• Anonym (lillasyster)

Min syster är sjuk!

Jag och min 6 år äldre syster har varit goda vänner i flera år... Jag och min man har visserligen tyckt när vi umgåtts att min syster betett sig illa mot sin man och hånat honom samt kallat honom för fula saker inför oss andra. Dessutom är hon riktigt sjukligt snål, svartsjuk och avundsjuk. Inte nog med detta, hon är även känslokall, säger aldrig förlåt, ursäkta, jag älskar dig, etc. Emellan allt det här är hon ganska smart och har ett bra jobb och är som vem som helst. Vi har alltid tagit hennes sätt med en klackspark och bara tyckt att hon är konstig och skrattat lite åt det.
    Plötsligt en dag började jag lägga märke till att hon härmade mig med allt från att försöka sno mina vänner, klädstil, bilmärke, inredning etc. Jag tänkte att vi kanske är så lika att det känns som att hon härmas...men det finns så specifika händelser såsom att hon ville gifta sig samma datum som vi och ville att hennes man skulle se ikadan ut som min m.m.

En dag blev hon plötsligt osams med min närmsta vän (vännen fattade inget och var dessutom gravid) kallade henne för fruktansvärda saker, sen kastade hon ut sin man som var tvungen att fortsätta betala hennes boende (hon är expert på manipulation) och hade sex med främmande unga killar utomlands, sen blev hon osams med min närmsta granne och nära vän för något pyttelitet, kallade henne för grova saker och bröt helt (usch vad jag skäms). SEN fick jag skiten för allt!!! När jag blev gravid och dessutom drabbades av en cancer som skulle bortopereras svek hon mig, ringde flera gånger under en lång period och skrek och anklagade mig för att ta vännernas parti istället för hennes och kallade mig för fruktansvärda saker trots att jag grät och bad henne sluta. Sen blev det total tystnad och hon slutade helt höra av sig. Jag mådde jättedåligt och kunde inte sova om nätterna. Nu är mitt barn fött och då kom hon och hälsade på kallt och snabbt. Sen kom hon en gång till hem till mig men denna gång började hon anklaga mig för att FRYSA UT henne ur släkten???? Och vände på hela steken och allt hon gjort mot mig anklagar hon MIG för??? Hon är sjuk och pga all press har jag hamnat i en depression. Är så chockad och ledsen. Hennes tonårsdotter berättade för mig att hon går hos skolpsykolog pga att mamman är så känslokall mot henne. Mannen har fått flytta hem igen "tillfälligt" som hon uttryckt det. När jag berättat detta för min pappa säger han att hon altid varit "konstig" och att jag inte ska bry mig. men helt ärligt! Jag börjar vända sorgen mot ilska och vill hämnas för att få ro. Vad tycker ni? Vad skulle ni gjort mot en sån häxa? Hon försöker nu träffa släktingar och vända på historien mot mig. Jag har flera som varit vid min sida under åren och VET att hon är galen, men hon är manipulativ. Är hon psykopat?

• Svar på tråden Min syster är sjuk!
  • Baloo81

Varför ens lägga energi att umgås med henne? Sluta umgås med henne, avbryt med henne helt för du verkar inte må bra av att ha henne i ditt liv. Hämnd? Jag hade inte spenderat min tid att komma på någon hämnd. De som vet hur det ligger till kommer stå vid din sida.

• Anonym (sedfsdg)

Hon kan ha borderline. Läst om det?

• Anonym (lillasyster)
    Anonym (sedfsdg) skrev 2013-04-29 14:37:07 följande:
    Ho
    n kan ha borderline. Läst om det?

