Anonym (Dumsnål...) skrev 2013-05-01 20:15:51 följande:
Vad skönt att jag inte blev helt idiotförklarad
Det är ju främst hepatit vaccinet jag tänker på, och då om jag ska vara snål så iaf till mitt barn. Jag vet inte riktigt vad det kostar, men tror det blivit dyrare och att man behöver fler sprutor.
Jag tog det vaccinet för 13 år sen, men som jag fattade det då så räckte det bara i 10 år, liksom dom andra så jag fick då. (Minns inte vad jag fick, men stelkramp var iaf en) Hepatit vaccinet som är nu har väl blivit bättre.
Nån som kanske vet hur det ligger till?
Om vi skulle ha åkt utanför Europa skulle jag självklart ha vaccinerat!
Tack för länken anonyma Anna
I fass står det att twinrix har visat sig ha skyddseffekt på hepatit B efter 15 år, så för din del verkar det ok. När det gäller vaccinationer så tycker jag att man får tänka lite på smittvägar. Hepatit B smittar ju genom smittat blod/nålar och sex med en smittad person....Det är ju inte jättetroliga smittvägar för er just nu... Som sagt så finns det inte med i rekommendationerna dit ni ska åka så egentligen behöver du inte oroa dig så mycket. Det är ju mer om ni vill ha en bonus och de är ju alltid bra att ha.
Hepatit A smittar ju genom mat som på ett eller annat sätt blivit förorenad med avföring... Just nu är det ju detta med att det kan finnas i frysa bär, men då måste man ju fundera på om risken större i andra länder i europa än här...?