• Jossofräs

Symaskinsproblem, undertråden trasslar konstant

Undertråden trasslar ihop sig till en liten hög så fort jag försöker sy. Den är rätt trädd och inställningarna verkar vara som dom ska så varför tusan blir allt bara en knöl efter 1cm för?

• Svar på tråden Symaskinsproblem, undertråden trasslar konstant
  • läkarstudent

Det är ju oftast så att den är fel trädd då. Är du verkligen helt 100 på att du gjort rätt? Och har du fällt ned pressarfoten (inte meningen att dumförklara dig, men det är sånt som är vanligt att man missar)? Annars är det kanske undertråden som är för spänd, testa att lossa lite på skruven i spolen i så fall och kolla om det blir bättre. Funkar inte det heller så får du kanske skruva isär den där undertråden sitter och kolla så att det inte blivit något trassel inuti maskinen.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • läkarstudent

Glömde skriva att det även kan vara spolen som sitter åt fel håll i spolkapseln.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Jossofräs

Jag har trätt som det står i instruktionsboken att det ska sitta, nu har jag skruvat isär och kollat och det ser inte konstigt ut på nåt vis. Har provat haft spolen åt bägge hållen och det blir lika oavsett, har provat spänna tråden och släppa på den men jag får ändå ingen ordning på det. :(

• Joico

Är maskinen ny eller äldre? Har du lämnat in den på service nångång? Det brukar finnas väldigt mycket tyg-damm, vanligt damm, gamla trådar osv. i maskinen som gör att dom krånglar. Även fel nål för fel tyg kan ge krångel. Eller dålig/vek tråd.

• Stormorsan

Det är ett väldigt vanligt problen. Dra båda trådarna (långa trådar) bakåt under pressarfoten.

Håll i båda trådarna och börja sy något stygn en cm in på tyget, backa tillbaka till tygets början, därefter kan du sy som vanligt.

Svar på tråden Symaskinsproblem, undertråden trasslar konstant