• amia01

Kökstips - hur gör jag aioli/majonnäs enklast?

Stod och svor i går när jag skulle vispa ihop en aioli, och fick ont i armen av allt vispande...

Måste finnas något bättre sätt än att vispa allt för hand? Hur gör ni?

Själv har jag testat med stavmixer, vilket inte blev så lyckat, men det kanske var mer tekniken är verktyget det var fel på?

• Svar på tråden Kökstips - hur gör jag aioli/majonnäs enklast?
  • amia01
    Tirem skrev 2013-05-02 11:38:10 följande:
    Enklast...? Färdig på tub eller burk

Ok för att det är enklast, men nu ville jag ha något som var ätbart också
  • annca

Jag kör men helt ägg (både vita och gula), stavmixer och en jättesmal vispskål. Blir jättebra, men det funkar BARA om man har en riktigt smal bunke. Stavmixern ska preciiiis få plats. (använde den som följde med min stavmixer...)
    Det viktigaste är ju att se till att ägg och olja har ungefär samma temperatur.

Svärmor använder vanlig elvisp och en vanlig vispskål, och bara äggula.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • amia01
    annca skrev 2013-05-02 11:43:28 följande:
    Jag kör men helt ägg (både vita och gula), stavmixer och en jättesmal vispskål. Blir jättebra, men det funkar BARA om man har en riktigt smal bunke. Stavmixern ska preciiiis få plats. (använde den som följde med min stavmixer...)
    Det viktigaste är ju att se till att ägg och olja har ungefär samma temperatur.

Svärmor använder vanlig elvisp och en vanlig vispskål, och bara äggula.

Problemet med mixer är nog att jag gör för små satser. Brukar börja med en äggula, och då funkar mixern inte ens om jag tar den minsta bägaren den går ner i.... Kan se framför mig att elvisp skulle ge samma problem, men en lösning är väl att göra dubbel sats i fortsättningen, vilket säkert skulle gå åt  

Dessutom ttyckte jag att man mixade det lilla man fick tag på så det blev jättehårt, och då blev det ändå svårt att "få tag i" oljan efter ett tag? Men det ksnake funkar bättre om man kör med hela ägget?

• annca

Jag gör också liten sats, ett ägg. Vet viktiga med stavmixervarianten är då att bunken måste vara riktigt hög och smal.
    Lägger i ägget och en vitlöksklyfta, lite salt och tabasco och några msk olivolja redan innan jag börjar vispa. Så fyller man på med olja efter hand. Men som sagt, jag använder hela ägget, det sas så i receptet som följde med mixern!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden Kökstips - hur gör jag aioli/majonnäs enklast?