• ungmamma94

Lurad av Banken?

Skulle nu behöva lite hjälp här. Har skrivit en tråd här innan ang husköp. Vi har nu hittat vårat hus och har ansökt om lån på bluestep. Enligt oss så verkade dom himla bra. Pratade med dom idag. Huset kostar 830 000kr. Banken kan låna oss 705 000. Dom säger alltså att vi ska själva betala 170 000 + lite till ur egen ficka eller låna från annan bank. Tyckte detta lät jätte konstigt hur han förklarade det. Kan detta stämma? Det är ju mer än hälften av vad handpenningen kommer att ligga på?
    Har iaf ringt till våran privata bank och bokat tid för vill inte bli lurad vilket det kändes lite som!?  

• Svar på tråden Lurad av Banken?
  • Elaifiknow

Blanda inte ihop kontantinsats med handpenning, det är ju två olika saker. Banken sätter villkor för hur mycket de vill låna ut. I ert fall är banken villiga att låna ut 85%. Du skriver att ni bokat tid hos er "privata bank" - kan ni inte ta hela lånet där istället? Vidare undrar jag om ni kalkylerat med pantbrev och lagfart; har ni det kontant?

• Lena

Du kan inte låna mer än 85% med huset som grund. Ni behöver läsa på mer annars kommer ni bli lurade

• Whitetrash86

Som andra säger så får man inte låna mer än 85% av huset, vilket betyder att man själv måste ha 15%. Det kommer eran privata bank säga också.
    Tänk även på att det ev kan finnas pantbrev som måste betalas och mäklaren om ni har det... 

• pinglan2012

Som andra skrivit: tänk på lagfart och ev pantbrev som också kostar.
    Har ni gjort besiktning av huset? Välinvesterade pengar, men det kostar ju det också...

Varför gick ni inte till er "vanliga" bank för att få huslån? De brukar ju ha lägre ränta än t.ex. bluestep.      

• Trolle40

Att ta en lån av bs är nog lika med att bli lurad , dom har skyhöga räntor o dåliga villkor . Har man inte möjlighet att låna av sin vanliga bank bör man nog inte köpa hus utan vänta till dom ekonomiska förutsättningarna är bättre

• ungmamma94

Vi kommer nu se om vi får låna hos våran privata bank istället. Vi har pengar till handpenningen och lite till så vi får se hur det går på måndag.

• Trolle40

Varför kollade ni med Bs innan er vanliga bank ?

• veh

Skilj på handpenning (den summa man ska lämna direkt, för att "bekräfta" att man kommer att genomföra köpet) och kontantinsats (som enligt lag ska vara 15% av husets värde, bankerna får inte ge lån på mer än 85% av husets värde med huset som säkerhet. Dvs den summa ni har fått lånelöfte om är precis den summa som banken får låna ut med huset som säkerhet. Har ni inte resterande summa, så kan det vara möjligt att låna det privat, eller att försöka få det som ett blancolån någonstans. Men uppenbarligen vill inte Bluestep låna ut den summan till er.

• Whitetrash86

För att få bolånet måste ni ha 124,500kr i kontantinsats (15%). Det är alltså INTE det samma handpenning.
    På det kommer ni även kanske behöver betala för lagfarten (1,5%) som för er skulle kosta 12,450kr + 825kr i avgift. Ni kanske även måste betala för pantbrev (2%) vad det ligger på beror på om det finns pantbrev sedan innan och vad det ligger på.

Så måste ha undanlagt iaf  137,775kr och pantbrevet, som för er troligen inte skulle överskrida 10,000kr

• Whitetrash86
    Tealhawk skrev 2013-04-30 18:49:23 följande:
    Du är retarded. Bluestep har dubbelt så hög ränta som de vanliga bankerna. Har man inte råd med hus så har man inte.
    Fast man kan ju ha råd, fast under fel förutsättningar.
     Vi har råd, men banken godkänner ändå inte eftersom min sambo bara jobbar 75%, men nu är vi inte så dumma att vi väljer bluestep ändå.. även om vi skulle kunna få lån direkt då.
  • Trolle40

Har ni haft råd med dom inkomster ni har så har er bank godkänt det , dom ser inte på hur många % man jobbar dom ser på inkomster per månad

• Whitetrash86
    Trolle40 skrev 2013-04-30 19:13:52 följande:
    Har ni haft råd med dom inkomster ni har så har er bank godkänt det , dom ser inte på hur många % man jobbar dom ser på inkomster per månad
    Inte enligt banken vi fråga.. där behövde han jobba fulltid eftersom jag då var föräldraledig. Hade jag jobbat så hade det inte varit några problem.
  • Tealhawk
    Whitetrash86 skrev 2013-04-30 19:12:21 följande:
    Fast man kan ju ha råd, fast under fel förutsättningar.
     Vi har råd, men banken godkänner ändå inte eftersom min sambo bara jobbar 75%, men nu är vi inte så dumma att vi väljer bluestep ändå.. även om vi skulle kunna få lån direkt då.
    Jo jag vet, men det här paret verkar ju inte ens ha råd med 170K i kontantinsats. Ska man ha ett hus så ska man vara beredd att kasta fram den summan på några dagar. En värmepanna går lätt på den summan och i ett hus för 800K kan jag tänka mig att det finns en hel del att göra.
    These are not the droids you're looking for
  • Trolle40

Ja pga att ni tillsammans inte tjänar så bra att ni kan ha hus

• Whitetrash86
    Trolle40 skrev 2013-04-30 19:24:10 följande:
    Ja pga att ni tillsammans inte tjänar så bra att ni kan ha hus
    Vi tjänar mer än tillräckligt för att kunna ha ett hus. Men vi hade bara ingen större vänta 5+år för att spara ihop ALLA pengar (1,7milj) utan ville ta ett lån och flytta nu.
  • Trolle40

Så ni tjänar så bra på 75% att ni klarar större räntehöjningar , stora utgifter på huset om det behövs , dyra driftkostnader , amoreringskrav om det kommer mm . Då tycker jag ni ska anmäla banken för dom får inte neka för att ni jobbar för lite % om inkomsten per mån är tillräcklig !hur mycket får ni in per mån ?

• Whitetrash86
    Trolle40 skrev 2013-04-30 19:43:02 följande:
    Så ni tjänar så bra på 75% att ni klarar större räntehöjningar , stora utgifter på huset om det behövs , dyra driftkostnader , amoreringskrav om det kommer mm . Då tycker jag ni ska anmäla banken för dom får inte neka för att ni jobbar för lite % om inkomsten per mån är tillräcklig !hur mycket får ni in per mån ?
    Med det han tjänar på 75%, det han får som lön hos det militära och det jag hade i Fp gjorde att vi kunde lägga undan så gott som 20,000kr i månaden.
    Men eftersom han bara hade 75% och jag inte hade "inkomst" så gick dom inte med på det.. trots att vi faktiskt hade/har pengarna. 
  • Trolle40

Då handlar det om att du inte jobbar . Be han söka lånet på bara sig om han tjänar så bra så kan det funka

Svar på tråden Lurad av Banken?