• Tretton

Vad tyckte du om Förlossning/bb Mölndals sjukhus?

Hej. Ska i september ha mitt andra barn. Förra gången födde jag på varbergs sjukhus, men eftersom vi bor i mölndal och nu redan har ett barn att ta hänsyn till (pappan får ju åka fram O tillbaka mellan barnvakt, bb, hemmet) så känns det enklare att föda i mölndal. Jag undrar om det är någon som har fött där under 2010-talet som kan ge en liten recension? Upplevde ni att ni blev "utsparkade" från bb? Förra gången hade jag svårt med amning osv och var kvar tre dagar. Jag skulle gärna vilja ha möjlighet att stanna om jag vill, vet ju inte hur det kommer bli denna gången men utgår ändå från att jag kommer ha samma problem som sist.. Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Vad tyckte du om Förlossning/bb Mölndals sjukhus?
  • tideloo

Födde på Mölndal 2010,var jättenöjd Med både förlossning och bb!

• Rani

Födde själv på Östra eftersom det bara var där det fanns plats. Men jag hade helst velat ha Mölndal. Har bara hört bra saker från de jag mött som fött där. Östra är ju gigantiskt som en fabrik som spottar ut bebisar. Mölndal är lite mindre och lugnare.

• SockerStinn

Födde där -06, så nästa barn födde jag -09 på Varberg. Men det var ju många år sedan. Varberg var super!

• Tretton

Skönt att höra att ni har positiva tankar om Mölndal :) man vill ju inte gärna känna sig tex tvingad att lämna ifall man inte är helt redo, eller att man blir typ dåligt behandlas pga dålig personal eller liknande.

• ummabdilleh

Förlossningen på Mölndal var bra men inte på b.b blev inte behandlad bra. Förlossningen på östra var inte bra men b.b var bra

• Min dotter

Födde där 2010, tyckte det var toppen. Stannade 4 nätter för jag ville ha igång amningen ordentligt, var inga problem alls.

• Flickan och kråkan

Har fött två barn på Mölndal. Bor 5 minuter därifrån så känns rätt självklart. Har varit jättenöjd med förlossningsavdelningen/förlossningspersonalen båda gångerna. Däremot trivs jag inte alls på BB. Vet inte om det beror på just att det är Mölndal utan för att BB inte riktigt är min grej. Utsparkad har jag aldrig känt mig eller blivit, däremot vill jag åka hem snarast möjligt . orolig för att bli tvingad att lämna skulle jag inte vara. Några sådana tendenser har jag inte upplevt eller hört talas om från andra. har vänner som legat kvar elativt länge.

• Smilla0608

Födde 2006, urakut snitt och planerat snitt 2008. Lika trevliga, omhändertagande, o gulliga båda gångerna!

• Sagapuh

Födde på Mölndal -10 o stortrivdes, mysig personal. Födde på Varberg -12 o trivdes inte alls, tyckte det var rörigt o oengagerad personal.

• lillamammantilltvå

Kanon bra! Är att rekommendera!!! Födde med akut kejsarsnitt första barnet 2007. Stannade 4 dagar kunde få stanna längre om jag velat. Andra gången 2009 vaginal förlossning lika bra omhändertagande! Lugn och skön stämning!! Över förväntan faktiskt! Om det blir en trea snart, blir det garanterat Mölndal igen. Där trivdes jag bra, kände mig trygg och tillfreds. Trots att håg inte gillar sjukhus.

• Olivialinder

Jag födde min dotter där den 31:e december 2012.
    Det helt underbara människor där och jag är hur glad som helst över att jag fick födda där.
    Mitt nästa barn ska också födas där har jag bestämt :) jag trivdes på båda avdelningarna och hade inga problem med något!:)

• Tretton

Tack för alla svar! Vad skönt det är att höra att ni har upplevt det som bra.

