• lovechiild

5 mån bebis - klädsel vid pool/strand i Spanien?

Hej! Vi åker till Spanien när dottern är 5 månader gammal. Antar att man måste ha med sig mer än ett set badkläder till spädbarn? Alla verkar rekommendera UV-kläder men de är sjukt dyra! Speciellt om man ska köpa flera par! Jag funtar faktiskt på att låta henne ha badbyxor/baddräkt och eventuellt en t-shirt på när hon väl ska bada. Funkar det eller är det för "oskyddat"? Givetvis köper jag flera set UV-kläder om jag måste men jag slipper helst den höga kostnaden Sen fattar jag inte om hon måste ha badblöja om hon har badbyxa/baddräkt eller om det funkar med vanlig blöja? Känner mig helt förvirrad i denna bad-djungel!! Hjälp!! Sen undrar jag om det e ok för henne att ha shorts och linne i skuggan eller om det är strikt långärmat och långbyxor som gäller? Tacksam för svar!!!

• Svar på tråden 5 mån bebis - klädsel vid pool/strand i Spanien?
  • TaSe

Ingen vanlig blöja i badkläder. Badblöja gäller.

Uv-kläder är bra, men oavsett så ska ju inte bebis vara i solen för länge. Jag hade varvat med uv och vanliga kläder att bada i.

I skuggan kan bebis vara naknare.

• lovechiild
    TaSe skrev 2013-05-02 00:48:38 följande:
    Ingen vanlig blöja i badkläder. Badblöja gäller. Uv-kläder är bra, men oavsett så ska ju inte bebis vara i solen för länge. Jag hade varvat med uv och vanliga kläder att bada i. I skuggan kan bebis vara naknare.

TaSe skrev 2013-05-02 00:48:38 följande:
    Ingen vanlig blöja i badkläder. Badblöja gäller. Uv-kläder är bra, men oavsett så ska ju inte bebis vara i solen för länge. Jag hade varvat med uv och vanliga kläder att bada i. I skuggan kan bebis vara naknare.

Tack för ditt svar! Jag hittar dock inga UV-kläder i strl 62-68? Jag letar verkligen överallt. Minsta jag hittar är 75 Jag har tänkt att hon endast ska vara i solen när hon badar, om det inte finns någon plats i skuggan i poolen dvs. Tror du det räcker med 2 paket badblöjor? Vi ska vara borta i en vecka.
  • EllisBell

Vi har aldrig haft uv-kläder. Behövs inte. Särskilt inte på en sån liten som inte skall vara i solen något alls nästan utan bör ligga i skuggan. Då funkar linne och shorts eller helst inget alls (lägg underlägg i vagnen så bebis kan vara naken). En vanlig t-shirt storlek större kan användas vid bad.

• EllisBell

Eller ja, sitta i skuggan...5-månaders brukar ju sitta men inte krypa omkring.

• lovechiild

Ellisbell, tusen tack för ditt svar!! Jag tror jag köper ett set UV-kläder om jag hittar i strl 68. 74 är nog alldeles för stort. Sen kör jag på det du sa Man får ju använda sunt förnuft

• Duckan

Inte så svårt att hålla så små i skuggan. Sjukt dyra är dock inte UV-kläder. Vi köpte ett set på Lindex som hon kunde ha i tre år sen. Det har sen gått vidare till kusinen och fortsätter att skydda mot solen.

• EllisBell

Lovechiild: låter som en bra plan

• enlitenbitkaka

Vi köpte en i princip oanvänd dress från POP för 85:-, den kan hon ha även i år. Annars körde vi på t-shirt och blöja, för det mesta bara blöja. Var för varmt för något annat...

Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på frokenrand.blogspot.com/
  • Realmilla

Kolla Uv kläder på tradera om du inte vill lägga så mycket pengar!
    Vissa hotell ligger delar av barn poolen i skugga. Under 1 år ska de ju inte vara i solen alls.
    Ett tips är att köpa en liten plask pool och ha i skuggan när ni är vid stranden eller poolen så bebisen kan få svalka den har ju inte så stort utbyte ändå av hav o pool

• lovechiild

Duckan: Nej, det är nog inte särskilt svårt att hålla de i skuggan. I alla fall inte en fem månaders bebbe.  Jag anser att 400-500 kr är rätt dyrt för badkläder. Lindex hade billigare, men tyvärr inte i hennes storlek. 

enlitenbitkaka och Realmilla: Jag ska se om jag hittar nåt på Tradera, annars blir det blöja och t-shirt. Förhoppningsvis finns det lite skugga i nån pool del, som du säger Glad Riktigt smart att köpa en uppblåsbar pool!!!

Tack för alla tips och råd! 

• pigglet

En torr t-shirt har typ solskyddsfaktor 12, en våt ännu mindre. En solskyddsdräkt 50+. Och utomlands är solen dessutom ännu starkare än här i Sverige.

Jag ÄLSKAR våra solksyddsdräkter. Och här kommer 2 riktigt bra tips:

*köp en stooor hel dräkt (en sådan som sitter ihop hela dräkten, som en våtdräkt). Vår minsta dräkt var storlek 100, den kunde barnen ha från 8 månader till 4 år. Första året var den "långärmad med långa ben" och bra plats för blöja under, sedan krympte liksom ärmar och ben allt eftersom barnet växte. Mycket prisvärt (speciellt eftersom vi fick flera barn och använde den även i Sverige, så den användes flitigt under typ 9 år).  

*köp på tradera. Finns massor av dräkter, bara att välja och vraka. "Vi föräldrar" hade test för flera år sedan, då var Zunblock och KappAhls överlägset bäst, Lindex solskyddsfaktor var bara hälften av de 50 spf de utlovade   :(

Badblöja tycker jag själv verkar oskönt och dyrt. Vi har haft en babysim-byxa. Funkar som en badblöja, men utan en massa fyllning. Bara torka upp efter doppet. (Köp billigt på tradera.) 

• YokohamaNr2

Vi var i Mallorca när yngsta var 4.5 månader, vi hade inga UV kläder men som sagt det var inte svårt att hålla honom i skuggan iom att han inte kröp ännu. Han hade bomullsbody, shorts och solhatt. Gillade inte riktigt vatten så där var det inte heller några problem. När vi var på stranden hade vi ett parasoll och hängde lite skynken i vagnen som skuggade och han sov så bra så

• Ville och Agnes

Var på Mallus när sonen var 5,5 mån. Han låg i vagnen mest eller under parasoll. Hade oftast bara blöja eller kortärmad och kortbent helbody...det var väldigt varmt så oftast bara blöja.

Han badade kanske 5 ggr på 2 veckor och då hade vi uv-kläder på honom. Han gillade inte att bada så mycket+ att i poolen var det så mycket barn.

• Margaux

Skulle gissa att babyn inte vill bada.... Om vattnet inte är väldigt varmt. När vår son var sådär liten hade vi en långärmad uv tröja från HM som han hade vanliga shorts till. Solhatt på det när vi bar honom på stranden. Annars låg han mest i skuggan med en kortärmad body eller bara blöja om det är jättevarmt. Köp solfaktor till händer etc här hemma. Finns nästan inget oparfymerat där nede...

Svar på tråden 5 mån bebis - klädsel vid pool/strand i Spanien?