• Gojtan

Malignt melanom

Hej!

Jag undrar om någon vet hur stor överlevnaden är i procent, i Malignt melanom OM den kommer tillbaka??? Jag har försökt googla på detta men det verkar stört omöjligt att få svar på detta. Den statistik som man får (relativt enkelt) är hur stor överlevnaden är totalt av alla som får det samt indelning i hur den sprids mellan män och kvinnor. Men om man nu tillhör den där klicken där man får tillbaka den några veckor senare eller kanske rent utav månader - så verkar det inte finnas någon information alls!! Någon som kan något något om det här alternativt känner till vart man kan hitta information????

• Svar på tråden Malignt melanom
  • Jättekul

Malignt melanon kan sprida sig väldigt fort. Den växer fort och kan sprida sig till andra organ.
    Osäker på när den väl spritt sig om man kan statistiskt sett ta reda på om det var hudcancern som orsakade det hela från början. Då cellen sprider sig via blodet.

Sluta sola så slipper man förmodligen denna sjukdom. 

• viseversa
    Jättekul skrev 2013-05-01 10:06:17 följande:
    Malignt melanon kan sprida sig väldigt fort. Den växer fort och kan sprida sig till andra organ.
    Osäker på när den väl spritt sig om man kan statistiskt sett ta reda på om det var hudcancern som orsakade det hela från början. Då cellen sprider sig via blodet.

Det stämmer inte. Man kan absolut få denna sjukdom UTAN att man solar mycket. tro mig jag VET! har det väldigt nära inpå mig och en människa jag känt hela mitt liv som ALDRIG har solat i hela sitt liv utan alltid suttit i skuggan på sommaren och smörjt sig med solkräm dagligen.
  • Jättekul
    viseversa skrev 2013-05-01 10:31:20 följande:
    Det stämmer inte. Man kan absolut få denna sjukdom UTAN att man solar mycket. tro mig jag VET! har det väldigt nära inpå mig och en människa jag känt hela mitt liv som ALDRIG har solat i hela sitt liv utan alltid suttit i skuggan på sommaren och smörjt sig med solkräm dagligen.
    Självklart kan man få sjukdomen ändå men i de allra flesta fall beror det på att man utsätter huden för sol.
  • viseversa

Denna människa är som jag. Mao avskyr att sitta i solen och steka. Jag sitter ALLTID i skuggan på sommaren. Avskyr att ligga på stranden eller sola solarium. dock har jag ett väldigt bra pigment och är oftast brunast av alla när sommaren är slut ändå. denna människa däremot blir röd bara hon går utanför dörren och detta trots solskyddskräm. 

• Gojtan
    viseversa skrev 2013-05-01 09:58:42 följande:
    Sparar tråden då detta är av väldigt stort intresse för mig. 

Jag beklagar verkligen att du (också) har sjukdomen i din närhet! Det är en hemsk sjukdom.
  • Gojtan
    Jättekul skrev 2013-05-01 10:06:17 följande:

Kommer det en ny tumör så brukar det oftast vara en dottertumör eller metastas som man också kan säga, men ibland kan det vara en annan sorts cancer också så klart. Men när det gäller malignt melanom, så brukar det ju oftast vara den sjukdomen om en ny tumör uppstår i huden.

Min fråga är snarare hur stora möjligheter till överlevnad man har om man får en metastas kanske typ ett halvår senare????

Över huvud taget - hur stor är chansen till överlevnad om sjukdomen skapat metastaser????
  • Gojtan
    viseversa skrev 2013-05-01 10:34:40 följande:
    Denna människa är som jag. Mao avskyr att sitta i solen och steka. Jag sitter ALLTID i skuggan på sommaren. Avskyr att ligga på stranden eller sola solarium. dock har jag ett väldigt bra pigment och är oftast brunast av alla när sommaren är slut ändå. denna människa däremot blir röd bara hon går utanför dörren och detta trots solskyddskräm. 

