• Kerubmamman

Dubbelt boende, på vilken deklaration ska januarihyran tas upp?

Jag ska göra avdrag för dubbelt boende och hemresor under 2012. Hyran för januari 2013 betalades i förskott, dvs i december 2012, ska den tas upp för inkomståret 2012 eller 2013? 

Jag har tidigare utgått från att den hör till 2013 eftersom det var då jag nyttjade lägenheten. Men nu när jag googlat såg jag på ett ställe att den ska tas upp det år kostnadsposten infaller..  Obestämd

Nån som har koll? (för jag har det inteTyst

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Svar på tråden Dubbelt boende, på vilken deklaration ska januarihyran tas upp?
  • BuoBä

Vanligtvis tar man upp inkomster och utgifter det år man får in/betalar ut dem. 

Alltså ska du ta upp januari-hyran i deklarationen för 2012, eftersom den betalades i december. Vill du bli bombsäker så ring Skatteverket.

• choklad

På ekonomispråk är det så att en kostnad uppstår när varan/tjänsten förbrukas och alltså inte när den betalas. Så om det ska tas upp det året kostnadsposten infaller så är det 2013 eftersom det är det året som tjänsten (boendet) förbrukas, även om utgiften ligger i december 2012.

• Bolaget
    choklad skrev 2013-04-29 14:09:41 följande:
    På ekonomispråk är det så att en kostnad uppstår när varan/tjänsten förbrukas och alltså inte när den betalas. Så om det ska tas upp det året kostnadsposten infaller så är det 2013 eftersom det är det året som tjänsten (boendet) förbrukas, även om utgiften ligger i december 2012.
    Visserligen är det rätt men för privatpersoner gäller strikt kontantprincip, alltså kan allt tas med det året utbetalning görs eller innbetalning fås. 

Jfr ex att man jobbar med innestående lön då har man jobbat dec 2012 och tjänat ihop lönen den månaden men eftersom man inte får den utbetald  förrän i januari 2013 är det i deklarationen för 2013 den lönen kommer att vara med
  • Kerubmamman
    Bolaget skrev 2013-04-29 14:54:37 följande:
    Visserligen är det rätt men för privatpersoner gäller strikt kontantprincip, alltså kan allt tas med det året utbetalning görs eller innbetalning fås. 

Jfr ex att man jobbar med innestående lön då har man jobbat dec 2012 och tjänat ihop lönen den månaden men eftersom man inte får den utbetald  förrän i januari 2013 är det i deklarationen för 2013 den lönen kommer att vara med
    Jag har pratat med skatteverket nu och de hänvisar precis som du till kontantprincipen. Så jag ska ta med utgiften för januarihyran på denna deklaration. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • choklad
    Bolaget skrev 2013-04-29 14:54:37 följande:

Men det går inte till så i deklarationen. Jmf t.ex. med försäljning av bostad då det tas upp det det året som kontraktet skrivs och inte det året som du får betalt. Det korta och enkla svaret här är att du ska ta upp det dubbla boendet för januari 2013 i deklarationen 2014.
  • BuoBä
    choklad skrev 2013-04-29 15:14:08 följande:

Men det går inte till så i deklarationen. Jmf t.ex. med försäljning av bostad då det tas upp det det året som kontraktet skrivs och inte det året som du får betalt. Det korta och enkla svaret här är att du ska ta upp det dubbla boendet för januari 2013 i deklarationen 2014.

Nu har ju Skatteverket redan svarat TS. Du tror inte de vet vad de pratar om?

Försäljning av bostad får väl räknas som ett specialfall, där man bestämt vilken tidpunkt som ska gälla, eftersom det finns så många steg i processen.

• choklad
    BuoBä skrev 2013-04-29 15:30:40 följande:

Nu har ju Skatteverket redan svarat TS. Du tror inte de vet vad de pratar om?

Försäljning av bostad får väl räknas som ett specialfall, där man bestämt vilken tidpunkt som ska gälla, eftersom det finns så många steg i processen.

Är nog snarare det här som ska räknas som ett undantag då, eftersom samma sak som jag skrev även gäller vid uthyrning i andrahand. Se exemplet i den här länken: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/uthyrningavbostad/hyresratt.4.233f91f71260075abe8800033551.html

• BuoBä
    choklad skrev 2013-04-29 15:39:24 följande:
    Är nog snarare det här som ska räknas som ett undantag då, eftersom samma sak som jag skrev även gäller vid uthyrning i andrahand. Se exemplet i den här länken: www.skatteverket.se/privat/skatter/fastighete...

Var i den texten står det något som relaterar till TS fråga?

Om inte kontantprincipen gällde skulle man tex behöva hålla reda på om man har för- eller efterskottslön.

• choklad

Ställde för övrigt i princip samma fråga själv förra året till Skatteverket, se mailkonversationen nedan och fick svaret att jag drar av januarihyran för 2011 i deklarationen 2012. Så vi har uppenbarligen fått olika svar av Skatteverket...

