• Anonym (Orolig)

BILD! Vad är det som gör ont? Blindtarm? Äggstock?

Jag har haft molande värk nertill i magen i en vecka nu. Ibland tycks värken försvinna, och ibland känns den lite mer (men aldrig riktigt smärtsamt). Har läst på om blindtarmen men känner inte igen övriga symptom som smärta kring navel osv. Jag läste att man ska dra ett sträck från övre delen(?) på höftbenet mot naveln, och 1/3 in på det sträcket sitter blindtarmen. Kan någon sjukvårdskunnig bekräfta detta?  

sv.wikipedia.org/wiki/McBurneys_punkt

Jag har ont ungefär från troskanten och neråt (väldigt lågt skurna trosor, kanten går precis där håret börjar på venusberget). Kan det vara äggstocken som gör ont där? Ibland gör det ondast vid troskanten, och ibland längst ner i rektangeln jag ritat ut, och ibland på mitten (smärtan vandrar alltså). Det ömmar även ut i ländryggen/övre delen av skinkan på höger sida, precis på andra sidan. 

Vad tror ni? Svara helst bara om ni verkligen kan något om detta, typ läkare/sjuksköterskor. 

(Vet att jag borde ringa 1177 men jag är livrädd för allt som har med sjukvård att göra så jag drar mig för det in i det längsta.. Så snälla skräm inte upp mig i onödan här heller om ni inte vet vad ni pratar om.)

Bild på mig:

• Svar på tråden BILD! Vad är det som gör ont? Blindtarm? Äggstock?
  • Anonym (läkare)

Du har rätt i att blindtarmen oftast sitter vid McBurneys punkt, och det brukar göra mest ont just där, men långt ifrån alltid. Rätt ofta sitter den mer ut i sidan, och ibland uppåt, nästan mot höger revbensbåge, men den kan också ligga in under naveln.
    Vid blindtarmsinflammation gör det mest ont när man rör på sig. Det gör väldigt ont att trycka kring McBurney. Man brukar ofta må lite illa/ev kräkas, och ha feber omkring 38 grader. Det skiljer sig dock mycket åt mellan olika personer.

Området du beskriver att din smärta sitter i verkar inte höra ihop med blindtarmen (inte uteslutet, men mycket osannolikt). Jag skulle tro att det är äggstocken som ömmar. Vanligast är sk cysta (äggblåsa) som antingen brustit, eller vuxit sig för stor utan att brista (brukar gå över av sig självt på några dagar/någon vecka). Går det inte över så kan man behöva punktera blåsan och tömma ut innehållet (bestäms i så fall efter upprepade ultraljud).
    Om det gör mycket ont måste man misstänka att äggstocken snurrat sig (torsion), och detta måste i så fall opereras snabbt för att inte äggstocken skall dö. Sitter du här och skriver så tror jag inte du har detta, eftersom det gör så ont att man automatiskt söker akut (oftast).

Utan att känna på din mage går det inte att göra en fullständig bedömning, och är du orolig eller har mycket ont så skall du söka vård, men jag tror inte att det du har är något farligt.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (läkare) skrev 2013-04-30 15:43:51 följande:
    Du har rätt i att blindtarmen oftast sitter vid McBurneys punkt, och det brukar göra mest ont just där, men långt ifrån alltid. Rätt ofta sitter den mer ut i sidan, och ibland uppåt, nästan mot höger revbensbåge, men den kan också ligga in under naveln.
    Vid blindtarmsinflammation gör det mest ont när man rör på sig. Det gör väldigt ont att trycka kring McBurney. Man brukar ofta må lite illa/ev kräkas, och ha feber omkring 38 grader. Det skiljer sig dock mycket åt mellan olika personer.

Området du beskriver att din smärta sitter i verkar inte höra ihop med blindtarmen (inte uteslutet, men mycket osannolikt). Jag skulle tro att det är äggstocken som ömmar. Vanligast är sk cysta (äggblåsa) som antingen brustit, eller vuxit sig för stor utan att brista (brukar gå över av sig självt på några dagar/någon vecka). Går det inte över så kan man behöva punktera blåsan och tömma ut innehållet (bestäms i så fall efter upprepade ultraljud).
    Om det gör mycket ont måste man misstänka att äggstocken snurrat sig (torsion), och detta måste i så fall opereras snabbt för att inte äggstocken skall dö. Sitter du här och skriver så tror jag inte du har detta, eftersom det gör så ont att man automatiskt söker akut (oftast).

Utan att känna på din mage går det inte att göra en fullständig bedömning, och är du orolig eller har mycket ont så skall du söka vård, men jag tror inte att det du har är något farligt.
    Tack snälla du för svaret! Jag misstänkte själv att det inte borde vara blindtarmen men blir så osäker (mest för att jag är livrädd för magsjukdomar och blir paranoid). Jag hade 37,1 i temp sent igår kväll och 36,1 när jag vaknade i morse. Jag tycker värken snarare lättar när jag går/står. (Möjligt att jag tänker på det och oroar mig mer när jag ligger på soffan och därmed känner det mer då.)

Har inte så ont som du beskriver att man skulle ha vid snurrad äggstock heller. Det sticker till lite ibland men det är verkligen inte skarp smärta konstant, utan mer en dov värk. Det kan även "spärna" lite i området om jag sträcker på mig. Sen vet jag inte om jag inbillar mig, med det känns lite annorlunda på höger sida jämför med vänster, som att det ligger en smal penna under huden. Detta finns även på vänster sida men inte lika tydligt. (Det är inte tydligt på höger sida heller.)

