• Uffesson

Antalet blodplättar(trombocyter) sjunker?

Hej!

Har tagit två blodprover som visat på att antalet blodplättar sjunker. Detta innebär ökad blödningsrisk, vad jag förstått och läkaren sade att om det sjunker mer (ska ta prover om 3 veckor igen) så får jag ingen epidural vid förlossningen.

I min familj finns tendens att blöda mycket (konstaterad nedsatt koagulationsförmåga hos både min mamma och min gammelmormor).

Är det någon som känner igen sig, och vad kan detta bero på? 

• Svar på tråden Antalet blodplättar(trombocyter) sjunker?
  • Charmed92

Nu vet jag ju inte riktigt hur det är för dig men jag har en medfödd koagulationrubbning. För mig innebar det att jag ej fick epidural, därmed sövning om det skulle blivit snitt. Dom hade även extra koll att livmodern drog ihop sig så att jag inte skulle blöda för mycket så jag hade max med värkstimulerande dropp. (Berodde även på att moderkakan inte ville släppa) sen var väl det mesta som vanligt. Dom valde att tappa mig på urin efter jag fött eftersom livmodern drar ihop sig lättare då.

Vilken vecka är du i förresten?

• Uffesson
    Charmed92 skrev 2013-04-30 18:29:17 följande:
    Nu vet jag ju inte riktigt hur det är för dig men jag har en medfödd koagulationrubbning. För mig innebar det att jag ej fick epidural, därmed sövning om det skulle blivit snitt. Dom hade även extra koll att livmodern drog ihop sig så att jag inte skulle blöda för mycket så jag hade max med värkstimulerande dropp. (Berodde även på att moderkakan inte ville släppa) sen var väl det mesta som vanligt. Dom valde att tappa mig på urin efter jag fött eftersom livmodern drar ihop sig lättare då.

Vilken vecka är du i förresten?
    Hej! Jag vet inte riktigt hur det står till. Det är möjligt att det är genetiskt eftersom att både min mamma och min gammelmormor, som skrivet, har/hade problem med att blodet koagulerade för långsamt.

Okej, då vet jag lite hur det kan ligga till för mig ifall det fortsätter att sjunka. Gick det bra för dig annars? Förlorade du mycket blod?

Jag är i vecka 35 nu, så det är inte många veckor kvar. De ska ta prover igen om 3v. Alla andra prover har sett bra ut så jag har förhoppningsvis inga andra komplikationer som spökar. Jättebra blodtryck och inget konstigt i urinen heller. Kollades "fullt ut" för c:a 2 och en halv vecka sedan ungefär. Besökte då förlossningen pga smärtor i magen.
  • Charmed92
    Uffesson skrev 2013-04-30 21:59:05 följande:
    Hej! Jag vet inte riktigt hur det står till. Det är möjligt att det är genetiskt eftersom att både min mamma och min gammelmormor, som skrivet, har/hade problem med att blodet koagulerade för långsamt.

Okej, då vet jag lite hur det kan ligga till för mig ifall det fortsätter att sjunka. Gick det bra för dig annars? Förlorade du mycket blod?

Jag är i vecka 35 nu, så det är inte många veckor kvar. De ska ta prover igen om 3v. Alla andra prover har sett bra ut så jag har förhoppningsvis inga andra komplikationer som spökar. Jättebra blodtryck och inget konstigt i urinen heller. Kollades "fullt ut" för c:a 2 och en halv vecka sedan ungefär. Besökte då förlossningen pga smärtor i magen.

Okej, vi får hoppas att det slutar sjunka då. Men gör det inte de så går de nog lika bra förlossningen för mig gick över förväntan! Eftersom dom visste om mina problem så var dom jätte noga med allt för att minska risken för kraftig blödning. Jag blödde nästintill ingenting, i vanliga fall blöder jag massor så det var ett under att de gick så bra. Jag skulle tro att det blir så för dig också, att dom vidtar åtgärder utifrån vad proverna visar

Hur känns de angående att du inte får använda dig av epidural? Jag visste inte om det förens narkosläkaren kom in och berättade det för mig. När man ligger där och har ont, så blir man rätt så besviken..

Så det är jätte bra att du fått veta det innan
Svar på tråden Antalet blodplättar(trombocyter) sjunker?