• tihii

Ögonherpes?

Tänkte höra om någon annan här inne har haft ögonherpes?
    Jag är rädd att jag har fått det då min kille har munherpes och man har vart i närheten med händer osv.
    Har en lite konstig känsla i mitt ena öga, inget extremt men svider lite och känns lite grumligt emellanåt. Blev så rädd när jag googlade på det och läste att man kunde bli blind om man gick med det för länge.
    Ni som har haft ögonherpes hur kändes det för er? Hur snabbt gick ni till läkaren?

• Svar på tråden Ögonherpes?
  • seandra82

finns det verkligen ngt som heter så söker på 1177 o hittar inget om det . kan det vara ögoninflammation du fått ?

• Wimlan

Min mamma har haft det. Hon gick ganska länge med det innan hon gick till läkaren och det blev väldigt otäckt. Ring på torsdag och be om en tid, varför vänta nu när du är så pass orolig?

• tihii
    Wimlan skrev 2013-04-30 20:05:00 följande:
    Min mamma har haft det. Hon gick ganska länge med det innan hon gick till läkaren och det blev väldigt otäckt. Ring på torsdag och be om en tid, varför vänta nu när du är så pass orolig?
    Jo tänkte ringa på torsdag men ville gärna veta redan nu om det är det jag har.. Så typiskt att man jämt ska bli sjuk på röda dagar:P
    seandra82 skrev 2013-04-30 19:44:42 följande:
    finns det verkligen ngt som heter så söker på 1177 o hittar inget om det . kan det vara ögoninflammation du fått ?
    Japp det finns det (tyvärr), men är väl inte lika vanligt som munherpes och sånt skulle jag tro

• tihii
    Wimlan skrev 2013-04-30 20:05:00 följande:
    Får man förresten fråga vad som hände med din mamma som gick med det ett tag?
  • Wimlan

Hon kommer aldrig få synen återställd, så på ena ögat är hon nästan blind men hon blev ju av med det till slut, flera behandlingar men penicillin tror jag det var. Det var hemskt jobbigt för henne vet jag, och hon hade väldigt ont. Hon blev feldiagnosticerad på vårdcentralen först, så därför dröjde det ytterligare flera veckor innan hon fick rätt behandling.

• tihii
    Wimlan skrev 2013-04-30 20:48:18 följande:
    Hon kommer aldrig få synen återställd, så på ena ögat är hon nästan blind men hon blev ju av med det till slut, flera behandlingar men penicillin tror jag det var. Det var hemskt jobbigt för henne vet jag, och hon hade väldigt ont. Hon blev feldiagnosticerad på vårdcentralen först, så därför dröjde det ytterligare flera veckor innan hon fick rätt behandling.
    Ja fy vad läskigt förstår det! men tur att de kom på det till sist då! 
  • Hallonmumsan

Om du ska hinna få medecin för herpes så måste den sättas in inom 72 timmar från första känningen. Jag hade nyss herpes på ögonlocket och fick då rådet att söka vård snabbast möjligt.

• tihii
    Hallonmumsan skrev 2013-04-30 21:01:04 följande:
    Om du ska hinna få medecin för herpes så måste den sättas in inom 72 timmar från första känningen. Jag hade nyss herpes på ögonlocket och fick då rådet att söka vård snabbast möjligt.
    ojdå, men är det samma för att ha herpes i ögat och att ha det på ögonlocket? Låter ju konstigt att man skulle behöva gå obehandlad om man kommer dit efter 72h om det finns risk för att bli blind i längden...
    Hur kände du av att du hade herpes? kliade/sved eller?
  • Hallonmumsan

Man kan inte bota herpes utan man stoppar så det inte ökar. Efter 72 timmar är det ingen Idé längre. Jag fick herpes blåsor på ögonlocket.

• tihii

Vart hos en ögonläkare nu och han sa att det inte var herpes så jag får väl lite på honom (även om man blir lite rädd att han kanske har fel efter att ha läst Wilmans berättelse).
    Var tydligen bara nån slags inflammation i mina ögonlock, cortisondroppar 1v sen ska jag va bra:)

• ögonherpes

För er som söker om information ang herpes i ögat, undgå att läsa Hallonmumsans information om 72h. Har du i herpes i ögat MÅSTE det behandlas, oavsett om det gått mer eller mindre än 72h. Och beställer du tid på VC för det, ordna en akuttid. Har själv dessa besvär och det är ögonakuten som gäller så fort jag misstänker herpes i ögat. Vid snabb behandling så bör det inte vara någon fara för bestående men, men det kan bli ärr på hornhinnan som påverkar synen.

Svar på tråden Ögonherpes?