Ställde för övrigt i princip samma fråga själv förra året till Skatteverket, se mailkonversationen nedan och fick svaret att jag drar av januarihyran för 2011 i deklarationen 2012. Så vi har uppenbarligen fått olika svar av Skatteverket...
Från:
Skickat: Wed Mar 21 11:30:39 UTC+0100 2012
Till:
Ämne: Sv: Privatperson-Arbete & inkomst
>Hej! Jag påbörjade under 2010 tillfälligt arbete på annan ort. Jag behöll min bostadsrättslägenhet på hemorten under hela 2011 och hyrde ut den i andra hand från mitten av februari. Jag har nu lite frågor om vilka avdrag jag får göra. För jan-uthyrningen börjar uppfattar jag det som att jag får göra avdrag för dubbelt boende, stämmer det? Vid uthyrningen har jag hyrt ut inkl el, får jag då dra av kostnaden som jag haft för denna? Utgifter för avgift till föreningen har varit 28700 kr. Detta har jag förstått ska minskas med den del (100 kr/månad) som går till kapital, såsom reparationsfond. Stämmer det? Jag uppfattar det alltså som att jag från intäkten på 53000 kr får göra schablonavdrag på 18000 kr, avdrag för avgift till föreningen på 28700-1200 som går till kapital. Totalt alltså ett överskott på 7500 kr. Om min kostnad för el får dras av är den ca 8500 kr och mitt överskott då blir 0. Stämmer detta?
>
______________________________________________________________________________________________
Hej
Ja, för januari innan uthyrningen hade du ju dubbelt boende och får göra avdrag för kostnaden på hemorten.
Din uträkning är alldeles riktig. Det blir inget kvar att beskatta.
Med vänliga hälsningar
Ylva K Karlsson
www.skatteverket.se
Servicetelefon: 020-567 000
Skatteupplysningen: 0771-567 567