• Anonym (HR-utbildad)

Att söka jobb som jag är överkvalificerad för. Slöseri på allas tid?

Jag är utbildad inom HR på högskolenivå, har  om en månad en fil.kand examen. Söker massvis med jobb inom HR men det står stilla, söker även jobb där jag är överkvalificerad så som växeltelefonistjobb och kundtjänstjobb, men även där är det helt dött. 
    Nu har jag börjat fundera lite på om det ens är någon anledning att söka jobb där det "bara" krävs gymnasieutbildning om ens det. Slösar jag kanske både rekryterarnas och min tid med att skriva ihop och skicka in sådana ansökningar?
    De kanske inte ser något värde i att anställa någon som har högskoleutbildning då de inser att den personen kommer försvinna så snart ett erbjudande om  jobb inom den bransch denne är utbildad inom dyker upp?

Vad tror du? 

• Svar på tråden Att söka jobb som jag är överkvalificerad för. Slöseri på allas tid?
  • Mercedez

Sök jobben du..du kanske inte får dem ändå o förblir därmed arblös

• Anonym (HR-utbildad)
    Mercedez skrev 2013-05-02 09:26:51 följande:
    Sök jobben du..du kanske inte får dem ändå o förblir därmed arblös
    jag är inte arbetslös än och vill inte vara arbetslös
  • Loriyana

Jag gjorde misstaget att använda samma CV till att jobb, även de som inte krävde någon högre utbildning.. Fick ofta höra att jag var "överkvalificerad". Så det jag gjorde var att jag skapade en ny CV där jag tonade ner min utbildning betydligt.

• Anonym (...)

På ett sätt har du säkert rätt, i en långsiktig rekrytering där man vill ha någon som stannar. Men vid mer kortvariga rekryteringar, vikariat, behovsanställningar osv har du säkert goda chanser! Bemanningsbolag kan också vara en väg in.

• Anonym (hmm?)

Hur kan du säga att du är överkvalificerad om du är arbetslös?