• Jinx

slö katt

Blir katter slöa och trötta av kortison?
    Min kisse har nämligen fått en månads kur på kortison. Han hamna in till veterinären pga jag trodde hans analkörtlar var fulla. Men de visa sig dom var tomma. Lycka!
    Men han fick en månads kur mot att de skulle minska klådan i baken. Så jag funderar bara om kortison tabletterna kan göra honom slö o trött?

• Svar på tråden slö katt
  • nemo1

Tvärtom, iaf på människor. Ring och fråga veterinären i morgon så att det inte är något annat som är på tok.

• Jinx
    nemo1 skrev 2013-05-01 15:57:26 följande:
    Tvärtom, iaf på människor. Ring och fråga veterinären i morgon så att det inte är något annat som är på tok.
    veterinären hade nog kollat analkörtlarna o stoppat fingret i baken på min kisse och konstatera allt va bra, men att hans analöppning var svullen pga han har slickat baken så mycket i.o.m. jag skulle prova paraffin olja som akut först. Veterinären sa att oljan kommer direkt ut, därför har han antagligen slickat så mycket.
    Som lindring fick vi också tips på hemorrojder salvasom sku lätta. Sen även medel mot förstoppning men med den sku vi avvakta och se.
    Kan ju vara att hela går dagens process tog på också?
  • mycketsaft

Hur pass slö är han? Äter och dricker han som vanligt?

• Jinx
    mycketsaft skrev 2013-05-01 16:05:58 följande:

Hur pass slö är han? Äter och dricker han som vanligt?

lite mera än normalt, men inte orosväckande trött och slö. Han är ändå typ 14 år (skulle gissa. Vet ej exakt hans ålder för han är hitte katt) men nog äter han och dricker. Varit också ut i koppel på gården och spinner.
  • nemo1

Men hur ser avföringen ut då, är det stenhårt? Om inte så låt bli parrafinolja och dyl. Vad ger du för foder? Om endast torrfoder så börja ge katten blötmat, detta håller både urinvägar och tarmar igång.

• Jinx
    nemo1 skrev 2013-05-01 16:14:49 följande:
    Men hur ser avföringen ut då, är det stenhårt? Om inte så låt bli parrafinolja och dyl. Vad ger du för foder? Om endast torrfoder så börja ge katten blötmat, detta håller både urinvägar och tarmar igång.
    hans avföring var lös för att jag hade gett förstoppnings medel åt honom i går i.o.m. att han hade inte bajsat på 3 dygn. Men nu ger jag inget pga de var löst. De sa veterinären också.
    Ger allergi mat åt honom. Royal canin mat. Han får inte äta något annat än de.
  • Jinx
    nemo1 skrev 2013-05-01 16:14:49 följande:
    men tar o ringer in case i morgon till veterinären
Svar på tråden slö katt