Läste lite om det nu men vet inte riktigt eftersom jag inte vet hur hon tänker och känner. Hon pratar aldrig om känslor. Visst kan hon ha uttryckt att hon varit intresserad av vissa killar genom åren och till och med visat sig vara kär i några (trots att hon under alla år haft samma man). Hon får liksom bete sig hur hon vill men gud nåde den som råkar göra minsta lilla "fel" mot henne!! Det är som om hon samlar minsta snedsteg folk gjort och aldrig glömmer eller förlåter. Allt blir så stort i hennes huvudoch minsta kritik uppfattar hon som extremt oförlåtigt. Hon gapade på mig om något jag sagt en gång då jag var 20 år och berusad!!! Händelsen var att jag var berusad och kallade henne för slyna i ett gräl. Som jag bad om ursäkt för tusen gånger om från hjärtat i flera år efter!! NIX, hon tjatar och ältar om såna saker i flera år, man blir aldrig fri från skuld gentemot henne. Hon har rätt at behandla en illa för all framtid för småsaker. Alltid i skuld mot henne! Men att hon sen behandlar folk 10000 gånger värre har hon alltid en ursäkt för. Dessutom ljuger hon om småsaker saker hon får skakänslor av: "nä, jag har inte druckit igår, jag är sjuk", "det var hunden som gjorde det där", "nej, jag fick aldrig ditt sms". Uppenbara saker som omgivningen vet om, ljuger hon om.  Det hade varit skönt att veta vad som ligger bakom för att föstå och skydda sig.
  • Anonym (lillasyster)
    Baloo81 skrev 2013-04-29 14:32:32 följande:

Varför ens lägga energi att umgås med henne? Sluta umgås med henne, avbryt med henne helt för du verkar inte må bra av att ha henne i ditt liv. Hämnd? Jag hade inte spenderat min tid att komma på någon hämnd. De som vet hur det ligger till kommer stå vid din sida.

Jag umgås inte med henne men hon är min syster och bor nära. Hade det varit en vän hade jag släppt men nånstans hoppas jag att hon ska inse och be om förlåtelse. Jag var redan svag när hon gav sig på mig och ångrar nu att jag inte bara gav henne på käften. Mår så dåligt av att jag har låtit henne behandla mig som skit och därmed låtit hene tro att hon haft rätt. Skulle stått på mig och bett henne fara åt helvete!
  • Anonym (lillasyster)

Nån med förslag på hur man hanterar en sån egoistisk elaking? Borde jag bara låta tiden läka och glömma eller borde hon få veta vad hon är fär en?

• Anonym (sedfsdg)

Det är såklart omöjligt för dig att veta hur hennes känsloliv är, det förstår jag.

Att berätta hur du känner skulle kanske kännas bättre för dig. Att hämnas eller vara elak gör nog inte att du mår bättre. Om du tycker att hon behandlat dig illa, så kan du ju berätta det för henne. Jag skulle nog inte gå till personangrepp, mer berätta utifrån mina egna känslor.

• Anonym (!!)

Utifrån det ordval du använder skulle jag råda dig och tagga ner. Hämnd, galen m.m. Det låter som att du inte är riktigt mogen själv. Träffa inte syrran på ett tag och ransaka ditt eget beteende.

• Anonym (lillasyster)
    Anonym (!!) skrev 2013-04-30 11:25:23 följande:
    Utifrån det ordval du använder skulle jag råda dig och tagga ner. Hämnd, galen m.m. Det låter som att du inte är riktigt mogen själv. Träffa inte syrran på ett tag och ransaka ditt eget beteende.

Jag själv tycker att det är BRA att jag äntligen börjar reagera med ilska. Jag har svalt hennes beteende aldeles för länge och mått dåligt. Efter att nästan ha kommit ur en depression kan jag nu se att jag varit för snäll. Om du tycker att du utefter mina ordval här kan tala om hur jag är som människa vill jag inte ha fler svar av dig. Om du hade vetat hur jobbigt jag haft det med henne skulle du aldrig ha lagt extra börda på mig utan istället hejat på. Hade du blivit behandlad som värre än skit av din egen syster som är otrogen mot sin man och elak mot sin omgivning tror jag att du också efter att ha kommit på fötter hade funderat på hämnd. Hon behandlar folk illa och går vidare i livet som om inget. Som hämnd menar jag tex att mannen skulle få veta vad han blivit utsatt för, som hämnd menar jag egentligen rättvisa. Det förbättrar inte min situation men kanske lär henne en läxa.
Svar på tråden Min syster är sjuk!