Åh vad hemskt! *styrkekramar*

Har sjukdomen spridit sig hos din vän? Har hon nyss fått besked? 97% eller nåt, överlever och det är så klart viktigt att komma ihåg!

Men jag tror att den siffran är baserad på dem man hittar EN tumör hos och som inte har spridit sig.
  • Jättekul
    Gojtan skrev 2013-05-01 11:36:08 följande:

Kommer det en ny tumör så brukar det oftast vara en dottertumör eller metastas som man också kan säga, men ibland kan det vara en annan sorts cancer också så klart. Men när det gäller malignt melanom, så brukar det ju oftast vara den sjukdomen om en ny tumör uppstår i huden.

Min fråga är snarare hur stora möjligheter till överlevnad man har om man får en metastas kanske typ ett halvår senare????

Över huvud taget - hur stor är chansen till överlevnad om sjukdomen skapat metastaser????
    Ja men det sprids ju via blodet jättefort till andra organ. Cancercellen sprids från huden (t ex leverfläcken som är en elakartad cancercell) via blodet till andra organ. Där det kan uppstå cancer. Jag tror inte alltid läkarna kollar varifrån cancern kom om det har spritt sig rejält. T ex diagnosen lungcancer är ju oftast från en annan cancers som spritt sig från början. Likaså hjärntumör.

Därför är det jätteviktigt att man kollar sin kropp då och då och upptäcker fläckar som ev kan vara cancer. Desto snabbare upptäckt desto större chans till att det inte spritt sig. Vet ej om det tar 6 månader. Svårt att veta. det beror på HUR elakartad den är.

Har cancern spritt sig rejält till andra organ är överlevnaden ganska liten tror jag. 
  • Gojtan
    Jättekul skrev 2013-05-01 11:44:02 följande:
    Ja men det sprids ju via blodet jättefort till andra organ. Cancercellen sprids från huden (t ex leverfläcken som är en elakartad cancercell) via blodet till andra organ. Där det kan uppstå cancer. Jag tror inte alltid läkarna kollar varifrån cancern kom om det har spritt sig rejält. T ex diagnosen lungcancer är ju oftast från en annan cancers som spritt sig från början. Likaså hjärntumör.

Därför är det jätteviktigt att man kollar sin kropp då och då och upptäcker fläckar som ev kan vara cancer. Desto snabbare upptäckt desto större chans till att det inte spritt sig. Vet ej om det tar 6 månader. Svårt att veta. det beror på HUR elakartad den är.

Har cancern spritt sig rejält till andra organ är överlevnaden ganska liten tror jag. 

Ja min fråga var under förutsättning att det är samma cancer som har spridit sig.

Den person jag syftar till, fick en enda ny tumör igen på ett annat ställe på kroppen men ändock på huden - efter 6 månader helt fri från cancer. Hon hann få några stycken första gången hon fick cancern så den hann ju sprida sig till fler än en tumör första gången.
  • Gojtan

Finns det verkligen ingen som kan statistik på det här eller finns det ingen?? Känns väldigt märkligt!

• Gojtan

Jag har hört att cancer bara går att bota helt om man tar bort all cancer och den sen inte återkommer. Men är man helt fri från cancer och sen plötsligt får tillbaka den några veckor/månader/år senare - så handlar det bara om mediciner som bromsar förloppet. Frisk blir man aldrig. Min fråga är alltså om detta gäller även malignt melanom som kommer tillbaka på huden - fast på ett annat område än där den först uppkom.

• Jisa

Kan inte personens läkare svara på dessa frågor? Har tyvärr ingen kunskap att bidra med.

Jag vet bara att jag i detta nu sitter och väntar på besked om huruvida mina väldigt fula leverfläck är farlig eller inte :( Jag gissar att jag kommer få sota för mitt soldyrkande i ungdomen.

• Gojtan
    Jisa skrev 2013-05-02 07:45:53 följande:
    Kan inte personens läkare svara på dessa frågor? Har tyvärr ingen kunskap att bidra med.

