• Anonym (Hoppas)

Boka tid för spolning privat?

Någon som vet ifall man privat kan boka en tid för spolning av äggledare i Malmö? Var i så fall?

Har försökt bli gravida i 1 år och 8 månader utan något som helst minsta plus. Det har börjat ta på krafterna kan man säga :(

• Svar på tråden Boka tid för spolning privat?
  • Anonym (mamma)

Men varför boka privat? Har ni försökt i över ett år så har ni ju rätt att påbörja en utredning.

• Philippa

Vet du att det är just en spolning som behövs för att ni ska bli gravid?

• Anonym (Hoppas)

Vi har börjat utredningen. Men finns inga tider förrän till sommaren. Vi är bortresta då.

Anonym (mamma) skrev 2013-04-30 09:16:51 följande:
    Men varför boka privat? Har ni försökt i över ett år så har ni ju rätt att påbörja en utredning.
  • Anonym (Hoppas)
    Philippa skrev 2013-04-30 09:19:00 följande:
    Vet du att det är just en spolning som behövs för att ni ska bli gravid?
    Är det någon som vet det egentligen?
    Hur tänkte du där? 
  • Philippa
    Anonym (Hoppas) skrev 2013-04-30 11:58:21 följande:
    Är det någon som vet det egentligen?
    Hur tänkte du där? 

Jag tänkte bara att en spolning är oerhört smärtsam och det är onödigt att gå igenom om man inte behöver det...
  • Anonym (Hoppas)
    Philippa skrev 2013-04-30 12:19:12 följande:

Jag tänkte bara att en spolning är oerhört smärtsam och det är onödigt att gå igenom om man inte behöver det...
    Ok
    Jo utredaren/gynekologen/ läkaren på RMC där vi går, föreslog det om ingen graviditet har uppnåtts till våren. och det är vår nu.
    Jag ringde dit men läkaren/utredaren har inga tider. Inte ens telefontider för att kunna skicka remiss till KK. Så det kommer dröja innan spolningen blir av.  Därför undrar jag om det går att göra det privat.

• Anonym (skulle tro det)

Jag var i precis samma sits som du förra våren, men bor i Göteborg. Där erbjuder både Fertilitetscentrum/Carlanderska och IVF-kliniken spolningar privat, jag gjorde tillslut min på Carlanderska eftersom det hade tid som passade mig bäst.
    Det är nog bara att ringa runt, eller höra i Gbg om du kan tänka dig åka upp hit...

IVF-kliniken i Gbg har tydligen bytt namn till Nordic IVF center...

IVF-kliniken finns dock i Malmö så det är kanske enklast för dig att höra med dem?
    http://www.ivfkliniken.se/curaoresund/

Ett till tips är att man kan göra s.k. "bruttolöneavdrag" för privat vård vilket innebär att man betalar med oskattade pengar och du sparar då upp till 50% beroende på vad du har för skattesats! Läs mer på deras hemsida under fliken "priser".

Sitter och väntar på ett tåg så jag surfade vidare:

Priser för spolning (HSS):
    IVF-kliken Malmö: 3500 kr
    Nordic IVF center Göteborg: 2500 kr
    Fertilitetscentrum/Carlanderska Göteborg: Hela utredningen kostar 3000-5000 kr, anges inte vad spolning bara kostar (kommer inte ihåg vad vi betalade, gjorde dessutom sk brutolöneavdrag så det gick via mitt jobb)

Det ser alltså ut som det kan löna sig ekonomiskt att åka ToR Göteborg!

• Anonym (mamma)
    Philippa skrev 2013-04-30 12:19:12 följande:

Det där verkar vara väldigt olika, själv tyckte jag det kändes som rejäl mensvärk. Och de flesta kliniker brukar göra spoling vid utredning. Jag fick göra det trots att orsaken till våra problem var att jag inte hade egen ÄL.

Svar på tråden Boka tid för spolning privat?