• Anonym (Testaren)

Vad för Ricinolja ska man köpa?

hej hej jag funderar på att testa Ricinolja men vet inte vilken man kan dricka, vissa kan vara parfymerade eftersom att de kan användas som massage oljor. Jag har läst i andra trådar om detta så faror och sådant behöver ni inte upplysa mig om!

Någon som har testat Ricinolja och vet en som man kan dricka? Länka gärna vilken ni använde!!

Funderade på Ricinolja från APL det står inget om det på Apotekets hemsida men det är denna jag menar
    http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=30158 

Tack i förhand! 

• Svar på tråden Vad för Ricinolja ska man köpa?
  • Anonym (?)

Varför i hela friden vill du dricka det?

• Lindsey Egot the only one

Det är svinäckligt. Gör det inte. Bebisen kommer när den kommer.

• Anonym (.)

Men är det verkligen värt risken?

• ymmmi

Fanns en tråd förut om en kvinna som testad. Inget hände förutom sjukt onda samandragningar och illamående.

Sen kan vissa börja blöda har jag läst

• Anonym (Testaren)
    ymmmi skrev 2013-05-02 09:21:56 följande:
    Fanns en tråd förut om en kvinna som testad. Inget hände förutom sjukt onda samandragningar och illamående.

Sen kan vissa börja blöda har jag läst
    Oj det låter inte så bra!
    Men det verkar som att det varerar mycket mellan olika personer.
  • Anonym (Lotta)

Men om du vet att det kan vara farligt för både dig och bebisen, varför vill du ta det?

• Anonym (Ej värt)

Jag testade en gång då jag hade jätteont av förvärkar o annat o var desperat. Köpte Apotekets olja. Jag fick "värkar", men öppnade mig inte. Det var alltså inte förlossningsvärkar utan enbart "magsjukevärkar". Det enda som hände var att jag mådde PYTON, fick ännu ondare o magsjukesymtom. Var inne på förlossningen där ctg visade sammandragningar, men eftersom jag inte öppnat mig nåt fick jag åka hem, med smärtstillande. Efter att ha sovit en stund var allt som vanligt igen. Ångrar idag att jag ens utsatte mig o min bebis för risken, bara för att försöka sätta igång det. Det KAN gå riktigt illa. Höll på att sluta illa för en kompis som testade det o fastnade på motorvägen i snöstorm på väg in till förlossningen. Inte värt riskerna helt enkelt. Bebisen kommer när den kommer. Försök ha tålamod o njuta av graviditeten så mkt det går. Lycka till!

• Anonym (aj)

hejsan,
    jag gjorde misstaget av att ta de, inget farligt hände min son men  han kom inte snabbare för det men fy HELVETE vad ont de gjorde att skita, jag hade då oturen att jag hade fått hemorrojder under graviditeten o kan bara säga att jag trodde jag skulle skita ut tarmarna men i stället sket jag sönder hemorrojderna blödde fint från dom dagarna efter o ont hade man.

jag provade allt annat oxå o inget fungerade men så här i efterhand så inser jag att de va för att min livmodertapp va stängd. e den lite öppen fungerar nog lite sex o springa i trappor men om du inte vet om de e öppen så rekommenderar jag att ligga i badkaret o njuta av lugnet innan babyn kommer o du inte längre kan bada på länge.

lycka till

• Anonym (..)

Att du ens funderar på att utsätta ditt barn för det! Det är ett laxermedel, inte värkstimulerande.

/ SSK 

• Anonym (...)

Exakt vad är det som är farligt med ricinolja? På vilket sätt menar ni att barnet kan skadas (om man tar 1-2 msk i vecka 38-42)?

Visst, en snabb förlossning kan gå fel (man kan tex spricka) men en utdragen förlossning kan även den gå fel (tex barnet kan drabbas av syrebrist och få cp skada).

• Anonym (..)

Vad som kan gå fel?! Ricinolja är som jag skrev ett laxermedel, du vet inte hur pass känslig du är för det eller när din förlossning startar. Många reagerar med magsmärtor pga att just tarmarna laxeras, vilket i många fall tar en hel del på krafterna, det farliga med det hela är att det inte finns den ork som krävs för att genomgå en förlossning om det vill sig illa, och det kan leda till flertal mindre roliga komplikationer.

• Anonym (...)

nu  hittade jag info... ricin fröet, som ricinoljan utvinns av, är giftigt. Ett ynka frö DÖDAR en människa....och eftersom allt modern äter når fostret känns det helt onödigt att äta denna olja (trots att man inte vet exakt hur oljan påverkar fostret kan man ju med ett sunt förnuft räkna ut att det knappast an vara nyttigt med ricinolja) 

Står på wikipedia "Ricin är ett starkt gift som finns i ricinväxtens frön. Den genomsnittligt dödliga dosen ricin är inte mer än 0,2 milligram vid injicering eller inhalering, vilket gör det ungefär dubbelt så giftigt som kobrans gift. Vid oralt intag är giftet betydligt mindre potent, och med rätt behandling överlever de flesta förgiftade.[1] Ricin är giftigt vid inandning, injiciering eller intaget som föda. Giftet verkar genom att hämma kroppens proteinsyntes. Det finns inget känt botemedel. Ricinoljans laxerande effekt beror dock inte på ricin, utan på oljans höga innehåll av ricinolsyra.[2] Fröna innehåller 50 % ricinolja. Oljan används även i kosmetika och som smörjmedel. Man kan också bli förgiftad av att äta fröna, 3-6 frön ger svår förgiftning och om fröet tuggas sönder kan ett enda vara dödligt[3].

• caaroline

Jag skulle råda dig till att springa i trappor, ha sex eller äta något starkt (att äta starkt funkade tydligen för min kompis iallafall för två timmar senare satte värkarna igång)..

Jag har också hört mycket dåligt om just ricinolja så de rådet vill jag tyvärr ej komma med, man kan få fruktansvärt ont utan att något händer och de vore inte roligt alls ju.. Testa några andra metoder istället! Men jag tror hellre att han/hon kommer när det är dags på riktigt, dvs när han/hon är redo. Lycka till iallafall vad du än väljer att göra!

Svar på tråden Vad för Ricinolja ska man köpa?