• Tretton

Känner att jag får uppdatera nu när jag har egen erfarenhet! Min upplevelse är att både förlossning och bb är hur bra som helst i Mölndal!! På förlossningen var de jättebra, de var engagerade och brydde sig utan att vara för på. På bb blev jag väldigt bra bemött och fick mycket hjälp och stöd när jag skulle komma igång med amningen. Urgulliga barnmorskor! Varma och omtänksamma. Har bara positivt att säga :)

• xenastina

Födde på Mölndal för en vecka sedan och det var mitt första barn.
    BB blev jag lite trött på.. fick stanna där 4 nätter pga förlorade för mkt blod och mådde då inte jättebra... fick ha järndropp och så... sen kom mjölken inte igång helt och min dotter gick ner i vikt för mkt... så de ville ha oss kvar... Iaf.. BB.. tycker det var lite sådär.... jag är ensam och min mamma fick vara med o bo där och all personal bemötte det jättebra (inga konstiga frågor eller så ang pappan)... så det var ett plus. MEN  en del personal hade ju social kompetens noll! (vissa var kanon) och man fick verkligen anstränga sig för att bemöta dem på rätt sätt så att det inte skulle bli problem. Alla sa olika anser jag.. följde vad en sa och fick nästan skäll av nästa skifts personal :S  Fanns många där som jag ALDRIG ALDRIG skulle vilja ha på min förlossning.....   vet ju att de roterar på avdelningarna...

Förlossningen var UNDERBAR (hm.. alltså ont och hemskt jobbig osv.. men underbar avdelning)...
    Kanske fick jag mölndals två bästa barnmorskor? Jag är SÅ imponerad och var nästan ledsen att inte vara kvar med dem. Måste skicka kort eller något... tackade dem inte nog.
    Min förlossning var ca 12-13 timmar och löpte över 3 skift. kvälls, natt och morgon...  det var samma barnmorska kväll och morgon och en annan natt.
    Är det någon som blivit förlöst av samma som mig? Jag hade Monica först och sist. Hon var så himla bra :) <3  Bemötandet, peppandet och allt... kände kemi direkt med henne och tillit och förtroende och bekväm. TUR. för hade inte stått ut med "förnedrande intimitet" annars.. såsom att få laxermedel, känna hur mkt öppen jag är... gå på toa efter laxermedel och barnmorskan kom in.. allt som händer under förlossningen.. hur man tappar kontrollen över sin kropp.. kände mig i trygga händer! och sen efter... han någon som går med på toa.. spolar med hand duschen... haha osv osv.... Sen var det småsaker i bemötandet... kring min speciella situation ang pappan...  och att mamma var med... hur naturligt hon tog allt.. och sen en sak som stod i min journal som hon sa och sen frågade mig om hon gjort fel att säga det i min mammas närvaro... o bad om ursäkt o så... hon hade megastor socialkompetens tycker jag!!!
    REKOMMENDERAR!!!

Emellan hade jag Kattis Martinez tror jag det stod. Hon var med helt underbar men jag minns inte så mkt från "nattskiftet".. det var liiiite jobbigt då... hon fick nog stå ut med en del. Enormt stor social kompetens där med... hur hon svarade mig när jag krävde få veta hur långt det var kvar för jag inte ville mer.... hon ljög inte men sa inte hur långt heller... då hade jag get upp...
    Efter förlossningen fick jag sys en hel del och pga stor blödning tryckas på magen. dessa saker var för mkt tyckte jag när ajg var så trött och skrek och höll på... dagen efter kom hon Kattis till bb och pratade med mig om allt.. förklarade... det kändes väldigt fint!

Kan inte säga nog med fina saker om de här två!!!!! 

Jag skulle önska att man fick en sköterska när man skrevs in som sedan följde en tills man skrev ut. Hade koll.... kändes rätt rörigt på BB och jag hade föredragit att ha hon monica hela vägen!

Någon annan som mött dessa stjärnor? :) 

Svar på tråden Vad tyckte du om Förlossning/bb Mölndals sjukhus?