• Anonym (oron kryper på)

Missfall av häftig gråt- & skrikattack?

Hej
    Detta låter säkert helt knäppt.
    Det brukar stå att stress kan orsaka missfall när man läser om risker, men vad exakt menas då?

Jag har haft ett humör utan dess like under denna graviditet och haft riktigt häftiga gråtattacker och även skrikit och gormat (på min stackars sambo, hur han tar det är en helt annan historia).
    Jag tänker att den pulsökning som sker och den ljudnivå och häftiga flämtningar (nästan andnöd) som blir, kan påverka fostret? Har tidigare tänkt att den säkert är skyddad för det, men så för knappt en vecka sedan var jag så arg o ledsen att jag bara kände hur jag liksom bara blev helt konstig i kroppen och det kändes som att "nu tog jag död på mitt barn".
    Sedan dess, har inte känt några rörelser, magen känns tom o konstig, inte alls som tidigare. Alla symptom borta eller minskade. Framförallt det där med att jag inte känner nåt längre (har känt fostret i ca 2 v, är i vecka 19).

Låter säkert knäppt som sagt, o extremt överdrivet kanske, men jag det jag undrar är alltså på vilket sett oro o stress kan orsaka missfall, är det långvarig stress eller kan det faktiskt orsakas av häftiga vredesattacker eller gråtattacker med andnöd? 

• Svar på tråden Missfall av häftig gråt- & skrikattack?
  • Anonym (få hjälp)

hejsan

ta kontakt med din barnmorska, det låter inte så bra. varken at du inte känner barnet och inte heller ska du behöva må så dåligt. En kompis till mej tappade humöret helt under första trimestern men fick jätte bra hjälp av sin barnmorska. Finns ingen anledning att inte söka  den hjälp som finns!

• Aileen Allannah

Det föds friska bebisar mitt under brinnande krig, så nej, bebisen tar inte skada av att du är arg och ledsen.

• Anonym (oron kryper på)

jag ska få träffa BM imorron, hon ska försöka lyssna o se om det finns hjärtljud. Skönt slippa oroa sig mer.

Kommer kanske be henne om namn på kurator, men jag vet inte, tror inte det hjälper så jättemycket. kan vara hur logisk o resonerande som helst när jag är lugn och sen bara sätter ledsenheten eller ilskan till och det är inget logiskt alls med den. Bara att härda ut och försöka att inte sätta sej i såna situationer där jag tror jag kan bli sådär ledsen (typ inte vara nära min sambo - den man älskar mest kan göra en så ledsen, helt knäppt)

• ummabdilleh

Det kan stämma vad du säger. Jag var 5 veckor gravid för 4,5 år sen jag fick då ett samtal av en familje medlem som kom med dåliga nyheter. Fick blödningar på en gång och fick då missfall

• Aileen Allannah
    ummabdilleh skrev 2013-05-02 21:56:08 följande:
    Det kan stämma vad du säger. Jag var 5 veckor gravid för 4,5 år sen jag fick då ett samtal av en familje medlem som kom med dåliga nyheter. Fick blödningar på en gång och fick då missfall
    Och det hade ingenting med varandra att göra. Du hade fått missfall ändå.
  • ummabdilleh
    Aileen Allannah skrev 2013-05-02 21:59:12 följande:

Aileen Allannah skrev 2013-05-02 21:59:12 följande:

Jag fick Ma på en gång efter samtalet så nej hade inte fått det ändå. Samma sak som en kusin till mig fick missfall direkt efter hon flög tidigt i sin graviditet. I många saker litar jag mer på vad utländska läkare säger. Deras patienter dör inte varje vecka på grund av att bli hemskickade från sjukhus som det görs här. Flög förresten sj i vecka 6 med senaste graviditeten, fick kraftiga blödningar efter jag landade. Fick sprutor för förhindra Ma utomlands så det gick bra tack gud för det. Det är bara i Sverige de säger att man inte kan få Ma av det,
  • ummabdilleh
    Aileen Allannah skrev 2013-05-01 23:31:53 följande:
    Det föds friska bebisar mitt under brinnande krig, så nej, bebisen tar inte skada av att du är arg och ledsen.

Aileen Allannah skrev 2013-05-01 23:31:53 följande:

Folk får missfall under krig med. Alla får det inte, men det händer
  • Anonym (nonsens)
    ummabdilleh skrev 2013-05-03 09:06:06 följande:

Jag fick Ma på en gång efter samtalet så nej hade inte fått det ändå. Samma sak som en kusin till mig fick missfall direkt efter hon flög tidigt i sin graviditet. I många saker litar jag mer på vad utländska läkare säger. Deras patienter dör inte varje vecka på grund av att bli hemskickade från sjukhus som det görs här. Flög förresten sj i vecka 6 med senaste graviditeten, fick kraftiga blödningar efter jag landade. Fick sprutor för förhindra Ma utomlands så det gick bra tack gud för det. Det är bara i Sverige de säger att man inte kan få Ma av det,
    Så du vet att det inte var ett olyckligt sammanträffande? Hur kom du/läkaren fram till det?

Och att flyga har väl aldrig varit en riskfaktor vid graviditet. Jag har bott i flera andra länder som gravid och jag har aldrig någonsin hört att man får missfall av att flyga. I så fall skulle inte en enda flygvärdinna ha barn...
  • Anonym (nonsens)
    ummabdilleh skrev 2013-05-03 09:07:39 följande:

Folk får missfall under krig med. Alla får det inte, men det händer
    Ja, därför att missfall händer oavsett om man är upprörd/stressad eller inte.
  • Anonym (Fay)
    ummabdilleh skrev 2013-05-03 09:06:06 följande:

MA betyder Missed Abortion, alltså att fostret är dött och kroppen inte ännu fattat det och själva missfallet kommer kanske flera veckor senare. Så har du fått MA är fostret dött sen en tid tillbaka och det finns ingen spruta som hjälper mot det...
Svar på tråden Missfall av häftig gråt- & skrikattack?