• mandelblomma

    Helt plötsligt helvilda 4½ åringar

    har varit ganska förskonande med "enkla" tvillingkillar som lekt bra tillsammans men även med andra barn.
    Inga stora bus eller vilda äventyr.
    Nu är det hela tiden och jag hör mig själv tjata som en papegoja " Gör inte så" "Sluta slåss", " Ni får inte"
    HELA tiden.
    Jag är trött på min egen röst just nu efter några lediga dagar.
    Inte så att de slåss hela tiden men de är liksom PÅ varandra, retas, petas.
    Den ena killen har kommit på det roliga med fula ord ( inte som i svårdomar utan bajs XX och rumpXX)
    Den andre blir arg på det eller något annat ret.
    Så bryter man dem och delar dem, då gråter de efter 2 sekunder efter varandra.
    Om inte den ena får för sig att retas genom att säga att " Jag tänker inte leka med XX nu för jag är trött på honom" Då får den som säger det alltid respons av den andre som då förtvivlat gråter " jag viiiillll leka med XX"
    Jag hoppas det är en fas som går över.
    Men känner någon av er andra tvillingföräldrar igen er?

  • Svar på tråden Helt plötsligt helvilda 4½ åringar
  • happy in hell

    Inte specifikt tvillingbiten, men vår son blev också helt infernalisk när han passerat 4,5. Han retas och provocerar så fort han är lite sysslolös. Lillasyster är favoritobjektet att försöka driva till vansinne, därefter oss vuxna. Kanske är åldersrelaterat?

  • mammatill 6

    Räcker upp en hand! Mina tjejer håller på så där... Sjunger du är en bajskorv osv.... Jag har oxå hört mig själv hela tiden. Detta är en period dom går igenom. Jag har 6 barn. Mina andra barn är tett födda det vill säga 1 år 3 mån emellan. Dom har hållit på så där oxå. Tack o lov går det över men ersätts av något annat hahaha. Det brukar hålla på under en period för att sen lugna ner sig... sen tar det fart igen. O så håller det på. Syskon kärlek brukar jag säga ;)

  • supersötasilversara

    Jag inga tvillingar men en dotter på 8år och en son på 4,5 år. Sonen har alltid varit lugn och aldrig varit stökig eller hittat på bus. Men så under sommaren har det hänt något... han retas med storasyster så vi alla blir galna och busar och är alldeles tokig . Det är så ovant att se vår tidigare så änglalika son bete sig så här. Samtidigt är jag glad att han tuffat på sig och tar för sig mer, han hamnade ofta ikläm på förskolan med kompisarna för han var så snäll. Så är det inte nu, de leker mer jämlikt. Och en sak som gör oss föräldrar galna just nu, är att han på väg in till badrummet för att tvätta händerna, så glömmer han bort vad han ska göra, 10 gånger om!! Börjar leka med nått på vägen...

  • Flickan och kråkan

    Jag har inga tvillingar men en 5,5-åring och en snart 4,5-åring. Hög igenkänningsfaktor. De har ju alltid levt tajt, tajt så de känner ju varandras minsta lilla "svaghet" och vet precis vilken tå eller knapp de ska trampa/trycka på för att få brorsan att "go bananas". Jag har en liten på 2 månader också. Gud vad enkla spädbarn är .

Svar på tråden Helt plötsligt helvilda 4½ åringar