• Anonym (Orolig Fru!)

Min man är inlagd pga njursten.Hjälp!!

hej alla kloka människor.=)

Min man fick åka ambulans i lördags morses pga sjuka akut smärtor i magen,
    fick komma hem senare då sa dom att det var njursten.

iförrgår fick hans chef köra honom , sedan fick han åka hem.

i morses fick jag ringa ambulans igen , nu har han blivit inlagd dom har röntgat och sett stenen, men nu undrar jag vad dom gör?

Låter dom stenen få vandra själv och får han då vara kvar tills stenen kommit ut.?!

Jag vet ingenting mer än att dom sett stenen, vet ej hur stor den är eller något, han är rätt groggy och sover mest har bara haft sms kontakt.

Jag är så orolig, jag vet att dom kan sin grej där inne, men eftersom jag inte vill skicka tusen frågor till min man som är groggy så kanske någon här inne haft njursten och kan berätta vad dom gjorde på sjuhuset.

Tacksam för svar=)

Orolig Fru! 

( är anonym för han vill inte att hela världen vet) 

• Svar på tråden Min man är inlagd pga njursten.Hjälp!!
  • Anonym (Kvinna)

Kan du inte prata med någon i personalen på sjukhuset och fråga vad planen är? Vi kan ju inte veta vad de bestämt sig för.

• Anonym (Orolig Fru!)

nej självklart kan ni inte det, men i nuläget så blir det ingen operation sa han och han vill inte att ngn kommer in, så har inte varit på sjukhuset idag. därför jag tänkte fråga er alla här om någon haft njursten och vad sjukhuset då gjorde.

• Superolga

Jag har haft njurstenen. Den ena vandra ut av sig själv.
    Andra gången försökte dom spränga den med stötvågsbehandling en form av ultraljud, man var vaken men fick smärtstillande. Tyvärr försvann inte min sten så fick till slut operera bort den, dom gick in via urinröret så inget som öppnades upp.

Önskar din man lycka till, njursten gör så in i helvete ont.

• Anonym (Orolig Fru!)
    Superolga skrev 2013-05-02 00:50:44 följande:
    Jag har haft njurstenen. Den ena vandra ut av sig själv.
    Andra gången försökte dom spränga den med stötvågsbehandling en form av ultraljud, man var vaken men fick smärtstillande. Tyvärr försvann inte min sten så fick till slut operera bort den, dom gick in via urinröret så inget som öppnades upp.

Önskar din man lycka till, njursten gör så in i helvete ont.
    Ok tack för ditt svar, jo han blir kritvit i ansiktet och mår illa, han har alltid varit för stolt för att åka ambulans så när han bad mig ringa då fatta jag att han måste ha jävligt ont.

Blev du också inlagd pga smärtorna ?

Så himla svårt att veta något då jag inte har en aning om hur stor stenen är om den är påväg att vandra,
    jag tror eftersom han har så sjukt ont att den är påväg ut, och att han blev inlagd för han inte klarar smärtan??!!

Åh så jobbigt att inte veta något.. 
  • Superolga

Om dom tror den kan komma ut av sig själv så tror jag dom helst skickar hem personen, med bra smärtstillande. Men det är bara hur jag upplevt det.

• Anonym (Insatt)

Njursten gör fruktansvärt ont men är en ofarlig åkomma (förutsatt att man får vård såklart). Hur man behandlar det beror på hur stor stenen är och var den sitter. Om den är liten och sitter bra till låter man den komma ut av sig självt. Om den är större eller sitter illa till spränger man bort stenen med ultraljud.

• Superolga

Ja jag var inlagd 2 gånger. En gång fick jag endast smärtstillande så jag klara mig hemma .
    Sist hade jag en sten som satt sig mellan njuren och urinröret så det blev helt stopp och jag var väldigt sjuk med hög feber, fick en kateter insatt i njuren, hade den i 3 mån, dom försökte spränga stenen 3 gånger men gick ej så blev operation.

• Anonym (Orolig Fru!)
    Superolga skrev 2013-05-02 00:56:16 följande:
    Om dom tror den kan komma ut av sig själv så tror jag dom helst skickar hem personen, med bra smärtstillande. Men det är bara hur jag upplevt det.
    andra gången han var inne så hade dom inte röntgat honom så dom visste ju inte hur stor stenen var, då skickade dom hem honom med diklonefak (stavas?) . aja dom hjälpte iallafall inte mot smärtan.

Nu idag efter röntgen så blev han inlagd så då borde den ju vara ganska stor.
    Anonym (Insatt) skrev 2013-05-02 00:57:18 följande:
    Njursten gör fruktansvärt ont men är en ofarlig åkomma (förutsatt att man får vård såklart). Hur man behandlar det beror på hur stor stenen är och var den sitter. Om den är liten och sitter bra till låter man den komma ut av sig självt. Om den är större eller sitter illa till spränger man bort stenen med ultraljud.
    Ok tack. jag får helt enkelt åka till sjukhuset imorgon så kanske jag blir lite klokare, 

jag har som sagt ingen aning om hur stor stenen är eller var den sitter, men hade den varit liten så hade han förmodligen fått åka hem .

• Superolga

Du får säkert mer klarhet imorgon efter din man träffat läkare på ronden.
    Krya på han nu!

• Anonym (Orolig Fru!)
    Superolga skrev 2013-05-02 01:02:20 följande:
    Du får säkert mer klarhet imorgon efter din man träffat läkare på ronden.
    Krya på han nu!
    Tack=)

Ja jag ska dit efter jag lämnat barnen , , det bästa vore såklart att han blir kvar tills stenen kommit ut av sig självt eller om dom spränger stenen, slipper han ha så ont här hemma och behöva åka ambulans varje dag,
    där inne får han bra smärtstillande sådant har man ju inte hemma.

Sedan blir barnen så skärrade med, tror ju att pappa ska dö när han skriker av smärta och ligger på golvet. 
  • Anonym (Orolig Fru!)
    Superolga skrev 2013-05-02 19:29:50 följande:
    hoppas det gått bra
    Tack.

han är fortfarande kvar på sjukhuset, stenen satt fast , men nu senast var den 2mm och hoppades att den skulle komma ut av sig självt, dom vill som sagt helt inte operera, men om han får riktiga smärtor igen och behöver morfin så blir det operation, får se vad ronden säger imorgon,. 
Svar på tråden Min man är inlagd pga njursten.Hjälp!!