• ef76

Förstorad pupill på ett öga, vad händer!!

Har varit på akuten idag med min mamma som imorse vaknade upp med en enorm förstorad pupill på ETT öga (höger). Pupillen är så stor att den täcker mer eller mindre hela cirkeln (färgen på ögat), medans de vänstra ögat ser helt normalt ut.

På akuten kolllade man blodtryck, blodprov och röntgen på hjärnan och allt såg normalt ut.
    Frågan är dock HUR kan de vara normalt att vakna med en pupill som är enorm och fyller ut till en enda stor svart cirkel i ena ögat? 

Läkaren sa att han aldrig sett detta förut och att han inte alls visste vad mer man skulle göra.
    Mamma fick istället en tid nästa vecka till en ögonklinik.

När jag googlar om detta får jag bara upp orsaker så som stroke, hjärntumör m.m så tänkte istället kolla om någon här haft eller känner gen detta syntom. Hon är INTE född så här utan vaknade idag upp med detta

Vore otroligt tacksam för svar 

• Svar på tråden Förstorad pupill på ett öga, vad händer!!
  • Queenie70

Gjorde de ingen hjärnröntken?

• ef76

Jo de gjorde en hjärnröntgen som tog 2 minuter..
    Jag förstår inte hur de kan va normalt att helt plötsligt få en pupill som är mega stor och inte reagerar eller förändras i ljus/mörker.
    Hon skulle fått träffa en neurolog också, men de skickade hem henne istället.
    När jag fråga om vi kan gå hem RISKFRITT så svarade han
    - jag har rådgjort med neurologen och han sa att de inte ska vara någon fara och att de enda mikro lilla chansen som återstår är att hon skulle ha en nerv som klämmer fast så att man kan få stroke.

Känns inte tryckt att de är mikro chans för trots allt så är de NÅN som får de..

Svar på tråden Förstorad pupill på ett öga, vad händer!!