• Anonym (HR-utbildad)

Att söka jobb som jag är överkvalificerad för. Slöseri på allas tid?

Jag är utbildad inom HR på högskolenivå, har  om en månad en fil.kand examen. Söker massvis med jobb inom HR men det står stilla, söker även jobb där jag är överkvalificerad så som växeltelefonistjobb och kundtjänstjobb, men även där är det helt dött. 
    Nu har jag börjat fundera lite på om det ens är någon anledning att söka jobb där det "bara" krävs gymnasieutbildning om ens det. Slösar jag kanske både rekryterarnas och min tid med att skriva ihop och skicka in sådana ansökningar?
    De kanske inte ser något värde i att anställa någon som har högskoleutbildning då de inser att den personen kommer försvinna så snart ett erbjudande om  jobb inom den bransch denne är utbildad inom dyker upp?

Vad tror du? 

• Svar på tråden Att söka jobb som jag är överkvalificerad för. Slöseri på allas tid?
  • Mercedez

Sök jobben du..du kanske inte får dem ändå o förblir därmed arblös

• Anonym (HR-utbildad)
    Mercedez skrev 2013-05-02 09:26:51 följande:
    Sök jobben du..du kanske inte får dem ändå o förblir därmed arblös
    jag är inte arbetslös än och vill inte vara arbetslös
  • Loriyana

Jag gjorde misstaget att använda samma CV till att jobb, även de som inte krävde någon högre utbildning.. Fick ofta höra att jag var "överkvalificerad". Så det jag gjorde var att jag skapade en ny CV där jag tonade ner min utbildning betydligt.

• Anonym (...)

På ett sätt har du säkert rätt, i en långsiktig rekrytering där man vill ha någon som stannar. Men vid mer kortvariga rekryteringar, vikariat, behovsanställningar osv har du säkert goda chanser! Bemanningsbolag kan också vara en väg in.

• Anonym (hmm?)

Hur kan du säga att du är överkvalificerad om du är arbetslös?
    Visst, du har pluggat, men när man inte får jobb inom området, bör man ju söka sig vidare och har man inte arbetat med tex. kundtjänst saknas det ju tidigare erfarenheter inom yrket och du kan inte ett dyft. Till exempel teknisk support: Upplärning på 4-6 veckor och sen får du börja "prova" att sitta på telefon och ta samtal, funkar det inte, får du inte fortsätta jobba.

Många verkar tro, att man tar ett kundtjänstjobb, får ett papper där det står hur man hjälper folk med div. problem och sedan börjar man jobba, men så är det inte.

• MissStrawberry

Jag sitter i exakt samma situation, färdig med min utbildning nu i juni och har då min examen inom HR. Har redan nu sökt massa jobb, både där jag är underoch överkvalificerad, men det står helt still. Tror dock att det Loriyana säger är rätt viktigt, att inte bara anpassa sitt personiga prev utifrån de olika jobben utan även sitt CV. Hoppas på att vi båda har jobb snart och det bara är arbetsmarknaden som är lite seg just nu... =)

• lostinspace

Jag har jäkligt svårt för ordet överkvalificerad. Finns det egentligen något som heter så?

OM personen i fråga är så jäkla bra är det väl bara att nyttja den de månader den stannar så mycket man kan och sedan önska den lycka till vidare?

Dessutom kanske man får chansen att känna på en person som man sedan kan ha nytta av högre upp i sin egen organisation och som då vet hur det är "på golvet", winwin med andra ord...

• Jasmin Karlsson

Jag tycker inte att du behöver söka jobb utanför din utbildning ännu, du är ju inte ens färdig med utbildningen ännu. Jag har en 5-årig universitetsutbildning och har bara sökt inom mitt yrke, nu 7 månader efter att jag blev färdig med studierna har jag fått jobb. Jag har klarat mig bra ekonomiskt som arbetslös. Att söka jobb under din utbildning slösar din tid och om du får ett sådant jobb så kommer du inte ha samma tid och ork att söka jobb inom din utbildning (man ska också ha tid till att åka på jobbintervjuer med kort varsel). Ha lite is i magen (om du klarar dig ekonomiskt ändå).

• Anonym (hannu)

Du får ju inga jobb du är kvalificerad för? Så det är väl självklart att du ska söka de du anser dig överkvalificerad för?

• sötare

Även om du kanske tycker att jobbet är för överkvalificerat så kanske de som rekryterar intte tycker att du e underkvalificierad

• Anonym (civing)

Sök allt du kan.

Jösses liksom, jag jobbade på hamburgerhak med en examen som civ ingenjör i 6 månader! Under tiden sökte jag jobb. Det är absolut idé att söka ändå. Alla jobb ger någonting på CVt, särskilt om man är ny ut på arbetsmarknaden. Det sämsta du kan göra är att sitta och fisa hemma i väntan på det perfekta jobbet.

• Anonym (HR-utbildad)
    Anonym (civing) skrev 2013-05-02 10:38:35 följande:
    Sök allt du kan.

Jösses liksom, jag jobbade på hamburgerhak med en examen som civ ingenjör i 6 månader! Under tiden sökte jag jobb. Det är absolut idé att söka ändå. Alla jobb ger någonting på CVt, särskilt om man är ny ut på arbetsmarknaden. Det sämsta du kan göra är att sitta och fisa hemma i väntan på det perfekta jobbet.
    Jag har väl aldrig påstått att jag inte kan tänka mig jobba med vad som helst, eller hur? 
    Däremot undrar jag om arbetsgivare till okvalificerade jobb är benägna att anställa någon som är överkvalificerad eller om de ser det som slöseri på tid för alla parter att jag ens skickar in ansökningar.

Svar på tråden Att söka jobb som jag är överkvalificerad för. Slöseri på allas tid?