Från:
    Skickat: Wed Mar 21 11:30:39 UTC+0100 2012
    Till:
    Ämne: Sv: Privatperson-Arbete & inkomst
    >Hej! Jag påbörjade under 2010 tillfälligt arbete på annan ort. Jag behöll min bostadsrättslägenhet på hemorten under hela 2011 och hyrde ut den i andra hand från mitten av februari. Jag har nu lite frågor om vilka avdrag jag får göra. För jan-uthyrningen börjar uppfattar jag det som att jag får göra avdrag för dubbelt boende, stämmer det? Vid uthyrningen har jag hyrt ut inkl el, får jag då dra av kostnaden som jag haft för denna? Utgifter för avgift till föreningen har varit 28700 kr. Detta har jag förstått ska minskas med den del (100 kr/månad) som går till kapital, såsom reparationsfond. Stämmer det? Jag uppfattar det alltså som att jag från intäkten på 53000 kr får göra schablonavdrag på 18000 kr, avdrag för avgift till föreningen på 28700-1200 som går till kapital. Totalt alltså ett överskott på 7500 kr. Om min kostnad för el får dras av är den ca 8500 kr och mitt överskott då blir 0. Stämmer detta?
    >
    ______________________________________________________________________________________________
    Hej

Ja, för januari innan uthyrningen hade du ju dubbelt boende och får göra avdrag för kostnaden på hemorten.
    Din uträkning är alldeles riktig. Det blir inget kvar att beskatta. 

Med vänliga hälsningar

Ylva K Karlsson 
    www.skatteverket.se
    Servicetelefon: 020-567 000
    Skatteupplysningen: 0771-567 567

• BuoBä
    choklad skrev 2013-04-29 15:48:01 följande:
    Ställde för övrigt i princip samma fråga själv förra året till Skatteverket, se mailkonversationen nedan och fick svaret att jag drar av januarihyran för 2011 i deklarationen 2012. Så vi har uppenbarligen fått olika svar av Skatteverket...
    Från:
    Skickat: Wed Mar 21 11:30:39 UTC+0100 2012
    Till:
    Ämne: Sv: Privatperson-Arbete & inkomst
    >Hej! Jag påbörjade under 2010 tillfälligt arbete på annan ort. Jag behöll min bostadsrättslägenhet på hemorten under hela 2011 och hyrde ut den i andra hand från mitten av februari. Jag har nu lite frågor om vilka avdrag jag får göra. För jan-uthyrningen börjar uppfattar jag det som att jag får göra avdrag för dubbelt boende, stämmer det? Vid uthyrningen har jag hyrt ut inkl el, får jag då dra av kostnaden som jag haft för denna? Utgifter för avgift till föreningen har varit 28700 kr. Detta har jag förstått ska minskas med den del (100 kr/månad) som går till kapital, såsom reparationsfond. Stämmer det? Jag uppfattar det alltså som att jag från intäkten på 53000 kr får göra schablonavdrag på 18000 kr, avdrag för avgift till föreningen på 28700-1200 som går till kapital. Totalt alltså ett överskott på 7500 kr. Om min kostnad för el får dras av är den ca 8500 kr och mitt överskott då blir 0. Stämmer detta?
    >
    __________________________________________________ ____________________________________________
    Hej

Ja, för januari innan uthyrningen hade du ju dubbelt boende och får göra avdrag för kostnaden på hemorten.
    Din uträkning är alldeles riktig. Det blir inget kvar att beskatta. 

Med vänliga hälsningar

Ylva K Karlsson 
    www.skatteverket.se
    Servicetelefon: 020-567 000
    Skatteupplysningen: 0771-567 567

Du säger inget här om _när_ du betalat januarihyran. Det finns folk som betalar inte betalar hyra i förskott.
  • choklad
    BuoBä skrev 2013-04-29 15:46:48 följande:

Var i den texten står det något som relaterar till TS fråga?

Om inte kontantprincipen gällde skulle man tex behöva hålla reda på om man har för- eller efterskottslön.

Vad jag ville relatera till var att vid uthyrning i andra hand har de ett exempel där man hyr ut januari-oktober och då redovisar hyresintäkter för 10 månader. Om januari skulle redovisats i föregående deklaration skulle ju enbart intäkt för 9 månader redovisats då hyran för januari med största sannolikhet betalats i december. Alltså gäller inte kontantprincipen vid uthyrning i andra hand heller.
  • choklad
    BuoBä skrev 2013-04-29 15:50:01 följande:
    Du säger inget här om _när_ du betalat januarihyran. Det finns folk som betalar inte betalar hyra i förskott.

Men ge dig.... Du inser också att du nu bara tjafsar för tjasfsandet skull eller hur?
  • BuoBä
    choklad skrev 2013-04-29 15:54:39 följande:
    Vad jag ville relatera till var att vid uthyrning i andra hand har de ett exempel där man hyr ut januari-oktober och då redovisar hyresintäkter för 10 månader. Om januari skulle redovisats i föregående deklaration skulle ju enbart intäkt för 9 månader redovisats då hyran för januari med största sannolikhet betalats i december. Alltså gäller inte kontantprincipen vid uthyrning i andra hand heller.

Fast det framgår inte att det var förskottshyra...

Jag gissar att Skatteverket inte är så knussliga i just såna här fall, så länge man inte försöker dra av samma kostnad två gånger. 

Svar på tråden Dubbelt boende, på vilken deklaration ska januarihyran tas upp?