• Anonym (Sojakorven)

Okej att äta sojakorv som gravid?

Hej. Har läst kostråden på livsmedelsverket och kan inte hitta något om att det skulle vara farligt att äta sojakorv eller quornprodukter som gravid. Nu säger min kompis att det absolut inte är bra och att soja kan skada bebisen. Är det verkligen sant? Ska grilla ikväll och känner mig osäker nu.

• Svar på tråden Okej att äta sojakorv som gravid?
  • Occam

Lita på Livsmedelsverket och inte på din kompis. Det finns lika många felaktiga myter om graviditet och mat dom det finns okunniga människor i världen ...

• Anonym (.)

Jag är gravid och har konsekvent valt bort sojaprodukter sedan jag plussade. Sojaprodukter innehåller ett ämne som är östrogenliknande, vilket påverkar hormoner. Det finns inte någon direkt forskning gjord på hur det kan påverka fostret, men jag har ingen lust att chansa.
    www.livestrong.com/article/418001-phytoestrogen-and-pregnancy/

Quornkorv anses av vissa vara allergiframkallande, så jag skippar det också tills ungen är klar och färdigammad.

• Anonym (Sojakorven)

Men vad är bäst då? Vissa säger att det inte är säkert att grilla korv för om den inte är genomstekt så finns risk för listeria och sånt. Sojakorv är tydligen inte bra och inte heller tofu. Vad ska jag välja då?

• Anonym (Sojakorven)

Vad är bäst då?

• Occam
    Anonym (.) skrev 2013-05-01 15:12:30 följande:
    Jag är gravid och har konsekvent valt bort sojaprodukter sedan jag plussade. Sojaprodukter innehåller ett ämne som är östrogenliknande, vilket påverkar hormoner. Det finns inte någon direkt forskning gjord på hur det kan påverka fostret, men jag har ingen lust att chansa. www.livestrong.com/article/418001-phytoestrog.../ Quornkorv anses av vissa vara allergiframkallande, så jag skippar det också tills ungen är klar och färdigammad.

Slutsatsen i texten du länkade till var att det inte var något att bekymra sig om: OTHER CONSIDERATIONS During your pregnancy, you can feel free to consume phytoestrogens without worrying that you're harming your developing fetus. In fact, soy--a rich source of phytoestrogens--is a very healthy food for many reasons. It's high in protein, low in fat and is associated with reduced rates of cancer, note Drs. M. Messina and colleagues in a 1991 article in the "Journal of the National Cancer Institute."
  • Anonym (?)

Jag åt mängder av soja när jag var gravid, vad kan hända?

• Occam
    Anonym (Sojakorven) skrev 2013-05-01 15:21:16 följande:
    Men vad är bäst då? Vissa säger att det inte är säkert att grilla korv för om den inte är genomstekt så finns risk för listeria och sånt. Sojakorv är tydligen inte bra och inte heller tofu. Vad ska jag välja då?

Om du vill oroa för och välja bort mat baserat på hörsägen eller att någon någon gång har haft en teori om att något är farligt (utan att kunna bevisa det) så tänker jag inte hindra dig. Vill du lyssna till förnuft och fakta så kan du tryggt äta sojakorv.
  • Lilia

Ska man lyssna på hörsägen så kan man inte äta något alls, gravid eller inte gravid.

• Lilia
    Anonym (.) skrev 2013-05-01 15:12:30 följande:
    Jag är gravid och har konsekvent valt bort sojaprodukter sedan jag plussade. Sojaprodukter innehåller ett ämne som är östrogenliknande, vilket påverkar hormoner. Det finns inte någon direkt forskning gjord på hur det kan påverka fostret, men jag har ingen lust att chansa. www.livestrong.com/article/418001-phytoestrogen-and-pregnancy/ Quornkorv anses av vissa vara allergiframkallande, så jag skippar det också tills ungen är klar och färdigammad.

Fast vad spelar det för roll om Quorn är allergiframkallande om du inte är allergisk? Nötter är det många som inte tål också, undvek du det med?
  • Anonym (.)
    Lilia skrev 2013-05-01 15:48:36 följande:

Fast vad spelar det för roll om Quorn är allergiframkallande om du inte är allergisk? Nötter är det många som inte tål också, undvek du det med?
    Ja, under graviditeten.
Svar på tråden Okej att äta sojakorv som gravid?