• Fru Dalkulla

Går det att köpa köket från Ikea och diskbänken på annat ställe?

Hej!

Som rubriken lyder:

Går det att köpa köket från Ikea men diskbänken från annan leverantör?

Ikea säljer numera bara inbyggnadsdiskbänkar/hoar (där man alltså sågar upp ett hål i bänkskivan och stoppar ner den).
    Till det gamla huset/torpet som vi ska göra om köket i så passar det bara med en hel diskbänk på ca 1,5-2 meter.

Jag har hört ryktas om att Ikea har speciella mått på sina kök som gör det svårt att beställa t.ex. en bänkskiva/diskbänk från annat håll. Vi har inte tänkt specialbeställa diskbänken utan köpa en med standardmått för att komma billigare undan.
    Nån som vet?

Tips mottages även tacksamt om andra prisvärda kökstillverkare med luckor som skulle kunna tänkas passa i ett gammalt sommartorp.

Mvh Fru Dalkulla         

• Svar på tråden Går det att köpa köket från Ikea och diskbänken på annat ställe?
  • Fosse

Enklast är väl att gå in på ikeas hemsida och kolla vilka mått som gäller.

• läkarstudent

Jag har inte testat själv, men skulle inte tro att det är några problem. Googlade lite snabbt och hittade t.ex. denna diskbänk:

http://www.hemvaruhuset.se/intra-atlantic-40-heltackande-diskbank-p-2828.html 

Den är 60 cm bred och borde således passa med bredden på ikeas diskbänkskåp som är 58 utan luckor och 60 med. Tar du exempelvis diskbänken som är 160 cm så kan du t.ex. välja ett diskbänkskåp på 60 samt ett bänkskåp på 60 och ett på 40, eller ett diskbänkskåp på 80 och sedan två bänkskåp på 40 (eller en massa andra kombinationer). Jag kan inte se varför det inte skulle funka, men jag har som sagt inte testat det själv.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Fru Dalkulla

Hej,
    och tack för svaret!

Jag har också surfar runt och kollat och tycker det borde funka MEN en sak som jag lärt mig i renoveringssammanhang är att man aldrig aldrig ska ta nåt för givet. Det har jag lärt mig den hårda vägen Flört.
    Så därför är mitt motto: bättre fråga en gång för mycket...   

Vore ju sååå tråkigt om man beställer allt och så står man där och inte får ihop det i slutändan.
    Köket ska nämligen installeras av mig och släktingar under några få hektiska sommarveckor.
    Jag riktigt ser hur släktfejden bryter ut med mig som ytterst ansvarig för beställningarna Skrattande!  

/Fru Dalkulla  

• Mama81

Renoverade vårat kök förra sommaren, satte in Ikea skåp men köpte diskbänken på annat håll då jag ville ha en heltäckande. Funkade fint bara man har koll på måtten! 

• Fru Dalkulla

Tack Mama81 för svaret!

Då vet jag att det funkar!
    Nu ska vi nog få till ett bra kök så vi slipper släktfejd Skrattande.

• An onym

Nu har ju Ikea nya mått för sina kök. Men jag skulle ta reda på vilja mått på diskbänkar som finns och sedan sätta mig och rita ett ikeakök på deras hemsida och sedan ta med mig till Ikea och kolla med dem.

Svar på tråden Går det att köpa köket från Ikea och diskbänken på annat ställe?