400 kcal per dag
Är det en hälsorisk att äta 400 kcal per dag i 20 dagar om man väger 130 kg? Vad är nackdelarna, riskerna? Jag får i mig alla vitaminer så nämn inte det tack :)
Är det en hälsorisk att äta 400 kcal per dag i 20 dagar om man väger 130 kg? Vad är nackdelarna, riskerna? Jag får i mig alla vitaminer så nämn inte det tack :)
Jag tycker att du ska prata med en läkare om det här istället. Personligen tycker jag att det låter som svältkost, jag vet inte vad kroppen tar för skada av det men vad jag har förstått av bantning ställer kroppen om förbränningen när den svälter. Det är alltså ingen bra strategi för en hållbar viktminskning. Du kommer att lägga på dig vikt igen när du börjar äta mer normalt istället.
Det låter inte bra för dig, med tanke på att du är så överviktig (tänker på t ex hjärtat). Sök dietist via vårdcentralen istället
Jag kan lägga till att vad som också antagligen sker när kroppen får för lite energi, är att den börjar bryta ner muskulaturen för att frigöra energi. Det är alltså inte fettvävnaden, som du antagligen vill bli av med, som först försvinner. Och musklerna vill du behålla eftersom större muskelmassa ökar förbränningen.
Så jag tycker att det verkar finnas många nackdelar förknippade med ett så litet intag.
Om du har så mycket övervikt, så tänk långsiktigt istället. Hur vill du leva, kan du tänka dig LCHF, eller bara äta mindre än idag? Låt det ta tid, om du kombinerar motion med att äta mindre eller t ex LCHF, så kommer du att gå ner i vikt på ett sunt och hälsosamt sätt.
bara att hålla kroppens funktioner igång kräver ungefär ca 500 kalorier - dvs hjärtat, blodomloppet, hjärnans funktion, andning.
För lite kalorier innebär stor påfrestning för din kropp om den ska kunna funka ordentligt.
så 500 kalorier bara för att kroppen ska fungera - sen behöver du kalorier för att ORKA det du gör dagligen också, jobba, handla, motionera osv.
Nej, det är ingen hälsorisk för du kommer inte att klara av att göra det särskilt länge. Och när du slutar kommer du att svulla en massa mat för att du är så utsvulten och försummad. Det finns människor som har vattenfastat länge utan att bli sjuka, men det har krävts extremt mycket disciplin och ordnade former. Det är inget som någon med matmissbruk klarar av att hoppa på bara sådär.
Det går inte att gå ner mycket vikt snabbt. Det kommer att ta tid och det enda sättet du klarar av att stå ut med det är om du gör det till en livsstil som känns ok. D.v.s. äta rimlig mängd och motionera (så att du kan äta ännu mer).
Och det är ett plus om du tar hjälp av terapi så att du även kan bearbeta orsakerna till att du har ett känsloätande.
Skaffa viktklubb, VV eller hälsovakten. Det är lättare att ha koll på intaget då.
Om du behöver fråga en sådan fråga så tycker jag faktiskt att du får googla risker, nackdelar och vad som händer i kroppen själv.
Hälsoriskerna är att din kropp lägger av.
Du behöver mer än 400 kcal för att kroppen ska kunna drivas runt av dina organ. Eftersom du har så hög vikt så har dina organ redan nu stor press på sig för att få allt att fungera och om du då drar bort så mycket bränsle att du inte ens täcker organens behov... Ja du.... Skulle kalla det en mindre genomtänkt idé och som du förhoppningsvis inte genomför.
När det gäller övervikt finns det inga quickfix. Ta kontakt med en dietist alternativt börja läs på om hur du bör äta för att få ett normalt matintag och gå ner i vikt. Det finns både gratis sidor som tex matdagboken.se där man kan lära sig kaloriräkning och få färdiga menyer både för LCHF och andra modeller av dieter. Viktklubb.se är också ett verktyg, men som kostar lite, för att lära sig äta rätt och fokuserar enbart på kalorier in/ut. (Sistnämnda har hjälpt mig att gå ner 30 kilo så har man bara fokus och vilja så funkar det.) Sen har du även viktväktarnas onlineprogram om du inte hellre vill gå till din Viktväktarklubb i närheten av där du bor.
För att få en långsiktig och säker förändring krävs det mer än bara en kortsiktig diet helt enkelt.
Nutrilett och dylikt är 500 kcal per dag så jag tycker att du ska hålla dig till det. Helst ska du prata med en läkare också.
Hej TS!
Jag hoppas att du läst på om olika dieter, alla dessa som har med så lågt kaloriinnehåll att göra skall ju vara under en kort period. Jag tror att om du äter 400 kal om dagen i 20 dagar så kommer du gå ner i vikt. Du kommer troligen oxå vara väldigt trött, yr och orkeslös. Din hy kommer troligtvis vara ganska glåmig och du kommer dofta ammoniak. Dieten kommer tära på dina muskler och inte lämna dig särskillt stark efteråt, varken i kroppen eller i knoppen.
Så det är inte något vidare kul sätt att gå ner i vikt på faktiskt, tro mig jag har provat. Jag har provat det mesta faktiskt och kommit fram till en diet som passar mig. Jag följer inte denna diet slaviskt utan trixar till det som jag tycker det funkar bra. Jag är alltid mätt, jag är minimalt sötsugen och får äta god mat. Kanske lite enformigt när man inte orkar tänka till, men aldrig att jag behöver gå hungrig eller känna mig orkeslös. Det är inte en av de trendigare dieterna just nu, dom har jag oxå provat :)
Om du är intresserad av hur jag äter så hojta till bara så kan jag skicka lite länkar.
Om det är viktnedgång du är ute efter och att göra det så skonsamt som möjligt tycker jag att du ska leta reda på en diet eller ett sätt att äta som du tror att du klarar av att hålla på med en längre period. Nutrilett, Cambridge och såna typer av dieter är svåra att hålla och faktiskt inte vidare bra för kroppen. Man får i sig allt man behöver, ja det får man, men oxå en MASSA annat skit. En vän till mig fick problem med levern efter en 2-veckorskur med Nutrilett. Jag själv har kört Cambridge en längre period och gick ner i vikt. Men jag mådde inget vidare bra faktiskt. Jag gick ner i vikt, men det var på bekostnad av en massa energi.
Så fundera lite kring det hela igen, tror det finns bättre sätt!