• Anonym (panik!!!)

har jag gjort min bebis hörselskadad? Panik, bara gråter.

vi var ute precis och min 6 månaders låg i vagnen och sov. Då började dom skjuta smällare i parken och jag sprang så fort jag kunde så lågt bort det gick. Jag hade ingen aning om att det skulle skjutas raketer och hade aldrig någonsin varit ute om jag visste det! Jag försökte hålla för bebisens öron. Bebisen vaknar inte utan sover igenom allt. Sen när vi är påväg hem i ren panik så skjuter nån en smällare en bit bort. Men visst ekar det i parken. Då vaknar bebisen och skriker. Jag fick henne lugn och hon somnade om rätt så fort. Jag sprang hem och är så jävla orolig för att jag har skadat min bebis öron och att hon ska fått en hörselskada. Har panik och bara gråter. Hon sover i sin säng nu. Vet inte vad jag ska göra, känner mig som väldens sämsta mamma som verkligen inte borde ha barn. Så jävla oansvarigt att inte tänka efter eller reagera fortare.

• Svar på tråden har jag gjort min bebis hörselskadad? Panik, bara gråter.
  • Anonym (nä)

Var på tivolit i Danmark när min tjej var 2mån så tror nog hon bara blev rädd...

• Anonym (panik!!!)
    Anonym (nä) skrev 2013-04-30 21:57:40 följande:
    Var på tivolit i Danmark när min tjej var 2mån så tror nog hon bara blev rädd...

Sköt dom smällare där menar du?
  • syskonsförsök

Släpp det! Det är ingen fara. Din bebis vaknade för det var oljud. Ingen panik nu utan ta det lugnt och tänk inte mer på detta.

• Anonym (Lugn, lugn)

Lugn. Du har inte skadat din bebis öron. Bebisar utsätts för mycket höga ljud i magen, bara mammans hjärtljud är upp till 95 decibel (lika högt som ett rockband som spelar live, ungefär). Om du är verkligt oroad tycker jag att du ska kontakta bvc och be att få göra hörseltestet (igen?) för din bebis, men du kan nog vara rätt trygg i att ingenting kommer vara fel, åtminstone inte pga den här smällaren.

• pigglet

Ingen fara - ta det lugnt. Jag kan inte tänka mig att det hänt något med hörseln, vad jag vet har inte barn känsligare hörsel än vuxna? Eftersom bebisen sov sig igenom de flesta så kan du förutsätta att inte de smällarna var farligt höga i alla fall.
    En bebis klarar sina egna skrik, som ju kan vara tinitusframkallande för vem som helst som bär runt på barnet. Klarar även av syskonens skrik, smällande med leksaker osv. Klarar en flygplansstart.

Alla gör vi misstag, det där låter i mina öron som ett av de mindre misstagen du kommer göra. Vi är många som varit med om att barnet ramlat ner från säng eller skötbord eller vagn. Eller fått brännskador. Eller brutit något ben. Eller fått i sig något olämpligt. Eller slagit sig så såret måste sys. Eller...
    Man klandrar sig själv, ja. Men det är nog bara att acceptera att ibland händer det, och så får man försöka ta lärdom av det till nästa gång.    

(Kan för övrigt rekomendera att köpa ett par peltor hörselkåpor, de är bra att ha både nu och då. På konsert, på tivoli, när man renoverar hemma....) 

• hon mot strömmen

Ditt barn vaknade till ljudet av smällen och blev rädd, därför skrek hon.  Du gjorde helt rätt när du lugnade ditt barn och tog dig därifrån. Du behöver inte vara så orolig över att hennes hörsel har påverkat.

• Snöviolen

Nä en annan sak om smällarna small precis bredvid barnets öra. Då kanske barnet hade blivit döv eller hörselskadat.

• Anonym (panik!!!)

Tack alla ni andra för era kommentarer. Jag blev nog mest rädd jag också tror jag. Jag ska köpa ett par hörselkåpor till henne direkt. Jag kommer verkligen lära mig nåt av det här och kommer inte göra om samma misstag igen.

• Ollibolli

Men lugna ner dig lite. Din bebis vaknade ju inte ens av raketerna, men du är rädd för att hon blivit hörselskadad?? Och när hon vaknade och skrek av den sista raketen så var det nog knappast för att hon fick ont i öronen och trumhinnan sprack. Antagligen var det för att hon blev rädd av ljudet.
    Och hon hon ligger och sover i sin säng nu.... Finns väl ingen anledning att hamna i total panik och gråta så att du skakar? 

Svar på tråden har jag gjort min bebis hörselskadad? Panik, bara gråter.