• Emsanyeah

Pvl cystor

Hej! Min son föddes i vecka 29 och på ultraljud upptäcktes cystor i hjärnan orsakad av syrebrist/blödning och detta kallas för "PVL". Doktorn kunde inte säga hur det kommer att bli senare men att han eventuellt kan få lite problem med motoriken. Finns det någon här som har erfarenhet av just detta och vill dela med er till en orolig mamma? :) 

• Svar på tråden Pvl cystor
  • vännen

Grattis till underverket !! Jag har en son född v 29 där de också hittade cystor. Fick dock veta av läkaren att det antagligen inte skulle ge några framtida problem. Tyvärr hade läkaren fel o när han var 18 månader blev han remitterad till barnhabiliteringen. Min son har blivit diagnosticerad med en cp-skada, spastisk diplegi/bilateral cp. Han har dålig grovmotorik men är en klipsk, verbal, omtyckt social sexåring som springer fort med rullator o går i vanlig skola. Just bilateral cp är en vanlig följd av PVL skada. Googla lite på PVL skada eller periventrikulär leukomalaci som det heter. Och be om täta noggranna uppföljningar av ditt barn.

• Emsanyeah

Tack så hemskt mycket för ditt svar! Vad skönt att det gått så bra för din son. Jag har förstått att bilateral cp är relativt vanligt hos prematurer. Märkte ni någon förändring i hans utveckling under dessa månader? Min son är 6 månader nu (4 mån korr) och än så länge har jag inte märkt något, han utvecklas precis som han ska men man är ju rädd för att det ska slå tillbaka sedan. 

• vännen
    Emsanyeah skrev 2013-05-02 16:28:52 följande:
    Tack så hemskt mycket för ditt svar! Vad skönt att det gått så bra för din son. Jag har förstått att bilateral cp är relativt vanligt hos prematurer. Märkte ni någon förändring i hans utveckling under dessa månader? Min son är 6 månader nu (4 mån korr) och än så länge har jag inte märkt något, han utvecklas precis som han ska men man är ju rädd för att det ska slå tillbaka sedan. 

Emsanyeah skrev 2013-05-02 16:28:52 följande:

Så här i efterhand kan man ju se tecknen, tidigt. Redan från ett par månaders åkder egentligen. Som att han skrek väldigt mycket, var ofta förstoppad, han var väldigt spänd o stel framförallt i sina ben, var överlag väldigt sen grovmotoriskt. Han lärde sig inte att vända sig, inte att sitta. Han sprattlade aldrig med benen om han låg på rygg utan de låg spänt rakt ut. Han var väldigt ryckig i sina rörelser o hade svårt att greppa saker utan det blev mest att dänga till dem. Däremot var han alltid med mentalt och han började prata väldigt tidigt. Bilateral cp är en vanlig cpskada när skadan drabbar en prematurfödd, helt rätt. Däremot är det fortfarande väldigt ovanligt med cpskador, endast 200 barn per år ungefär, så det är inte alls något man ska behöva räkna med.
Svar på tråden Pvl cystor