• hanna1985

Nattskräck?! men ändå inte..? HJÄLP!

Nu börjar jag bli allvarligt oroad över min 4åriga son Theo...
    Han måste ha hamnat i en extremt jobbig fas.
    Han har alltid varit en känslig, lite försiktig och klok pojke men nu är han extremt känslig och har nära till gråten för jämnan!
    Så fort nåt går emot honom, t.ex om vanten inte går på direkt börjar han gråta och oftast leder detta till ett raseriutbrott som varar 20-45 min. 
    Han har en snart 1årig lillasyster som tar sin tid eftersom hon är i lära gå-stadiet och är överallt och ingenstans, MEN jag gör allt för att ge honom lika mkt tid för det. men visst! det är inte som förr! men han älskar sin syster.. det ser man.
    Under hans utbrott försöker jag trösta och lugna honom i den mån det går. Men oftast får man inte ens fram vad som är fel...  Förrens 1h senare när han hulkar fram t.ex: Jag vill inte ha dem byxorna.. Jagg vill ju ha dinodräkten idag... Då försöker jag förklara att om han hade lugnat ner sig och sagt vad han ville så hade jag kunnat hjälpa honom!

MEN nu har det börjat ske jobbiga saker med Theo på natten!
    Vissa nätter, bl.a de 2 senaste nätterna, vaknar han och är HYSTERISK! han gråter, skriker, åmar sig och skriker MAMMA! Jag skyndar mig alltid till honom (pappan får absolut inte vara in närheten när detta sker då blir han ytterligare 100ggr mer arg) och försöker stryka på honom, hålla om honom(om jag får) och varje gång han skriker MAMMA (varje sekund ungefär) så svarar jag honom Ja, jag är här.. Eller Ja, säg mamma vad det är. 
    Efter kanske 15-20min i panik och enbart skrikandes mamma (går jag ut ur rummet för att jag själv blir frustrerad över min maktlöshet så skriker han helt panikslaget bara rakt ut=det värsta ljud jag hört)  så får jag ett svar på vad som "är fel"..
    Natten till igår vred han sig och klöste vilt på sin kropp och skrek till slut att det kliade överallt (något han sagt även tidigare).
    Vi har gjort saker för att få hans hud bra(men han ser inte torr ut men måste ju prova) i fall det verkligen är att det kliar men så inatt blev hans svar nåt helt annat...
    När jag försökte få fram om det kliade och försökte hjälpa min hysteriska son inatt så kom till slut ett annat ord än Mamma fram efter ca 15min: "BILAR! Jag skriver siffror, inte bokstäver på bilarna!" 
    Han är inne i en rita och skrivaperiod nu och skriver ofta siffor på bilarna han ritar så då höll jag handen på hans mage och pratade tyst och lugnt om att jag vet att han skriver fina siffror på bilarna för att vi ska se hur fort bilarna kör osv osv..." tillslut tystnade han och somnade om.
    Så nu var det inte klåda utan bilar som gjorde honom så panikslagen???

Läst om nattskräck och han beter sig precis så och det sker alltid 2-3h efter nattning (kan även skriva att han är väldigt närhetsberoende.. somnar med oss liggandes i hans säng. sen kommer han alltid nån gång under natten till vår säng).
    MEN... det står att barnen inte är vakna vid nattskräck..? Min son är vaken!
    Det är så jäkla obehagligt när detta sker.. Natten till igår grät han och skrek i 90 minuter.
    När pappan försöker hjälpa honom så blir sonen fly förbannad och sparkar mot honom och skriker BORT! och sen fortsätter han skrika MAMMA! fast jag ligger där och hyssar och håller om. 

Skriver detta med en otålig, klängande 1åring i famnen så hoppas ni fattar vad jag skriver i stress =) 

är min son olycklig? känner mig så maktlös och på nätterna blir jag rent ut sagt rädd. Rädd om min son men även rädd för min son...  

• Svar på tråden Nattskräck?! men ändå inte..? HJÄLP!
  • susa

Har du pratat med sonen om det som händer på nätterna? Är du säker på att han är vaken eller skriker han i sömnen? Jag hade själv nattskräck som liten, jag såg vaken ut, skrek hysteriskt, men var okontaktbar och jag hade inget minne av det så allt måste ha varit i sömnen.

• hanna1985

Imorse mindes han inte "bilsnacket" men natten till igår mindes han att han var ledsen och att det kliade Överallt. Eftersom det i omgångar går att få honom att svara på frågan Vad är det Theo? Säg till mamma så hjälper Jag dig? så känns det ändå som att han är vaken.

• TedsMamma

Oj! Precis såhär är det för min 3åring hemma! Han kliar oxå ibland när han får såna anfall. Han kan skrika länge med!urs är så frustrerande!!

Svar på tråden Nattskräck?! men ändå inte..? HJÄLP!