• Anonym (Vanligt?)

Vanligt att vara bästa vän med exet?

Jag har en liten fundering. Är det många som har en sambo som är bästa vän med sitt ex? Då ett ex som man INTE har några gemensamma barn med eller något annat som djur, hus, bil, cykel eller vad det nu kan vara och det var ett seriöst förhållande.

Vad har de för relation? Messar varann dagligen eller hörs någon gång i månaden?
    Får du vara med när de ses eller vill de umgås själva?
    Vad tycker exet om dig?
    Vad tycker du om exet?
    Vad har du för förhållande till ditt ex?

• Svar på tråden Vanligt att vara bästa vän med exet?
  • Anonym (Särbo)

Tror inte att det är så vanligt. Jag skulle inte bli glad om min kille umgicks med sitt ex. Det är nog svårt att vara vänner om den ena partnern fortfarande har känslor kvar, eller om någon har en ny partner.

• Frontline

En av mina bästa vänner är mitt gamla X och vi messar eller pratar med varandra flera gånger i veckan, senast nu i helgen var jag på fest hos henne.
    Frugan och hon är även dom mycket bra kompisar med varandra och vi umgås alla tillsammans ofta...
    Vi har inga barn eller nåt annan gemensamt mer en att vi är bra vänner...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Vanligt?)
    Frontline skrev 2013-04-30 08:14:26 följande:
    En av mina bästa vänner är mitt gamla X och vi messar eller pratar med varandra flera gånger i veckan, senast nu i helgen var jag på fest hos henne.
    Frugan och hon är även dom mycket bra kompisar med varandra och vi umgås alla tillsammans ofta...
    Vi har inga barn eller nåt annan gemensamt mer en att vi är bra vänner...

Var du ärlig från början i erat förhållande och berättade att hon var ditt ex eller kom det fram senare?
  • Frontline
    Anonym (Vanligt?) skrev 2013-04-30 08:26:05 följande:

Var du ärlig från början i erat förhållande och berättade att hon var ditt ex eller kom det fram senare?
    Jag var helt ärlig, har inget att dölja att jag umgås med ett gammalt X.
    Vi kan åka till en större stad och handla eller jag kan åka ner till henne på en fika när som och ingen bryr sig.

Det är ju som sagt var bara ett X och vi umgås bara som bra kompisar...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (a)

Mitt ex och jag har varit goda vänner sen skilsmässan för 15 år sen. Varför skulle vi bråka eller sluta vara vänner bara för att vi inte passade som par?

• Anonym (sambo och ex)

Nu är inte min sambo vän med sitt ex, jag är däremot vän med mitt ex... jag och exet har ett barn ihop visserligen men är inte vänner bara därför. 

Vad har de för relation? Messar varann dagligen eller hörs någon gång i månaden? 
    Vi messar och ringer varann varje dag, och ses en till ett par gånger i veckan.

Min sambo vill inte vara med men visst så kan de ses nån gång ibland och då hålla sig hyffsade mot varandra, de är så olika varann och klickar egentligen inte alls. 

Vad tycker exet om dig? 
    Exet är inte direkt förtjust i min sambo men de tjaffsar aldrig, är det tjaffs så tas det mellan mig och exet och min sambo blir aldrig inblandad i det. 

Vad tycker du om exet? 
    Min sambo kan tycka att mitt ex är en stor idiot men han har ändå accepterat läget att vi är vänner och han uppför sig mot exet de få gånger de ses. 

Min sambo har inget direkt förhållande till mitt ex, de kan prata om barnet eller hjälpa varandra om det behövs med något så de är inte helt omöjliga inför varandra. 
    Vi har haft problem med svartsjuka då min sambo ibland tror att jag inte släppt mitt ex, vilket jag känslomässigt gjort däremot så händer det att vi ligger med varandra ibland vilket min sambo inte vet om och baserat på min egen erfarenhet där så tror jag att det är svårt att helt släppa sitt ex om man fortfarande är nära vänner och har en nära kontakt. Gäller såklart inte för alla men i många fall så tror jag att det är så. 

• turkos77

En av mina allra bästa vänner är mitt ex. Vi var tillsammans i fem år, gick skilda vägar då vi insett att vi var mer vänner än älskande.  FUngerar hur bra som helst. Min nuvarande man är väldigt god vän med sitt ex. När han åker till staden där han bodde med henne brukar han sova över hos henne och hennes nya familj.

Vi har inga problem med det. Ingen svartsjuka hos oss. Finns ju en anledning till att de är ex. 

• Anonym (SKÄMS!)
    Anonym (sambo och ex) skrev 2013-04-30 08:36:54 följande:
    Nu är inte min sambo vän med sitt ex, jag är däremot vän med mitt ex... jag och exet har ett barn ihop visserligen men är inte vänner bara därför. 

Vi messar och ringer varann varje dag, och ses en till ett par gånger i veckan.

Min sambo vill inte vara med men visst så kan de ses nån gång ibland och då hålla sig hyffsade mot varandra, de är så olika varann och klickar egentligen inte alls. 

Vad tycker exet om dig? 
    Exet är inte direkt förtjust i min sambo men de tjaffsar aldrig, är det tjaffs så tas det mellan mig och exet och min sambo blir aldrig inblandad i det. 

Vad tycker du om exet? 
    Min sambo kan tycka att mitt ex är en stor idiot men han har ändå accepterat läget att vi är vänner och han uppför sig mot exet de få gånger de ses. 

Min sambo har inget direkt förhållande till mitt ex, de kan prata om barnet eller hjälpa varandra om det behövs med något så de är inte helt omöjliga inför varandra. 
    Vi har haft problem med svartsjuka då min sambo ibland tror att jag inte släppt mitt ex, vilket jag känslomässigt gjort däremot så händer det att vi ligger med varandra ibland vilket min sambo inte vet om och baserat på min egen erfarenhet där så tror jag att det är svårt att helt släppa sitt ex om man fortfarande är nära vänner och har en nära kontakt. Gäller såklart inte för alla men i många fall så tror jag att det är så. 
    Fy fan vilket svin du är! Du förtjänar inte att din sambo litar på dig och du förtjänar inte din sambo! 
    Han har ju uppenbarligen alla skäl i världen att vara svartsjuk!!!
    Man knullar fan inte sitt ex när man har en ny partner! Skäms med dig! 
    Jag skäms ögonen ur mig för att människor som du finns! 

• Vampyrmamma

Jag accepterar inte att min man är vän med exet han har barn med och det är för att han har ljugit om möten och samtal med henne och umgåtts med henne bakom ryggen på mig och även skjutsat i bilen fast jag inte ville det..visst jag är bra vän med ett av mina ex men jag skulle Aldrig välja exet före min nya att umgås med, tyvärr så skulle min man välja exet före mig om tillfälle ges. Vissa betyder mer fast de är gamla sambos.

• minzann

Det är skillnad på att vara vän och umgås med ex och att inte vara ovänner med sina ex och ha sporadisk kontakt!!! Ex är ex, inget man ska umgås med på vänskapsnivå/tätt umgänge för allas skull när man har en ny relation. De bär viktiga pusselbitar av ens liv, på gott och på ont så påverkar det en känslomässigt. Man ska lämna det gamla bakom sig om man ska kunna anknyta i något nytt. Gamla trådar gör att de nya inte blir lika starka, enligt min erfarenhet från samtliga perspektiv och funktionsgrader. 

Svar på tråden Vanligt att vara bästa vän med exet?