• lovely89

Hjälp mig göra en fjärilstårta.

Har tänkt göra en fjärilstårta till min dotter på lördag. 

Men hjärnan kopplar inte till hur jag får ihop det..
    Vill ha en stor fjäril och har bara ugnsplåt hemma och en liten 22cm runt form.
    Hur går jag till en fjäril som på denna bild ??

• Svar på tråden Hjälp mig göra en fjärilstårta.
  • Fru Mamma

Ta långpannan, gör tre bottnar, skär ut mönster... Alltså fyra bitar (två stora vingar och två små vingar i varje botten) och sätt ihop? Det är det enda jag kommer ihåg

• Purpurbräcka

Gör en rund kaka, dela den på mitten och vrid bitarna ett halvt varv. För att det ska bli precis som på bilden får du skära bort lite i det som varit kakans mitt för att det ska bli som två vingar på varje sida.

• lovely89
    Purpurbräcka skrev 2013-05-01 13:30:57 följande:
    Gör en rund kaka, dela den på mitten och vrid bitarna ett halvt varv. För att det ska bli precis som på bilden får du skära bort lite i det som varit kakans mitt för att det ska bli som två vingar på varje sida.
    ja men då blir den pytteliten. Ska räcka till ca 25 bitar. 
  • elyse
    lovely89 skrev 2013-05-01 14:47:26 följande:
    Kan du inte göra flera, då?
  • Purpurbräcka
    lovely89 skrev 2013-05-01 14:47:26 följande:
    Oj, ja då är nog fru Mammas variant bättre. Det blir ju lite spill, men överbliven kaka brukar inte vara något stort problem.
  • lovely89
    elyse skrev 2013-05-01 14:48:10 följande:
    Kan du inte göra flera, då?
    Kommer ju få göra en 4-5 stycken tar bara plats :) Men gör i långpanna istället :) 
  • Fru Mamma

Spillet som blir kan du för övrigt göra bakelser av :P på med lite smörkräm och sen täck med sockerpasta i olika färger :D

• Margaux

Gör två runda kakbottnar. Dela den ena på mitten och vrid isär som de två toppvingarna. Den andra delar du också på mitten och den en gång till. Använd de två bitarna som nedre vingar. Den sista halvan kan du bygga kroppen av. Då har du två tårtbottnar helt använda och ca 24 bitar.

Svar på tråden Hjälp mig göra en fjärilstårta.