Missfall av häftig gråt- & skrikattack?
Hej
Detta låter säkert helt knäppt.
Det brukar stå att stress kan orsaka missfall när man läser om risker, men vad exakt menas då?
Jag har haft ett humör utan dess like under denna graviditet och haft riktigt häftiga gråtattacker och även skrikit och gormat (på min stackars sambo, hur han tar det är en helt annan historia).
Jag tänker att den pulsökning som sker och den ljudnivå och häftiga flämtningar (nästan andnöd) som blir, kan påverka fostret? Har tidigare tänkt att den säkert är skyddad för det, men så för knappt en vecka sedan var jag så arg o ledsen att jag bara kände hur jag liksom bara blev helt konstig i kroppen och det kändes som att "nu tog jag död på mitt barn".
Sedan dess, har inte känt några rörelser, magen känns tom o konstig, inte alls som tidigare. Alla symptom borta eller minskade. Framförallt det där med att jag inte känner nåt längre (har känt fostret i ca 2 v, är i vecka 19).
Låter säkert knäppt som sagt, o extremt överdrivet kanske, men jag det jag undrar är alltså på vilket sett oro o stress kan orsaka missfall, är det långvarig stress eller kan det faktiskt orsakas av häftiga vredesattacker eller gråtattacker med andnöd?