Gojtan skrev 2013-05-01 11:36:08 följande:
Kommer det en ny tumör så brukar det oftast vara en dottertumör eller metastas som man också kan säga, men ibland kan det vara en annan sorts cancer också så klart. Men när det gäller malignt melanom, så brukar det ju oftast vara den sjukdomen om en ny tumör uppstår i huden.
Min fråga är snarare hur stora möjligheter till överlevnad man har om man får en metastas kanske typ ett halvår senare????
Över huvud taget - hur stor är chansen till överlevnad om sjukdomen skapat metastaser????
Ja men det sprids ju via blodet jättefort till andra organ. Cancercellen sprids från huden (t ex leverfläcken som är en elakartad cancercell) via blodet till andra organ. Där det kan uppstå cancer. Jag tror inte alltid läkarna kollar varifrån cancern kom om det har spritt sig rejält. T ex diagnosen lungcancer är ju oftast från en annan cancers som spritt sig från början. Likaså hjärntumör.
Därför är det jätteviktigt att man kollar sin kropp då och då och upptäcker fläckar som ev kan vara cancer. Desto snabbare upptäckt desto större chans till att det inte spritt sig. Vet ej om det tar 6 månader. Svårt att veta. det beror på HUR elakartad den är.
Har cancern spritt sig rejält till andra organ är överlevnaden ganska liten tror jag.