• Thotis90

    Ultraljudsundersökning av livmoder och äggledare, HSS-spolning

    Hur länge fick Ni vänta innan Ni fick en tid för att undersöka livmoder och äggledare, Ni som har genomgått en fertilitetsutredning. Vi utreds på kvinnokliniken på lasarettet här i staden där vi bor och jag har väntat på att få en tid i snart två månader. Skall det behöva ta så här lång tid? 


    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Svar på tråden Ultraljudsundersökning av livmoder och äggledare, HSS-spolning
  • KattenH81

    Gör ni ett utredning då? För mig tog hela utredningen ca ett år från första blodprov till Ivf! Redan första besöket på klinik kollar de ju med ultraljud för att kolla livmoder och äggstockar! Äggledarspolningen gjordes efter ca ett halvår - 8 mån in i processen! Lycka till!

  • semlorna

    Vi gick privat så för oss gick det fort. Vi fick allt gjort på 2-3 månader, sen fick vi testa pergo över sommaren innan vi ställdes i IVF-kön.

  • Thotis90
    KattenH81 skrev 2013-05-02 18:33:50 följande:
    Gör ni ett utredning då? För mig tog hela utredningen ca ett år från första blodprov till Ivf! Redan första besöket på klinik kollar de ju med ultraljud för att kolla livmoder och äggstockar! Äggledarspolningen gjordes efter ca ett halvår - 8 mån in i processen! Lycka till!
    Vi påbörjade en fertilitetsutredning den 28/2. 

    Nej, det gör man nödvändigtvis inte... På kvinnokliniken på lasarettet här får man träffa en kurator och lämna blodprov vid första besöket. Vid andra besöket går man igenom provet och gör ett VUL (där emellan lämnar mannen ett spermaprov). Vår läkare sade att det kan dröja upp till tre cykler innan jag får en tid för HSS-spolningen, men nu när det snart är sommar är jag rädd för att jag måste vänta till hösten och då har jag väntat i ett halvår. 

    Kan tillägga att jag har regelbunden mens och ägglossning + att sambons spermier är i bra skick. Spolningen är med andra ord det sista vi gör i utredningen, om jag har förstått det rätt.  
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
Svar på tråden Ultraljudsundersökning av livmoder och äggledare, HSS-spolning