Jag har inte haft mens sedan första veckan i mars (är inte gravid, har kollat), brukar ha oregelbunden mens, har haft ganska mycket flytningar senaste tiden och har svullna och knöliga bröst sedan några dagar tillbaka (brukar få knölar i dem ibland. de är dock utredda med ultraljud för något år sedan och konstaterad godartade). Kan det höra ihop med sådana cystor du nämner? 
  • Anonym (klass? nej)

Alltså varför lägga ut en bild på genomskinliga trosor där man ser allt, Lite klass tack.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (klass? nej) skrev 2013-04-30 16:02:44 följande:
    Alltså varför lägga ut en bild på genomskinliga trosor där man ser allt, Lite klass tack.
    Det var lite medvetet för att man ska se anatomin exakt utan att behöva vara helt naken... Jag menar, folk lägger ju ut bilder på blygdläppar och allt möjligt på det här forumet så det kändes inte som en big deal med denna bilden. Visar hellre upp ett par genomskinliga trosor som anynom, än går till läkaren och får ett finger i rumpan om man säger så (som de ju gör om de kollar för blindtarmen). Ledsen om bilden stack i ögonen på dig. :)
  • Anonym (läkare)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-04-30 16:00:48 följande:
    Har inte så ont som du beskriver att man skulle ha vid snurrad äggstock heller. Det sticker till lite ibland men det är verkligen inte skarp smärta konstant, utan mer en dov värk. Det kan även "spärna" lite i området om jag sträcker på mig. Sen vet jag inte om jag inbillar mig, med det känns lite annorlunda på höger sida jämför med vänster, som att det ligger en smal penna under huden. Detta finns även på vänster sida men inte lika tydligt. (Det är inte tydligt på höger sida heller.)

Jag har inte haft mens sedan första veckan i mars (är inte gravid, har kollat), brukar ha oregelbunden mens, har haft ganska mycket flytningar senaste tiden och har svullna och knöliga bröst sedan några dagar tillbaka (brukar få knölar i dem ibland. de är dock utredda med ultraljud för något år sedan och konstaterad godartade). Kan det höra ihop med sådana cystor du nämner? 
    I och med att du inte haft mens på ett tag och att du brukar ha oregelbunden mens tycker jag det verkar ännu mer troligt att det är en cysta på äggstocken som gör ont just nu. Den är säkert kvar sedan senaste ägglossningen, Läs gärna om funktionella cystor här: http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Cystor-pa-aggstockarna-/

Att det känns som om det ligger en smal penna under huden skulle jag tro är att du känner en bit muskel eller ligament. Ibland kan man också känna innehåll i tarmarna.
    Jag kan inte säga om det hänger ihop med att brösten är svullna och knöliga just nu.
    Bra att du tagit ett gravtest!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (läkare) skrev 2013-04-30 16:35:41 följande:
    I och med att du inte haft mens på ett tag och att du brukar ha oregelbunden mens tycker jag det verkar ännu mer troligt att det är en cysta på äggstocken som gör ont just nu. Den är säkert kvar sedan senaste ägglossningen, Läs gärna om funktionella cystor här: www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sju...-/

Att det känns som om det ligger en smal penna under huden skulle jag tro är att du känner en bit muskel eller ligament. Ibland kan man också känna innehåll i tarmarna.
    Jag kan inte säga om det hänger ihop med att brösten är svullna och knöliga just nu.
    Bra att du tagit ett gravtest!
    Tack! Känner mig mindre orolig nu. Har läst på om detta sedan ditt första inlägg och håller med om att det verkar mycket troligt att det är en cysta. Jag läste också att cystorna kan komma på grund av östrogendominans, som i sin tur bland annat kan ske när man inte har mens/ägglossning, och östrogendominansen är ju också avgörande för knölarna i mina bröst (och mina humörsvängningar senaste tiden...). 

Ska boka tid hos gyn på torsdag tror jag så de får kolla på det där! 
  • Anonym (läkare)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-04-30 16:40:54 följande:
    Ska boka tid hos gyn på torsdag tror jag så de får kolla på det där! 
    Låter vettigt!
  • Sandraae25

Hej. Jag ser att detta inlägg är ca 3 år gammalt men jag frågar ändå. Vad fick du för svar från läkare/gyn? Jag har exakt samma symtom som du beskriver i inlägget och har haft det mer eller mindre i ett par månader men tänkt att det inte är något. Ska boka tid men blev ändå lite nyfiken.

• Anonym (Jag med)
    Sandraae25 skrev 2016-06-15 22:29:42 följande:

Hej. Jag ser att detta inlägg är ca 3 år gammalt men jag frågar ändå. Vad fick du för svar från läkare/gyn? Jag har exakt samma symtom som du beskriver i inlägget och har haft det mer eller mindre i ett par månader men tänkt att det inte är något. Ska boka tid men blev ändå lite nyfiken.

Har och samma och ringde gyn idag men de ville att jag skulle invänta min mens först och sedan kontakta läkare på HC. Haft ont sedan i maj med långa perioder utan värk. Har ditt gått över?
Svar på tråden BILD! Vad är det som gör ont? Blindtarm? Äggstock?