka 3 av dagarna, plus några basövningar var gång. Typ utfall, några knäövningar och ryggövningar.

Tyckte det var superkul, jobbigt givetvis, men ändå superkul från början för man märkte snabbt att man förbättrades både konditionsmässigt och styrkemässigt. Sen blev det per automatik att jag började äta bättre när jag började träna, och det var nog mycket tack vare att jag valde att träna på kvällen. För då vill man inte äta godis el. liknande innan träning, för då blir man illamående när man är på gymmet, och efteråt vill man ju inte ha tränat förgäves. Då ska jag säga att min stora last var att småäta på kvällarna, och då gärna godis av något slag. annars har jag som sagt inte ändrat kosten något avsevärt, då jag ändå unnat mig fikor och liknande. 
    På kroppen såg jag skillnad när jag tappat kanske 5-7 kg. och då tappade jag kanske 2 kg/v de första 2 veckorna, mycket vätska och så gissar jag på. Jag tyckte faktiskt det var de första kilona som var roligast, för det var då den största skillnaden var. Nu, de senaste kilona syns inte på samma sätt, jag behåller kroppsformen fast i mindre skala liksom. Inte lika många som kommenterar att jag gått ner i vikt :P Men det var viktigt med motivation just i början också så det var bara bra!

Nu ska jag ner ca 5 kilo till innan sommaren, och ca 10 innan sommaren är slut hade jag tänkt. men det känns ganska lite i jämförelse med 30 kilo som man sa i början :)

Lycka till, detta fixar du! 

• Mattias69

Har varit med i Viktväktarna i ganska precis 1 år nu och gått ner 28 kg. Ska ner ytterligare 7 kg minst. Tränar på ett Actic-gym ungefär 4 dagar i veckan. Har fått fastare kropp även om det återstår en hel del arbete, främst fastare mage. Mitt råd är att inse att viktnedgång och träning för fastare kropp tar tid och det gäller att hålla ut!

Svar på tråden Ni som varit överviktiga, och som har börjat träna....?