• PapiChulo

Vad har era barn för frukostvanor?

Tjenare, har lite frågor angående era barns frukostvanor?

Vilken ålder är era barn i?

Vad äter de till frukost?

Om de äter ost, vilken ost äter helst? (Gäller över lag, inte bara frukost)

Vad tycker de om ostar som babybel och skrattande kon?

Tycker ni det är lättare att få era barn att äta om man engagera dem på något sätt i måltiden?

Detta gäller ett skolprojekt som är ett fiktivt arbete om skapa en ost, vore otroligt busigt om ni kan lägga in några rader på mina frågor? 

Tack på förhand!  

Tack!
  • Svar på tråden Vad har era barn för frukostvanor?
  • Ollibolli
    PapiChulo skrev 2013-04-28 22:48:46 följande:
    Tjenare, har lite frågor angående era barns frukostvanor?

Vilken ålder är era barn i? Fyra år till sommaren.

Vad äter de till frukost? Ägg, chokladflingor med mjölk, smörgåsrån med smör och prickig korv/ost och marmelad, mannagrynsgröt, skivad gurka, vindruvor. Inte allt tillsammans så klart, men i olika kombinationer :)

Om de äter ost, vilken ost äter helst? (Gäller över lag, inte bara frukost) Vi har Västgöta Kloster hemma, och den gillar han. Men han älskar ost så han äter all typ av ost.

Vad tycker de om ostar som babybel och skrattande kon? Gott!

Tycker ni det är lättare att få era barn att äta om man engagera dem på något sätt i måltiden? Eftersom sonen har ganska bra aptit så är det inget jag funderat på faktiskt. Han är ofta med när jag lagar mat. Men har inte tänkt på om det skulle öka hans aptit eller så.

Detta gäller ett skolprojekt som är ett fiktivt arbete om skapa en ost, vore otroligt busigt om ni kan lägga in några rader på mina frågor? 

Tack på förhand!  
  • Ragnar

Barnen är 3 och 7 år. Vi äter havregröt eller fil med musli till frukost hela familjen. På helgerna äter vi ofta en sen frukost med ägg och gott bröd. När det gäller ost tycker barnen bäst om lite starkare smakrika ostar. Storebrors favorit är gamle ole. De tycker även mycket om brieost. Vi äter mycket ost och har ofta ostar och tillbehör istället för glass, godis, chips eller liknande.

• Ragnar

Glömde säga att vi har matglada barn och har aldrig haft några större problem med att de inte vill äta maten. Visst finns det saker de tycker mindre om, men inte mycket de vägrar att äta. De brukar hjälpa till att laga mat men de äter inte mer då än när de inte hjälper till.
    De brukar få välja vad vi ska äter varsin dag i veckan och favoriten är helt klart olika former av pasta. Då vi föräldrar inte är så förtjusta i det blir det pasta max två gånger i veckan.

• fluu

Mitt barn är 15 månader.
    Hon äter först en frukt direkt när hon går upp och sedan frukost en timme senare brukar vara havreyoggi,bär ,vatten och lite slafsande med en macka. Hon är ingen frukostmänniska.

Hon äter inte ost alls pga mjölkallergi.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • OnlyZ

Mina barn är 18 månader och 7 år. Den minsta dricker välling, och den äldre får en macka, yoghurt i glas och en frukt.. Påläggen varierar, kan vara leverpastej, ost och kaviar, messmör osv osv.. Mina barn äter den mat som serveras, och har alltid gjort.. Gillar det mesta..

• Eisa

Han är 5 år och hatar all ost utom de där små runda röda som ligger i ett nät.

• Anghammarad

Vi har mycket svårt att få i våra barn,4 och 7,  något alls direkt på morgonen. Har provat det mesta och ser till att någon av föräldrarna alltid äter ordentlig frukost samtidigt som dem för att sas. föregå med gott exempel. I normalfallet äter de en halv rostad macka med smör men utan pålägg och ett glas mjölk.   

• Duckan

Hon är 6 år och har sedan hon självmant slutade med välling vid tre inte velat ha frukost alls. Vi har provat det mesta och i omgångar har barngröt fungerat, yoggi och flingor. Sedan en tid tillbaka fungerar ingenting så jag läste på fl och gav henne värsta tänkbara frukost, mjölk och coco pops. Det äter hon lite av i alla fall, men fortfarande för lite för att kallas för en frukost.
    Ost på smörgås äter hon inte. Däremot är hon väldigt förtjust i gruyére, skrattande kon går hem.

• Liten elak och intelligent

Mina barn är fyra, sju och nio. Fyraåringen äter vanligen ljust bröd med mjölkfritt margarin. Ibland skinka. Havremjölk med flingor ibland. Ibland havregrynsgröt. Han är allergisk mot mjölkprodukter. Ofta äter han också ett äpple. Sjuåringen äter oftast fil eller turkisk yoghurt. Ibland smörgås och då äter han ljust bröd med leverpastej eller ost. Han gillar ädelostar såsom brie och dyl. Ibland äter han mannagrynsgröt. Gärna lite paprika eller gurka. Nioåringen äter mjölk eller fil med flingor, dricker gärna lite te, äter smörgås med ost eller skinka. Hon är inte så noga med vilken ost det är. Serveras gröt äter hon den glatt oavsett sort. Den sortens ostar du beskriver var det länge sedan vi hade hemma men de är uppskattade.

• Badfantasten

Min barn är 6, 7 år. De älskar mat och äter i princip av allt som serveras
    Äter varierat. Antingen havregrynsgröt/ el fil med flingor. Tillsammans med en smörgås ( leverpastej el skinka/korv på) och antingen tomat el gurka på. 6-åringen älskar messmör.
    Ost är väl ingen favorit på smörgåsen men de älskar alla dessertostar, brie, mögelost, skrattande, kon mm. Har ofta helgmys med olika ostar o kex. Fetaost är också en favorit

Nu är barnen matglada, så jag behöver inte engagera dom i matlagningen pga det.
    Men de är ofta och gärna med och delar grösaker, rör i grytor mm. Tror att det är lättare att få barnen matglada om de vet vad som är i.

Svar på tråden Vad har era barn för frukostvanor?