Någon som har pratat med psykolog/gått i KBT terapi för att klara av styvfamiljslivet?
Som rubriken säger, är det någon som fått hjälp av terapi att bli kvitt sin ångest mot bonusbarn/styvfamiljslivet?
Tänker mest på er som egentligen har en bra sambo, och ett bra bonusbarn, men där ni vet att problemet ligger hos er själva. Att det är ni som har svårt att acceptera situationen...
Vad för slags hjälp fick du (terapiprat? KBT? Ngt annan hjälp?)
Jag har levt 7 år i styvfamilj nu, med en helt normal man och egentligen ett helt normalt bonusbarn. Och jag VET att problemet ligger hos mig.
Jag vill självklart ha en fungerande styvfamilj, och jag kan inte förstå varför jag tycker att det är så hemskt varannan vecka när h#n kommer. Får panikkänslor och vantrivs i mitt eget hem. (ni som är i liknande situation förstår säkert alla känslor runt omkring oxå). Såhär har jag som sagt haft det i 5 år.
Vill ju som sagt att vi ska vara en helt normal styvfamilj, så började gå hos psykolog och prata för ett år sedan. Men jag känner att det inte gett mig ett dugg faktiskt. Jag får prata av mig och hon ger mig råd, men spärren att acceptera situationen, och inte få ångest varannan vecka släpper inte!
Behöver komma vidare! Någon som fått proffesionell hjälp? Ge mig tips och råd