• Nynave

    Osociala kaniner? :(

    Hej!

    Jag har ett stort problem! Kopte for ett ar sedan tva kaniner varav en utav dom ar en dvargkanin (hona) och den andra ar en normal stor kanin (hane). Problemet ar att de inte gar att fa tama! De gar inte att klappa eller ta upp och springer och gommer sig om man forsoker narma sig dom! De ar bada runt ett ar gamla

    Att mata med gronsaker gar men sa fort jag forsoker klappa sa springer de ivag! Nar jag precis fick dom sa var hanen mer social och gick att gosa med men nu har det helt forandrats! Vad kan jag fora for att det ska bli battre? Jag respekterar att de kanske inte vill bli gosade med men att aldrig kunna plocka upp dem ar ett helvete nar klorna ska klippas, de ska till veterinaren osv

    Nagon som har tips eller rad?

  • Svar på tråden Osociala kaniner? :(
  • bustjejen

    När man har 2 kaniner ihop, så är det svårare att få dem tama än om de är ensamma. Vi har också 2 kaniner, som bor i en väldigt stor bur. Kan säga att de kommer gärna fram och hälsar, kollar om vi har något gott med oss, och man kan klappa lite. Att ta upp dem kan vara lite svårare. När vi klipper klor eller kelar eller hanterar på annat sätt, så tar vi bort kaninen från buren, och går med den till annat ställe. Då blir de helt annorlunda och har tryggheten hos oss istället för i buren.

  • Nynave
    bustjejen skrev 2013-05-02 09:37:34 följande:
    När man har 2 kaniner ihop, så är det svårare att få dem tama än om de är ensamma. Vi har också 2 kaniner, som bor i en väldigt stor bur. Kan säga att de kommer gärna fram och hälsar, kollar om vi har något gott med oss, och man kan klappa lite. Att ta upp dem kan vara lite svårare. När vi klipper klor eller kelar eller hanterar på annat sätt, så tar vi bort kaninen från buren, och går med den till annat ställe. Då blir de helt annorlunda och har tryggheten hos oss istället för i buren.
    Tack for tipset! Ska testa att ta med dem till ett annat rum nar vi vill kela, problemet ar bara att det ar omojligt att "fanga" in dom och transportera kaninerna till ett annat rum!
  • Tudor 05

    jag skulle nog sära på dem. Ensamma kaniner tar ju matte/husse som nya mamma, men kaniner som bor ihop känner trygghet hos varann, och skiter i matte/husse. 
    Inte alltid, men typ.... jag har många kaniner och jag upplever ju de som bor själva betydligt mer sociala än de som bor ihop.

    när jag "tränar upp" kaninungar så brukar jag släppa dem lösa i rummet och bara sitta där. låta dem klättra på mig och så och känna att jag inte är farlig.
    vissa kaniner vill inte bli klappade, utan vill vara den som buffar på en själv.  

    Låt dem typ äta ur handen (innan du ge dem mat, så matskålen är tom och de är sugna).

    ja, lite tips jag kom på nu.....
     

  • Nynave
    Tudor 05 skrev 2013-05-15 21:51:36 följande:
    jag skulle nog sära på dem. Ensamma kaniner tar ju matte/husse som nya mamma, men kaniner som bor ihop känner trygghet hos varann, och skiter i matte/husse. 
    Inte alltid, men typ.... jag har många kaniner och jag upplever ju de som bor själva betydligt mer sociala än de som bor ihop.

    när jag "tränar upp" kaninungar så brukar jag släppa dem lösa i rummet och bara sitta där. låta dem klättra på mig och så och känna att jag inte är farlig.
    vissa kaniner vill inte bli klappade, utan vill vara den som buffar på en själv.  

    Låt dem typ äta ur handen (innan du ge dem mat, så matskålen är tom och de är sugna).

    ja, lite tips jag kom på nu.....
     
    Tudor 05 skrev 2013-05-15 21:51:36 följande:
    jag skulle nog sära på dem. Ensamma kaniner tar ju matte/husse som nya mamma, men kaniner som bor ihop känner trygghet hos varann, och skiter i matte/husse. 
    Inte alltid, men typ.... jag har många kaniner och jag upplever ju de som bor själva betydligt mer sociala än de som bor ihop.

    när jag "tränar upp" kaninungar så brukar jag släppa dem lösa i rummet och bara sitta där. låta dem klättra på mig och så och känna att jag inte är farlig.
    vissa kaniner vill inte bli klappade, utan vill vara den som buffar på en själv.  

    Låt dem typ äta ur handen (innan du ge dem mat, så matskålen är tom och de är sugna).

    ja, lite tips jag kom på nu.....
     
    Tack sa mycket! ska testa att sara pa dem :)

  • tjorven000

    Hej! Jag har en kanin,jag hade exakt samma problem som du för ca 2 månader sedan! Jag blev så trött på det, så en dag bestämde jag mig för att nä nu ska det gå , jag gick fram till buren blev biten och tog upp kaninen, den sprattlade jätte mycket. Jag klappade honom länge la honom i min säng osv. Och nu idag kan jag hålla honom med en hand. Försök och lägg mer tid på dina kaniner så ska det nog gå!

  • MoaElis

    Kaniner blir inte sociala/tama utan att man umgås med dom mycket. Att skilja på dom för att göra dom tama är bara egoisktiskt, kaniner är flockdjur och trivs bäst om dom är minst 2 stycken.

Svar på tråden Osociala kaniner? :(