• Anonym (älskar honom)

Han vill inte ha barn

Jag har träffat en helt underbar man i snart två år nu. Vi funkar jättebra ihop och jag älskar honom. Efter att vi dejtat 6 månader och jag redan var jättekär så sa han att han inte vill ha barn. Sen dess har jag övervägt om jag vill fortsätta vara tillsammans med honom eller inte. Jag kan inte tänka mig ett liv utan barn. Jag vill gärna ha barn inom de närmaste 3 åren. Vi har senare tagit upp frågan igen. Han har vid vissa tillfällen verkat osäker på om han ändå inte vill. Jag sa "Kanske du ångrar dig om några år..." Då sa han: "Kanske det..." Andra gånger har han sagt att han absolut inte vill. Han vet inte om vi ska vara tillsammans om det nu är så att jag vill ha barn... Han är jätterädd för att få barn. Anledningen till det är att han hade ett väldigt dåligt förhållande med sitt ex. De fick en dotter och han fick gå igenom oerhört mycket, problemen har faktiskt alldeles nyss slutat...

• Svar på tråden Han vill inte ha barn
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Det är viktigt att du själv är helt klar över var du står i den här frågan om barn och det verkar ju vara så, du vill ha barn. Då tycker jag inte att du skall kompromissa med det utan hävda att det är det du vill. Om du skulle avstå för att han inte vill så tror jag att risken är stor att du kommer att ångra dig senare och kan bli bitter.

Det är tråkigt att  han har så negativa erfarenheter men han behöver ju också tänka framåt. Om han låter det förflutna styra hans framtid så blir han inte fri. Han kan också komma att ångra sig. Livet är ju riskfyllt men vågar man inte så vinner man inte. Om han absolut inte vill ha barn måste du ta ställning till om du skall vara kvar i den här relationen. Samtidigt får ha ta ställning till om det är så pass viktigt för honom att inte skaffa fler barn att han är beredd att förlora dig. Jag tycker att du skall vara tydlig och stå på dig.

Hälsningar
    Gerd   

Svar på tråden Han vill inte ha barn