• Fridan01

Hur ska jag hantera dominans-balansen mellan hundarna?

Jag har en 7årig kastrerad tik och en kastrerad 9årig hanhund hemma. Tiken har ett undergivet beteende och blir lätt nervös av osäkra eller dominanta hundar. Min hane vill hela tiden visa att han är störst och bäst, håller huvudet över hennes rygg, gör sig stor etc. Idag började de skälla och försöka attackera varandra just under en sådan situation. Hur bör jag hantera det här maktspelet mellan dem så de båda kan bli lugna?

• Svar på tråden Hur ska jag hantera dominans-balansen mellan hundarna?
  • Dexter dot com

Styr upp situationen så tiken slipper hanens utspel om hon tycker det är jobbigt och resulterar i gruff.

• kutiom

Min tik visade ett mycket dominant beteende och slogs även med andra hundar om tillfälle gavs genom att först lägga huvudet på ryggen. Det gällde då att ha stenkoll på henne i situationer som kunde bli farliga, det vill säga när man går genom en dörr med flera hundar, kommer hem eller hamnar i någon annan trång situation. 

Har inte mycket till tips för hon höll kvar beteendet på de hundar hon var van vid detta med men när vi skaffade valp bröts detta sakta. Valpen förstod inte och min tik slappnade sakta av ihop med henne.  

Svar på tråden Hur ska jag hantera dominans-balansen mellan hundarna?