Jag vet bara att jag i detta nu sitter och väntar på besked om huruvida mina väldigt fula leverfläck är farlig eller inte :( Jag gissar att jag kommer få sota för mitt soldyrkande i ungdomen.

Åh fy för att vänta på ett sådant besked!! Hoppas allt går bra för dig! Jag vet inte helt säkert. Jag frågar för min egen skull, och vågar inte fråga henne eftersom hon inte vill tänka på det och allt är lite känsligt (så klart).
  • viseversa

Nej den har inte spridit sig än så länge. Hon går på koller ofta för att kolla. Senast hon hade det var för fleeera år sen(minst 10år) men så hittade hon en leverfläck som hon oroade sig för och japp det var helvetes sjukdomen som kommit tillbaka. : ( hon var ju "friskförklarad" jag är så orolig. Detta är en människa som står mig VÄLDIGT nära.

• Gojtan
    viseversa skrev 2013-05-02 10:25:14 följande:
    Nej den har inte spridit sig än så länge. Hon går på koller ofta för att kolla. Senast hon hade det var för fleeera år sen(minst 10år) men så hittade hon en leverfläck som hon oroade sig för och japp det var helvetes sjukdomen som kommit tillbaka. : ( hon var ju "friskförklarad" jag är så orolig. Detta är en människa som står mig VÄLDIGT nära.

Åh det förstår jag att du är!! Min sambo hade malignt melanom för 6 år sen och min mamma dog i bröstcancer för 3 år sen efter att ha varit helt fri från cancer i 11 år. Hon fick den tillbaka och sen kom den fortare och fortare tillbaka. Min sambo hade "bara" en tumör som man opererade bort direkt. Men jag kan ändå bli orolig ibland - mkt pga hur det gick för min mamma.

Hoppas någon med kunskap om det här svarat i tråden.
  • Gojtan
    Gojtan skrev 2013-05-02 10:59:28 följande:
    Åh det förstår jag att du är!! Min sambo hade malignt melanom för 6 år sen och min mamma dog i bröstcancer för 3 år sen efter att ha varit helt fri från cancer i 11 år. Hon fick den tillbaka och sen kom den fortare och fortare tillbaka. Min sambo hade "bara" en tumör som man opererade bort direkt. Men jag kan ändå bli orolig ibland - mkt pga hur det gick för min mamma.

Hoppas någon med kunskap om det här svarat i tråden.

Hoppas att någon med kunskap om det här svarar, skulle det stå.
  • annalen

Hej Min sambo dog för 2 1/2 vecka sedan i Malignt melanom som spridit sig till lungorna, och visst finns det info om spridning och överlevnad. Ca 20% överlevnad efter 2 år på malignt melanom som spridit sig tex till lungor och ca en promille lever efter 5år så det är ingen rolig läsning. Min sambos cancer spred sig för ca 2 1/2 år sedan och nu är han borta :( kan inte fatta att han inte finns, gör så otroligt ont.

• Gojtan
    annalen skrev 2013-06-28 11:59:42 följande:
    Hej Min sambo dog för 2 1/2 vecka sedan i Malignt melanom som spridit sig till lungorna, och visst finns det info om spridning och överlevnad. Ca 20% överlevnad efter 2 år på malignt melanom som spridit sig tex till lungor och ca en promille lever efter 5år så det är ingen rolig läsning. Min sambos cancer spred sig för ca 2 1/2 år sedan och nu är han borta :( kan inte fatta att han inte finns, gör så otroligt ont.

Jag får verkligen beklaga! Usch vad hemskt!

Jag känner till det här med ifall cancern sprider sig till lungorna. Det är ju det vanligaste vad jag förstår. Det jag inte riktigt får svar på är hur stor procenten är om cancern sprider sig i huden. Att man alltså får flera fläckar som kommer samtidigt och om det kommer tillbaka typ ett halvår senare - i huden. Alltså inte i något inre organ. (??)
Svar på tråden Malignt melanom