• Anonym (Dumsnål...)

Resa i Europa utan vaccin. Dumt?

Måste man verkligen vaccinera sig om man reser i Europa? Ska nånstans till Spanien, Grekland, Cypern, Turkiet eller Bulgarien i en vecka i höst. Jag har min 6 åring med mig också. Grundvaccinationen har barnet, men jag har inte fått mitt på 13 år.

• Svar på tråden Resa i Europa utan vaccin. Dumt?
  • Anonym (Dio)

Det vet du ju inte förrän efteråt, om det var dumsnålt eller ej Skämt åsido, har du otur så har du. Det finns inget "håll dig till lagad mat, drick vatten på flaska och håll dig i storstäderna så klarar du dig!". Vad är det för vaccin du funderar på att ta, och vad kostar det?

• Duckan

Vi har inte tagit några vaccinationer. Vi åker mest till Dubai och Frankrike.

• Frontline

Vi har rest mycket i Europa och även våra barn 3 stycken under 6 år men ingen av oss har vaccinerat sig, känns som att det inte behövs i dom länderna...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Ovaccinerad)

Jag vet inte om det är dumsnålt, men om det är det är vi en dumsnål familj och alla barnfamiljer jag/vi umgås med det också. Känner inte någon som vaccinerar sig/sina barn inför en charterresa inom Europa. Vi har vaccinerat oss när vi rest till Indien, Sydamerika och Gambia. Men inte för t ex tågluff i Östeuropa. Dessa resor var dock innan barnen föddes ...

• Anonym (Dumsnål...)

Vad skönt att jag inte blev helt idiotförklarad  

Det är ju främst hepatit vaccinet jag tänker på, och då om jag ska vara snål så iaf till mitt barn. Jag vet inte riktigt vad det kostar, men tror det blivit dyrare och att man behöver fler sprutor.
    Jag tog det vaccinet för 13 år sen, men som jag fattade det då så räckte det bara i 10 år, liksom dom andra så jag fick då. (Minns inte vad jag fick, men stelkramp var iaf en) Hepatit vaccinet som är nu har väl blivit bättre.
    Nån som kanske vet hur det ligger till?

Om vi skulle ha åkt utanför Europa skulle jag självklart ha vaccinerat! 

Tack för länken anonyma Anna  

• Sthlmtjej24

Numera ges Hepatit B till alla barn i Sthlm. Det är en ganska tydlig indikator på att det är ett skydd som är värt att ha. Låg risk, ja visst, men politikerna tycker att det är värt att betala, så då har man väl bedömt riskerna som stora!

• Anonym (Anna)
    Anonym (Dumsnål...) skrev 2013-05-01 20:15:51 följande:
    Vad skönt att jag inte blev helt idiotförklarad  

Det är ju främst hepatit vaccinet jag tänker på, och då om jag ska vara snål så iaf till mitt barn. Jag vet inte riktigt vad det kostar, men tror det blivit dyrare och att man behöver fler sprutor.
    Jag tog det vaccinet för 13 år sen, men som jag fattade det då så räckte det bara i 10 år, liksom dom andra så jag fick då. (Minns inte vad jag fick, men stelkramp var iaf en) Hepatit vaccinet som är nu har väl blivit bättre.
    Nån som kanske vet hur det ligger till?

Om vi skulle ha åkt utanför Europa skulle jag självklart ha vaccinerat! 

Tack för länken anonyma Anna  

I fass står det att twinrix  har visat sig ha skyddseffekt på hepatit B efter 15 år, så för din del verkar det ok. När det gäller vaccinationer så tycker jag att man får tänka lite på smittvägar. Hepatit B smittar ju genom smittat blod/nålar och sex med en smittad person....Det är ju inte jättetroliga smittvägar för er just nu...  Som sagt så finns det inte med i rekommendationerna dit ni ska åka så egentligen behöver du inte oroa dig så mycket. Det är ju mer om ni vill ha en bonus och de är ju alltid bra att ha.  

Hepatit A smittar ju genom mat som på ett eller annat sätt blivit förorenad med avföring... Just nu är det ju detta med att det kan finnas i frysa bär, men då måste man ju fundera på om risken större i andra länder i europa än här...?  
  • Anonym (Dumsnål...)
    Anonym (Anna) skrev 2013-05-01 23:54:38 följande:

I fass står det att twinrix  har visat sig ha skyddseffekt på hepatit B efter 15 år, så för din del verkar det ok. När det gäller vaccinationer så tycker jag att man får tänka lite på smittvägar. Hepatit B smittar ju genom smittat blod/nålar och sex med en smittad person....Det är ju inte jättetroliga smittvägar för er just nu...  Som sagt så finns det inte med i rekommendationerna dit ni ska åka så egentligen behöver du inte oroa dig så mycket. Det är ju mer om ni vill ha en bonus och de är ju alltid bra att ha.  

Hepatit A smittar ju genom mat som på ett eller annat sätt blivit förorenad med avföring... Just nu är det ju detta med att det kan finnas i frysa bär, men då måste man ju fundera på om risken större i andra länder i europa än här...?  
    Ja men det är lite så jag tänker faktiskt! Hepatit B finns ju risken om vi råkar ut för en olycka tex, men annars känns inte den risken så överhängande. Och hepatit A, ja det finns ju i sverige och kanske till och med hemma i våran frys nu mer...
    Vaccinet jag fick hette Havrix och är bara mot Hepatit A. Den bättre varianten Twinrix kom senare tror jag.

Sen är det väl inte dumt att vaccinera såklart, men just nu är min ekonomi inte så tillåtande :-/ 
  • Anonym (vaccinerad)
    Anonym (Dumsnål...) skrev 2013-05-02 10:38:38 följande:
    Ja men det är lite så jag tänker faktiskt! Hepatit B finns ju risken om vi råkar ut för en olycka tex, men annars känns inte den risken så överhängande. Och hepatit A, ja det finns ju i sverige och kanske till och med hemma i våran frys nu mer...Vaccinet jag fick hette Havrix och är bara mot Hepatit A. Den bättre varianten Twinrix kom senare tror jag. Sen är det väl inte dumt att vaccinera såklart, men just nu är min ekonomi inte så tillåtande :-/ 

Tog du uppföljningen på Havrix...? Jag har tagit Havrix, och efter något år tror jag att jag tog ytterligare en spruta. Och skulle då ha skydd i åtminstonde 30 år (längre än så tror jag inte de hade kommit i uppföljningarna, efter vad jag minns...) www.vaccinationscentrum.se/hepatit_a_info.asp
  • Anonym (Dumsnål...)
    Ja, det blir ju en ganska stor kostnad för oss båda... Trist att det måste vara så dyrt! För sen tillkommer ju oftast patientavgiften oxå när man ska få sprutorna.
    Anonym (vaccinerad) skrev 2013-05-02 11:42:37 följande:

Tog du uppföljningen på Havrix...? Jag har tagit Havrix, och efter något år tror jag att jag tog ytterligare en spruta. Och skulle då ha skydd i åtminstonde 30 år (längre än så tror jag inte de hade kommit i uppföljningarna, efter vad jag minns...) www.vaccinationscentrum.se/hepatit_a_info.asp
    Ja, jag tog en andra spruta inom ett halvår eller ett år. Kanske var det 30 år som sas då! Jag kan ju ha blandat ihop det med dom andra sprutorna jag tog då Bra i såfall

Svar på tråden Resa i Europa utan vaccin. Dumt?